Светла Иванова винаги е имала отношение към децата, не само защото е майка на две и има завършена специалност „Предучилищна педагогика”. Тя е автор на детски книжки, а скоро излезе и четвъртата от проекта й „Тананикаща йога” – „Вълшебна книжка за най-малките”. 

Музиката също съпътства живота й. Завършила е „Поп и джаз пеене”. Разпознаваем изпълнител е у нас, а на есен подготвя нова денс песен с видеоклип, който ще снима на остров Бали. Децата й Виктор - на 13 години и Стела – на 10, са ученици, и отново им предстои да влязат в клас. Стела има издадена своя книжка, която сама е написала и илюстрирала преди първи клас.

  • Десислава Христова, учител и родител: Каквото е посято вкъщи, ще разцъфне в клас и в обществото
  • Майки на деца с увреждания: Те са воини, трябва да вярваме в тях, а не да ги приемаме като инвалиди
  • Дистанционното обучение е като голяма ваканция. Три ученички в 12 клас за COVID-19 и ученето
  • Слав Петков от Special Academy: Децата в инвалидни колички не искат съжаление, а внимание
  • Как да развием суперпамет у децата и да ги научим да ценят парите?
  • Първият учебен ден за децата на известните БГ личности
  • "Ковид Тъпонайсет", "Ще слушам госпожата повече от теб" и още бисери от първокласниците
  • Испанската принцеса Леонор е под карантина заради COVID-19 (ВИДЕО)
  • Светлана Дъбенска, учител: Не оставяйте усещане у децата си, че предстоят страшни, апокалиптични дни
  • Отваряне на училищата или епидемиологична "бомба със закъснител"? Деца без симптоми разпространяват коронавируса

Светле, готова ли си за първия учебен ден?

Аз съм готова, но няма да ходя аз на училище! Май никой не е щастлив да изпрати лятото и да влезе в класната стая, освен първокласниците, които не знаят какво ги чака.

Къде учат децата ти и в кой клас предстои да бъдат?

Виктор ще бъде в 8. клас, въпреки че прилича по ръст на абитуриент, а Стела в 4. Все по-готова трябва да бъда, че не винаги ще са като скачени съдове, въпреки че винаги са били неразделни, и това много ме радва. Това е първата година, в която ще учат в различни училища.

Те как се чувстват на прага на 15 септември?

Повече от спокойни са. Единственото, което от време на време ги смущава, е мисълта, че лятната ваканция свършва... Виктор ще бъде в ново училище, където не познава никой, но децата в днешно време сякаш свикнаха на по-чести промени и адаптации, покрай пандемията, през която преминаваме. 

Как избрахте със съпруга си къде да учат те, имахте ли разногласия по въпроса и на какво се базира изборът ви?

И двамата смятаме, че е от по-голямо значение къде ще продължат образованието си след гимназия. Изборът след 7. клас на специалността, свързана със софтуерни и хардуерни науки, го направи синът ми сам. Не сме му давали никакви насоки и така трябва да бъде. Добре е децата сами да изберат поне каква специалност искат да учат, щом не могат да избират предметите си в училище.

Говорите ли ти и баща им за проблемите в училище, ако имат такива?

И двамата се оплакват от дисциплината и шума в училищната среда. Учителите не са тези авторитети, които бяха преди. Невъзпитани и арогантни хора има навсякъде. Можем да ги избягваме или да не им обръщаме внимание, да не избираме да са в нашето обкръжение, но често ни се налага да контактуваме с такива. Говорим с тях за това, че образованието е важно. В България 1,5 млн. от хората са функционално неграмотни. Не можем да очакваме развитие на държавата при този висок процент.

Какви са впечатленията ти от учители, други родители?

Има учители, с които не ми се общува, но се радвам, че досега класните ръководители и на двамата не бяха от тях. Впечатленията ми са, че както навсякъде, така и в образователната ни система липсват кадри, така че вероятно директорите също правят компромиси и назначават учители, които не са най-доброто решение. Чувала съм за училища, където поради липса на желаещи да работят за някакъв период от време, децата изобщо нямат учител по някой предмет. Не знам кога всичко се обърка, но когато аз завършвах предучилищна педагогика и исках да започна да работя в детска градина, не можех, защото нямах натрупан опит. А имах голямо желание! И се чудех, как да натрупам този опит, когато никъде няма свободни места. Сега стана обратното – места има, желаещи няма.

Що се отнася до родителите обикновено се оказва, че когато децата ми се сприятеляват с някое дете и аз намирам за приятни родителите му и започвам да си общувам с тях. Явно имаме еднакъв вкус с децата ми и си личи, когато подходът за възпитание на родителите е сходен с нашия. Затова и се намират и децата ни.

Какви са твоите препоръки да се справим със стреса, още повече, че се занимаваш с йога?

Всекидневно контактувам с деца на различни възрасти, които посещават практиките ми по въздушна йога за деца. Обикновено когато идват след училище или в края на деня, децата са по-изморени и лесно губят концентрация. Сами искат да им разкажа по-дълга приказка за релаксация, за да си починат в хамаците. За разлика от летния период, когато се случва точно обратното – децата не искат да си почиват дори на края на часа. Това ми показва колко много се изморяват в училище. Често, ние родителите не отчитаме това, че децата ни също като нас натрупват стрес, или са прекалено ангажирани и имат нужда от почивка. Уча децата ми да се вслушват в тялото си, и когато не се чувстват комфортно или са преуморени, да си почиват. Не ги пращам на училище с хрема, леки болки или друг дискомфорт, защото винаги когато не обърнем внимание на тези знаци, които ни праща тялото ни, те се отразяват на отслабването на имунната ни система, или върху някое друго слабо място. Затова е важно да се доверяваме на децата ни, когато се оплакват, и да ги учим да редуват активността с почивка.