В Ladyzone.bg търсим мнението на родители, ученици, учители и експерти - как да се справим с новата реалност, предизвикана от световната пандемия от COVID-19, как ще учат децата ни, какви са вариантите на обучение при евентуално нова вълна от заразени, как да се борим с изолацията и състоянията на тревожност не само при децата, но и при при всички нас, които носим отговорност за тяхното здраве и развитие - родители, семейство, учители. Защото всички отНОВО се учим и търсим начини заедно да се адаптираме и да се справим с предизвикателствата на новата среда.

Днес ви предлагаме мнението на три бъдещи абитуриентки, които са против дистанционното обучение.

Емма Костова, 18 г., 12 клас, София 

През свободното си време, чета книги (фантастични, психологически и др.), играя видео игри (стратегически), слушам всякаква музика (без чалга), за филми рядко намирам време. Не намирам ваканцията, която имахме, за по-различна, защото въпреки всичко имаме технологии, с които може да комуникираме. Но и за жалост човек не може да си стои само вкъщи.

За мен COVID-19 е нормален вирус, както всички останали. За някои хора, предимно възрастни, е по-опасен, отколкото за младежите, но един вирус не трябва да се подценява. Ако всички мерки се спазват, рано или късно ще преминем и през този етап. Информирам се по темата от новините и роднините ми. Не вярвам на това, което чувам, поне не винаги. Извличам си собствена поука от случая и се старая да не ми влияе относно решенията ми.

Не смятам, че дистанционното обучение е добро. За повечето ученици е голяма ваканция. Всички учители изпитват трудности, но истината е, че учениците изпитват не по-малко трудности от тях, особено 12 клас.

Страх ме е, ако отново започнем дистанционно обучение. Спазване на мерките за сигурност е най-доброто решение. Днес, ако някой се изкашля или кихне, всички започват да се шегуват: "Ооо, имаш COVID". Нещата със сигурност ще се променят, не само за учениците, но и за хората като цяло. Мисля, че винаги ще търсят по-лесното решение и когато стане нещо, ще се преминава в онлайн вариант. Нямам послание към институциите, само благодарности.

Гергана, 17 г., 12 клас, София 

Имам страшно много интереси, но най-много в свободното си време обичам да слушам музика... и да правя музика. Ваканцията за мен не бе по-различна със или без вируса, само единствено пътуванията бяха отменени. Според мен COVID-19 е пореден вирус, с който ще можем да се справим, а до това колко е опасен - зависи от човека и неговата имунна система. Като цяло се информирам от интернет или ако кажат нещо по новините, и оттам. Дистанционното обучение ми даде доста голям шанс да си почина, седейки вкъщи, но за сметка на това пропуснах част от материала, който сега трябва да наваксвам по време на присъствено обучение. (имах лоша интернет връзка). Не се страхувам от нищо. Според мен за момента по-удачните мерки за обучението ни в училище са вече взети, така че тук нямам претенции. Със съучениците си не разговарям по тази тема, но тук-таме се чуват разни шеги за това. В бъдеще, ако образованието се промени по един или друг начин, не бих казала, че пандемията ще е причината. Тя промени (засега) само и единствено начините за провеждане на час, хигиенните изисквания и т.н. Всичко останало като чели си е по старо му. Нямам послание. Всичко засега си е добре.

Андрея Якимова, 18г., 12 клас, София 

В свободното си време обичам да рисувам, гледам BTS, слушам музика и играя игри. Единственото различно тази ваканция беше, че не можах да пътувам в чужбина и да си изпълня целите. И не можах да посетя различни събития. COVID-19 е вирус, който се разпространява много бързо, но не смятам, че е толкова опасен колкото го изкарват, че е. По принцип избягвам темата за COVID-19, защото ми е неприятна и натоварваща, но получавам информация от роднини, родители и познати.

Трите момичета не се страхуват от COVID-19 и не искат дистанционно обучение


Лично на мен дистанционното обучение ми се отрази ужасно. Изгубих социален контакт, което ми се отрази много потискащо и се демотивирах за каквото и да е било. Нищо не научих от онлайн обучението, още повече, че не можах да посещавам консултации. Единственото, което получих, беше натоварване, защото ни натоварват двойно повече, когато сме онлайн. Надявам се от сега нататък да си ходим на училище. Това, от което се страхувам, е да не ни пуснат на онлайн обучение отново. Смятам, че най-удачно ще е да не минаваме онлайн, ако се иска от нас да научим нещо.

Между мен и приятелите ни темата за новия вирус стана досадна и я избягваме, но чувам от другите ученици по коридорите и в класната стая да се шегуват. Смятам, че хоарата ще успеят да се оправят по някакъв начин. В някои държави по-трудно в други по-лесно, но като цяло след известно време всичко ще се възстанови както си беше. Засега единственото ми послание е да не ни пускат с дистанционно обучение отново, ако се очаква от децата да научат нещо.

Наталия Мецова, 37 години, Мениджър събития и връзки с обществеността, родител на Андрея Якимова

Наталия Мецова, майка на Андрея


Как се отрази според теб дистанционното образование на децата?
От една страна, им беше интересно и дори забавно, но до някакъв момент. След това започна да им липсва училище, това да са извън дома, разнообразието от смятаната на домашната обстановка, приятелите и познатите там. Децата в училище водят социалния си живот основно там и когато им отнемеш това, малко или много започват да се чувстват подтиснати без дори да осъзнават защо. Много от приятелите на дъщеря ми, а и самата тя ми споделиха, че им е по-трудно да се концентрират, да следят часа и да внимават какво се случва. Много от децата просто пускаха урока, слагаха го без звук и правеха много други неща.

Какво мислиш, че трябва да се промени занапред в начина на преподаване?
Смятам, че като цяло системата ни е доста остаряла. Има нужда от цялостна промяна, не само в начина на преподаване, но и в материала, който се преподава и начинът, по който се структурира обучителната програма. На времето училището е било основният източник на знания, днес вече децата имат постоянен достъп до интернет през мобилните си телефони и следователно постоянен достъп до информацията, която им е необходима. Училището определено трябва да се промени, за да им предожи нещо ново, различно и да ги въвлече в обучителния процес с желание.

Колко важно е мнението на учениците в този процес?
Преподаването е вид диалог, а във всеки диалог еднакво важни са и двамата събеседници. Аз смятам, че обратната връзка от ученици е важна и трябва да се вземе под внимание. Но е и много важно как точно се провежда тя, така че да бъде градивна.

Какво е усещането ти за началото на новата учебна година - има ли силна институция, която с действията си да дава спокойствие (било то на ниво училище-директор-учител) или по-скоро цари хаос и никой не знае какво да очаква?
Всичко изглежда хаотично, да, но не смятам, че децата трябва да бъдат изолирани от контакти с връстниците си. В крайна сметка, колкото повече държиш едно дете в изолация от другите хора, толкова по-крехко става неговото здраве и по-слаб неговият имунитет. Убедена съм, че може да се измислят много иноватини начини, така че да се гарантира сигурност, както на преподавателите, така и на децата и техните семейства. И ще се измислят тепърва.

  • Десислава Христова, учител и родител: Каквото е посято вкъщи, ще разцъфне в клас и в обществото
  • Майки на деца с увреждания: Те са воини, трябва да вярваме в тях, а не да ги приемаме като инвалиди
  • Слав Петков от Special Academy: Децата в инвалидни колички не искат съжаление, а внимание
  • Как да развием суперпамет у децата и да ги научим да ценят парите?
  • Първият учебен ден за децата на известните БГ личности
  • "Ковид Тъпонайсет", "Ще слушам госпожата повече от теб" и още бисери от първокласниците
  • Испанската принцеса Леонор е под карантина заради COVID-19 (ВИДЕО)
  • Светлана Дъбенска, учител: Не оставяйте усещане у децата си, че предстоят страшни, апокалиптични дни
  • Отваряне на училищата или епидемиологична "бомба със закъснител"? Деца без симптоми разпространяват коронавируса
  • Снимка на деня: Първи учебен ден, но на двора