Борислава Вандова и Веселка Тодорова са майки, които не хленчат, не се молят, а действат, винаги търсят най-доброто за своите деца, които са с увреждания. Първо Борислава, а след нея и Веселка намират пристан в Special academy – първата елитна спортна школа у нас, основана от Слав Петков. Той е и председател на Балканската федерация „Адаптирана физическа активност” – ФАФА, която развива спорт за хора със специални образователни потребности. Борислава също е част от управителния й съвет. Нейният син – 14-годишният Боян, със Синдром на Даун, донесе 2 сребърни медала от Европейските игри за младежи с увреждания Emil Open, които се проведоха за девети път в Бърно,Чехия в средата на септември. Ladyzone.bg съобщи за успеха на българския отбор, който се върна с 23 медала. Но не за спортните постижения на децата си говорят Борислава и Веселка – майка на 16-годишния Виктор, който е с епикриза: „хиперактивно дете, с изоставане в речевото развитие и разстройство на концентрацията”. Двете жени споделят опита да си родител на дете с ментален проблем, както и съкровени спомени, свързани със съдбовни решения и избори. Засягат и темата за спорта,обучението и коронавируса – кошмар за децата с увреждания, особено за тези с аутизъм.

Борислава, когато се роди Боян, какво ти казаха лекарите?
Родих по спешност, с операция и бях приведена в реанимация. Директно ми съобщиха, че детето ми е с деформация и няма да оцелее. Дори ми предложиха да попълня документи, за да го оставя. Но те не знаеха съдбата ми – 12 години бях чакала Боян и нямаше да го дам, независимо от всичко. Терорът от страна на медиците беше голям...

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Защо?
Б.: Факт е, че от 2006-а започнаха да се раждат много деца с увреждания. Бяха минали 20 години от аварията в Чернобил и ескалира раждането на деца с Даун, с аутизъм, с всякакви други проблеми. Ние, родителите на деца с Даун, наистина не знаехме за какво става въпрос относно диагнозата, освен че са с тризомия 21 (Синдром на Даун), че не живеят повече от 55 години и че са с умствена изостаналост. Не бяхме запознати, че има и „мозаечен” тип, с нищо не бяхме наясно, а и никой не ни информираше. Научих повече, едва като Боян стана на 3 години и с него успяхме да отидем в клиника, в Холандия. Там разбрах, че тревожното ми състояние се е предавало и на него, и му е създавало психически проблеми. В момента, в който излязохме от клиниката, Боян спа 48 часа и се събуди съвършено различно дете. Може би това, че се успокоих, успокои и него. И за 48 часа всичко се преобърна в живота ни... 

Борислава Вандова и синът й

В тамошната болница ми обясниха още, че аномалията на детето ми се дължи на факта, че съм с нулева отрицателна кръвна група, имала съм няколко спонтанни аборта преди това и при някой от тях, не ми е поставена инжекция за антитела. Вследствие на това са се появявили и проблемите с Боян. Той няма сърдечни и бъбречни заболявания, полови и въобще типичните за децата с Даун. Дори не се води и „мозайка”, защото липсват характерните за този тип белези. Разбира се, има други. Да, той е с умствена изостаналост. За него математиката е табу, защото полукълбото на мозъка, което отговаря за възприемането на точните науки, не работи. Но има деца с този синдром, които са много добри по математика. Всички са различни - най-важно е, че нашите деца са много обучителни. Може би и ние, родителите, им обръщаме повече внимание и полагаме по-големи усилия, което при дете в норма, по-рядко се случва. Но децата ни имат навици, възпитани са, оправят се сами.

Какво ти помогна, за да си толкова позитивен и усмихнат човек?
Б.: В началото много се шокирах. Спаси ме контактът с хората. Козметик съм и след раждането, веднага започнах работа. Майка и цялото ми семейство много ми помагат. На година и 2 месеца Боян тръгна на масова детска градина. До четвърти клас учеше в масово училище, но в пети клас разликата си каза думата. Учебният материал стана много по-труден, той не можеше вече да настига съучениците си. Прецених, че не ми допада идеята да стои в една стая, за да идват учителите при него и да му преподават. А и Боян е много социален и това щеше да му попречи още. Труден период беше преместването в Трето помощно училище „Едуард Сеген”, което се намира в столичния квартал „Надежда”.

Имаше много сълзи, Боян изпадаше в състояния, които му докараха още здравословни проблеми - отключи заболяване на щитовидната жлеза. Но слава Богу попаднах на правилните хора в правилното време и винаги е било така. В това училище групите са с малко деца и учителите имат възможност да им обърнат максимално внимание. Боян и пише, и чете, разбира всичко, чувства се добре, благодарение на специалните методики, които се прилагат там. А откакто срещна Слав Петков, се случи любов от пръв поглед. Не мърдаме оттук! Всичко стана случайно преди 5 години. Боян винаги е имал проблем с килограмите и беше наложително да спортува. Записах го на интегрирана зумба в спортния център. По-късно, на родителска среща в училището, споделих за новото ни начинание и започнах да водя и други деца да спортуват. Впоследствие всички те станаха много добри приятели. И ние, родителите, се сближихме.

Веселка, ти кога забеляза, че синът ти Виктор е по-различен от другите деца?
Още от мъничък го наблюдавах. Докато другите деца играеха в пясъчника, той стоеше до мен, обръщаше количката си с колелата нагоре и ги въртеше. На 2 годинки и 2 месеца нямаше никаква вербалност, освен да издава звуци и да сочи с пръст. Единствената думичка, която произнасяше беше „дурчо” - зрънчо. При консултация с логопед, разбрах, че е още малък, трябва да стане на 3 години. Но аз настоях. Имах и притеснение, че не чува и логопедката ни насочи към лекар. На 3 години Виктор вече имаше епикриза – „хиперактивно дете, с изоставане в речевото развитие и разстройство на концентрацията”. По-късно стана ясно, че проблемът при него е отключен, вследствие на лекарска грешка. Когато беше на 8 месеца, лежахме в болница заради ларингит или бронхит. И след 8 дни, го изписаха с „менингоенцефалид”.

Веселка Тодорова и синът й


Последствието беше страшно - 14 парацентези (пробиване при гнойно възпаление на ушите) на всяко тъпанче, което се правеше без упойка. С времето тъпанчетата се затваряха и правеха вътрешен балон, пълен с течност. И така това се повтаряше при всяко кихане на друго дете. На година и 8 месеца решихме, че това не може безкрайно да се прави. Започнахме да посещаваме лекаря, само за да аспирира гнойта в тъпанчетата. Наложи се да постъпим в болница, където стоях с него 10 дни, тъй като едното ухо беше протекло. След това претърпя операция, при която в ушите поставят „макарички” – венталиционни тръбички. Процедурата трябваше да е 10 минути, а продължи един час. Проблемът в дясното ухо беше доста голям. Лекарите решиха да не вадят макаричките, а да ги оставят, докато организмът ги отхвърли. На 4-я месец едното му ухо отново протече и тръбичката беше извадена. Миналата година ухото пак протече, но засега проблемът е стабилизиран... Оказа се, че пробиването на тъпанчетата в толкова ранна възраст, и то без упойка, е довело до стрес, изразяващ се в хиперактивност, която нарушава координацията и говора. ТЕЛК-ът му в момента е „Умерена умствена изостаналост”. Диагнозата е поставена вследствие на множество тестове, изследвания, както и заключение на детския психиатър, който го наблюдава. 

Масови или специализирани учебни заведения е посещавал, преди да постъпи в Трето помощно училище?
В.: Никога не съм оставила Виктор, без всичко, което е необходимо за него, за да се развива... Като беше малък, непрекъснато посещавахме логопеди, психолози - цялата седмица беше запълнена. Той ходеше първоначално в масова ясла и детска градина. От масовата градина ни изпратиха на комисия, за да даде решение за специализирани детски градини – първо в Бояна, след това в 17 ДГ в „Младост”. Благодарна съм на г-жа Драганова, която много се занимаваше с него. В първи клас го записах в масово училище. Това се оказа много труден процес. Обиколих цяла София и само като чуеха, че е дете със СОП проблем (Специални образователни потребности), казваха, че нямат ресурсен учител и логопед, и не работят с такива деца, макар да пише, че би трябвало да е обратното. Беше ми обяснено, че нямат право да отказват да го приемат, но пък и аз мога да премълча, че той има проблем. В училище в ж.к. „Дружба” Виктор беше записан, разбира се, казах, че той е с проблем. Вкъщи имаше детегледачка тогава, защото аз трябваше и да работя. Сама го гледам и не съжалявам. Баща му рано абдикира от проблемите... Обучението му в масовото училище продължи, докато той стана 5 клас, но масовата среда беше кошмар за него. Ходили сме и в центъра на проф. Матанова. Помня, че идваха родители, които водеха децата си и казваха: „Не, че им има нещо, но работете с тях!”

Арт терапия

Какво кара родители на деца с увреждания да крият проблема?
В.: Трудно е вътрешно да се пребориш със себе си, да приемеш, че детето ти е по-различно, че не е от т.нар. „деца в норма”! Аз съм упорита, на първо място винаги е Виктор. Като малък той беше много агресивен – хапеше, щипеше... Помня, че още в 17 ДГ беше избран да участва в ТВ предаване, заедно с мен и психолог. Непознатата среда го стресира, в гримьорната той изпадна в криза и ми счупи очилата. Водещата коментира в ефир случилото се, което зрителите не видяха. Признавам, че не съм от най-търпеливите хора, а най-вече търпение се изисква, когато имаш дете с проблем. Благодарение на Борислава, която всички наричаме Боби тук в спортния център, доста се промених. И мога да кажа, че тя е моят личен психотерапевт. 

Б.: Факт е, че има такива родители. А би трябвало те да са открити и винаги да вярват в детето си, независимо дали то е с проблем или не е. И в никакъв случай да не го приемат като инвалид. За жалост това малко се губи при родителите, които имат дете с увреждане, защото го приемат точно така, а не трябва.

Със Слав Петков в школата

Special Academy пристан ли е за вас и децата ви?
Б.: Тук ние, родителите, се учим един от друг, допълваме се, даваме си съвети, радваме се на внимание, както и децата ни. Те са трудни, изискват огромно търпение и разговори, но като с голям човек, а не като с дете с увреждания. Те са умни в много отношения, но не знаят как да изразят емоциите си, които имат. Боян ме е научи на търпение. Той имаше много страхове, когато дойдохме при Слав, не можеше да прави много неща. 5 години стоя на ръба на басейна, а вече плува в морето. Шампион е от игрите в Бърно, помага ми във всичко – пазаруване, чистене, пране, дори гледа баба си, която се разболя миналата година. Остава сам вкъщи и няма проблем. Понякога идва в салона на работа с мен, общува с клиентите, записва им час. Но е много важно още в началото децата с проблем да посещават масови детски градини и училища, за да придобият навици.

В.: Да са заедно в училище и тук в център за децата е много важно. Така те общуват, но това не изключва и външния свят. Тук, освен треньори, има психолози, социални работници, преподаватели... Виктор има голям напредък откакто е в Special Academy. Кара колело, тротинетка, състезава се – миналата година взе второ място, като само две седмици преди това се научи да плува. Става в 3.30 ч., за да ми помага при зареждането на магазина за плодове и зеленчуци, който имам. Остава сам у дома. Нашите деца са воини!

А как им се отрази изолацията заради коронавируса?
Б.: Особено за децата аутисти тази изолация беше страшна. Габи е с такава диагноза и трудно прие случващото се, както и Гого, който едва преди седмици за първи път излезе от къщи. А ето, че и двамата сега постигнаха успехи в Бърно. При аутистите всичко е черно и бяло, те не са социални. И тук е мястото да кажа, че държавата ни взе мерки срещу коронавируса, което е хубаво, но за децата с проблеми това, че ги караш да правят неща, които те не разбират, е огромна тежест. За тях е проблем всяко различно нещо. Така че коронавирусът ескалира при тях в голям шок, че няма да се виждат. Чуваха се по телефона, но нямаха истински контакт. С времето започнахме да излизаме с Боян, идвахме в центъра и той копаеше градинките, почистваше, косеше тревата, което обожава да прави. Другите деца също идваха, като Слав беше направил график, за да не се събират заедно. Положителното за мен в тази пандемия е само едно - че едва като започна да учи от вкъщи той, аз разбрах колко много знае и може.

Какво се подминава с лека ръка в България за децата с увреждания?
Б.: Нещата са много... Най-вече се неглежира заниманието им със спорт. У нас се набляга на арт терапията, която и тук в центъра се провежда. Но едно дете не може да седи само на едно място. То трябва да прави всичко, което правят децата в норма. Съгласна съм, че фината моторика е важна за развитието, но за повечето аутисти е необходимо движение, за да изразходват енергията си, особено като са тийнейджъри.

Какви деца са децата с увреждания?
В.: Те са искрени, чисти, прекалено добри, дори наивни.

Б.:
Те са децата на бъдещето и е хубаво да се учим от тях на добрина. Моето дете знае, че е различно и трябва да знае, но не и че е инвалид. Той е личност и трябва да отстоява себе си. Не трябва да се ограничават проблемите на тези деца в самото им заболяване, защото те се допълват – децата със Синдром на Даун могат да научат децата с аутизъм на нещо, както пък те тях – на друго. Важно е децата с различни дефицити да общуват заедно. Смея да кажа, че нашият център е първият, в който има деца с различни проблеми. И резултатите от това са налице.