От началото на 2020 г. новото поколение е изправено пред нестандартно предизвикателство - домът на милиони деца по света и хиляди у нас се превърна в класна стая, а компютърът стана учебник (припомнете си тук). За едни това е шанс да се изявяват по-свободно, а за други – това е нова трудност по пътя им към знанието.
Тази учебна година няма да е твърде различна от предходната – ще започне с надежди и обещания на властите за възможно най-ефективно присъствено обучение, но високата заболеваемост и малкото ваксинирани със сигурност ще направят така, че рано или късно всички деца да се върнат пред екраните.
Безопасно вкъщи – но не заради COVID-19
Малката Вяра е едва в 4. клас, когато се среща от близо с жестокостта на съучениците си. Във възрастта, в която е време да открие себе си, както и хората с които иска да общува, тя е се сблъсква със социалния натиск.
За нея онлайн обучението е било едно „бягство от реалността“ и по-добър начин на обучение, с който да избягва срещата със съучениците си:
„Обичам да ходя на училище, но ми е много гадно, когато децата ме тормозят и обичам повече да съм си вкъщи“.
За деца, които са били под социален натиск и са изпитвали притеснения от общуването в училищната среда, новият вид на обучение в спокойната домашна среда може да се окаже за предпочитане.
Преди големите изпити - всеки се спасява сам
Магдалена е на 13 г. Самата тя не обръща внимание на грубяните в час, но въпреки това разбира и защо за някои деца е по-добре да учат от вкъщи.
“Когато си в класната стая и те вдигнат на дъската усещаш очите и цялото внимание на съучениците си, които са готови да ти се присмиват, ако объркаш нещо. Децата в училище са груби и неспособни в това да толерират съучениците си, когато грешат”, споделя тя относно социалния натиск, наложен в училищната среда.
Много бързо обаче вижда и проблемите в новата система – особено на фона на подготовката за изпитите за гимназия.
„Първоначално всичко беше наред… всеки пращаше заданията си, учителите и учениците бяха редовни и нямаше никакви проблеми. След два месеца нещата се промениха – учителите обръщаха все по-малко внимание, а учениците се възползваха от това“, разказва момичето.
Смята, че присъственото обучение е за предпочитане не само заради срещата с приятели, но защото „наистина учителите ти дават повече“ и ти помагат да се насочиш към любимия си предмет.
Завършващата гимназия Лора също е скептична за онлайн обучението и причината е собственият ѝ опит: „Докато се установи този нов метод на обучение повечето ученици не смятахме, че ще се получи, тъй като имаше известни затруднения в организацията му. Това може би беше причината повечето от нас да неглижират учебния процес“.
На нея й предстои матура, с която да завърши средното си образование, но самата тя не се чувства сигурна в онлайн подготовката: „Не мисля, че ще се подготвим добре, ако учим цяла учебна година във виртуалните класни стаи. Дистанционното обучение не е достатъчно ефективно за подготовка за държавен зрелостен изпит, защото знанията не се усвояват така, както в час”.
Студентски живот, ах сладък живот, ама от вкъщи
Особената обстановка не засегна само учениците и студентите ни тук, но и тези, пръснати из целия свят. Постоянно се говореше за неспособността на българските институции да се справят с текущия проблем, но тук идва и въпросът доколко страните в чужбина съумяха да преодолеят тази криза.
„Даваш 9000 паунда срещу 10 Power Point презентации. Те ни лъжат, че преподават, ние ги лъжем, че учим. Преживях го. Нулева мотивация и няколко нервни кризи…мога да кажа, че вече съм висшист. Разбрах, че завърших с един имейл!“, споделя откровено Юлиян, който е получил бакалавърската си диплома от университета в Шефилд.
Световната пандемия оказа голямо влияние не само върху възможностите ни развитие, но и върху начините ни за социализация. Пример за това са всички студенти в чужбина, далеч от семействата си и затворени в общежитията си.
Един от тях е и Юлиян:
„Целта беше да отида на ново място, с нови хора, нова обстановка... Не обичам да уча вкъщи, това ми е мястото за почивка. Много ми липсва да се събираме с групичката ми приятели в библиотеката, да учим заедно, да си помагаме, да гледаме в една точка и дори да бездействаме понякога. Всичко това е част от университетския живот, без което много се изпуска”.
Човекът от другата страна на монитора
Пандемията донесе със себе си предизвикателство не само за учещите се, но и за тези, които са извор на знанията им. На преподавателите у нас и по света им се наложи да се борят със изключените камери, постоянните проблеми с интернет връзката и, разбира се, лесното разсейване и на загуба на интерес от страна на учениците и студентите им.
„Когато разбрах, че ще преминаваме към онлайн обучение, първоначално бях притеснена, тъй като тази форма на обучение не беше практикувана досега и нямаше яснота как щеше да се осъществи целият учебен процес“, разказва столичната учителка Мариета Николова.
Като човек, опитващ се да предаде знания, за нея трудността е била голяма заради нуждата винаги да се опитва да запазва вниманието и любопитството към предмета.
Разказва позната история – ентусиазъм в началото и демотивация след това, чиито плодове ще берем тепърва:
„Предвид създалата се в световен мащаб ситуация, може би електронното обучение от разстояние беше добро решение, но, като качество на постигнатите резултати и като психологическо състояние, до което доведе и обучавани, и обучаващи, то години напред ще бъде трудно да се „излекува“.
Затова и смята, че онлайн обучението трябва да се прилага само за кратко време. Според нея изолирането на учениците от нормалната им среда на обучение – училището, е повлияло зле на психологическото им здраве. И при редките случаи, в които образованието се върна в класните стаи, Мариета е забелязала, че е има деца, които странят от останалите с цел предпазване от болестта.
Глобалният вирус определено донесе със себе си много проблеми, за които още не сме намерили решенията, раздели ни, но пък ни накара да се замислим. Промени винаги ще има, а наша цел е да съумеем да се адаптираме. Новото поколение със сигурност преминава през нещо невиждано досега, но сега важното е да се вземат такива решения, че пандемията да бъде ценен опит, а не обяснение за дефицити на познание и способност да се общува с другите.
По темата работиха Стела Тодорова и Боряна Павлова