"Винаги съм се впечатлявала от различните видове плавателните съдове и как се реализира един "подвижен град" в толкова малко пространство. Наричам го "град", защото една яхта би могла да побере както всички удобства на дома и работното място, така и ресторанти, театър, кино, игрище, фитнес, площадка за хеликоптер, спа център и всичко друго, което характеризира големите населени места. Е, разбира се, не винаги има всички тези удобства, но е възможно", казва арх. Теодора Йорданова.
Тя се занимава с дизайн на яхти от пет години. Архитект е по професия, но след магистратура по архитектура иска да специализира нещо допълнително, което да й даде още възможности за работа. Вижте как продължава всичко за нея в ексклузивното интервю, което даде пред Ladyzone.bg.
Как започна кариерата ти? За коя компания работиш в момента и с какво се отличава тя?
В началото започнах в дизайнерски офиси в Италия и Аржентина, където се занимавах с дизайна на по-малки по размер моторни и ветроходни яхти. След това ми се отдаде възможност да работя в сферата на круизните кораби. В началото бях скептична дали ще ми хареса, но в последствие разбрах, че това е още по-сложно и интересно. Признавам си, че обичам предизвикателствата. В момента работя в най-известната корабостроителница за круизни кораби и работя по най-магическите кораби, които скоро ще бъдат реалност и нямам търпение да ги видя да плават.
Радвам се, че съм работила по различни видове проекти, защото всеки опит ти дава нещо в повече. Най-новите тенденции, които тепърва се развиват, са за именно микс между яхта и круизен кораб, където човек да закупи своята каюта, но да има всички удобства и развлечения на круизните кораби.
Една яхта се строи сравнително бързо и от началната идея до реализацията й са нужни да се приложат много знания и умения, за да може всичко да функционира перфектно. Компромисните решения рядко са опция. Когато се качиш на една яхта, не можеш да си представиш какво точно се крие зад всеки ъгъл и колко много време е отделено на всеки милиметър.
Лесно ли е за една жена - особено идваща от чужда страна - да пробие и да се развива в подобна индустрия?
Истината е, че винаги съм се чувствала гражданин на света и това може би е допринесло да не срещам големи трудности откъде съм или къде живея. Фактът, че съм жена, не е бил спънка за мен. В тази сфера има повече мъже и трябва доста да се бориш и доказваш, за да започнат да променят отношението си към теб и да оценят знанията и възможностите ти. Това никога не ме е спирало, даже напротив - амбицирало ме е още повече. Когато обаче успееш да се докажеш, различията могат да бъдат и плюс, защото виждам от друг ъгъл нещата и често ми го казват.
В производството всъщност често има жени, защото тяхната прецизност и търпение спомагат да се избегнат грешки в строежа спрямо планираните изчисления, а също така именно те са по-прецизни към малките детайли, които са изключително важни.
Разкажи малко повече за работата си - на какви етапи си ангажирана в създаването на една яхта?
Преди се занимавах с идейния дизайн, реализацията на проекта и конструкцията. В малките проекти има по-малко хора и всеки трябва да прави почти всичко - от началната идея, до проектирането, избора на материали, технични изчисления, бюджети и изисквания, контрол в процеса на строежа. Често даже, когато нещата не са готови, а на друга сутрин трябва да се срещнеш със собственика и яхтата да бъде във вода, трябва да хванеш инструментите и да започнеш да помагаш на работниците. Тогава виждаш многото трудности, пред които са изправени хората, които са на строежа.
В големите проекти, с които се занимавам последните две години има много хора, но нещата не са по-различни. Отново ми се налага да имам 360-градусов поглед върху проекта. В момента съм на по-висока позиция и отговарям за цялостното създаван на част от интериора. Контролирам и координирам работата във всички фази на проекта. Занимавам се с дизайн, проектиране, бюджети, планиране, реализация и контрол.
Успяваш ли лесно да реализираш идеите си в областта и как протича работата по един нов проект?
Независимо колко голям или малък е един проект, той започва от желанията на този, който го финансира. След това трябва да бъдат взети предвид много правила и условия, свързани с бъдещото ползване. Изискват се много знания и хората, които ползват след това яхтата, знаят доста добре какво точно искат. Дори и самите те да нямат опит, зад тях стоят други, които не могат да бъдат подведени - заради това трябват конкретни решения.
Има много традиции и ограничени възможности в корабостроенето. Често се появяват и нови неща, но за да бъдат приети и използвани, минава доста време. Понякога се случва подробно да обяснявам защо този прекрасен материал, които използват в определена сграда, няма как да бъде използван тук - затова обаче пък винаги трябва да предложиш алтернативни решения. Понякога трябва да спориш дори за нюанси на един цвят или защо това перде не може да бъде сложено на определеното място. Споровете често продължават с месеци.
Реализацията на идеите е дълъг процес, а те самите никога не са плод на работата на един човек, а на екип. Проектът се развива до последния момент и важно да променяш и развиваш работата си според това.
Кой е най-важният аспект в проектирането на една яхта?
Според мен най-важното е сигурността на всички на борда, пътници и екипаж, когато яхтата плава, а и сигурността на работниците по време на строежа. Там не трябва да се правят компромиси, защото инцидентите в морето, а и на строежа, постоянно се случват - въпреки всичко.
Защо хората искат да плават със собствена яхта?
Защо искаме да имаме скъпа кола или многоетажен луксозен дом, когато можем и с малка кола и гарсониера? И все пак от транспорт и покрив всички имаме нужда. От собствена яхта – не, освен, ако не живеем на отдалечен остров. Някои искат такава, заради начина на живот, на който са свикнали, други просто от хоби, спорт или привързаност към морето.
Какво е усещането, което дава това на един човек?
Да притежаваш яхта, не знам. Аз нямам. Но със сигурност доставя удоволствие, но и много проблеми - както всяка друга собственост. Да бъдеш на яхта създава усещане за свобода и удоволствие, но и това не е за всеки. Много хора не се чувстват добре дори на голям кораб. Разбира се, в днешно време технологиите се развиват и може почти да не разбереш, че си във водата, а също така един капитан на яхта познават добре своя работодател и морето и знае какво и кога да му предложи.
Имаш ли самата ти вече уменията да управляваш яхта?
Да, мога да управлявам яхта, имам и разрешение за това, но все още не съм сигурна напълно в уменията си, затова предпочитам засега да плавам с по-опитни хора на борда. Сериозна отговорност е и се изисква време и опит.
Когато говорим за дизайн на яхти, участваш ли и в създаването на интериора, тъй като повечето стават и за постоянно обитаване?
В момента се занимавам с интериор, отговарям за цялостно функциониране, дизайн и реализация на части от интериора.
Луксозни играчки за богаташите ли са единствено яхтите или не?
Не ми харесва това определение. Трябва да имаш финансова възможност, за да притежаваш яхта, не мога да отрека. Не само, за да си купиш една, но най-вече за поддръжката и експлоатацията й. Не мога обаче да кажа, че само "богаташи" имат яхти. Въпрос е и на приоритети, има хора които нямат кола, или нямат дом, но имат яхта. Те са далеч от един лъскав начин на живот. Който плава с ветроходна яхта, например, добре го знае.