Никога в историята на киното филмите не са носили толкова много пари на създателите си, колкото през последното десетилетие. От общо 44 филма, които са успели да спечелят повече от един милиард долара от продажби на билети, 37 са излезли през последните 10 години.

 

 

И, разбира се, когато имаме толкова много продукции, които се целят високо, имаме и много, които пропадат с гръм и трясък. Нещо такова се очаква да стане и с филма "Котките", който тръгна тази седмица по кината и не се радва на особено положителни ревюта, а очакванията са да загуби над 70 милиона долара.

В тази статия са събрани 22 други филма от последните 10 години, които са се провалили в бокс офиса и са донесли на създателите си загуба от над 100 милиона долара.

Важно е обаче да уточним няколко неща:

Бюджет и приходи - кога филмът губи пари

Най-трудното в определянето на големите провали е да разберем колко точно пари са загубили филмите. Когато говорим за парите, които са инвестирани и спечелени от филм, обикновено имаме публична информация само за бюджета, който студиото е отпуснал за създаването му и общата сума, която зрителите са дали за билети. И когато приходите са по-малко от разходите, лесно разбираме, че филмът е провал.

Проблемът е, че след като филмът е завършен, има допълнителни разходи за разпространение и реклама, които не са публични. Всъщност много често се получава нещо като омагьосан кръг - ако филмът не предизвиква достатъчно интерес в седмиците преди премиерата си, студиото започва да вкарва допълнителни пари за реклама с надеждата да успее да привлече достатъчно хора в салоните, за да може поне да излезе на нула. Ако към филма има голям интерес преди премиерата, както беше в случая на "Жокера" от тази година, не са необходими скъпи рекламни кампании и успехът е по-голям.

Вторият проблем е, че когато си купите билет за кино, само част от парите отиват при създателите му. По-голямата част остават за киното и за разпространителите в България. Така че дори филмът да е изкарал от продажба на билети няколко пъти повече пари, отколкото са инвестирани в него, пак има голяма опасност студиото, което стои зад него, да загуби пари.

Именно затова е толкова важно колко пари ще изкарат холивудските филми в САЩ и колко в останалата част на света. Обикновено целта на създателите е филмът да успее да си избие бюджета още в Северна Америка, където разпространението е най-евтино. Започнат ли да се сключват договори с разпространители по света, местни рекламни кампании, преводи, дублажи и какво ли още не, това са само допълнителни разходи и съответно печалбите са значително по-малко.

Третият важен фактор при определянето на големите губещи е инфлацията. Тъй като говорим за доста дълъг период от време, трябва да обърнем внимание на това, че загуба от 100 милиона преди 10 години не е същото като загуба от 100 милиона сега. Цените на билетите, а и на всичко останало, са се повишили почти двойно през последните 10 години и това трябва да се вземе под внимание.

За тази класация са използвани различни източници, които пресмятат предполагаемите загуби за студията и сумите са приравнени спрямо инфлацията. На следващата страница може да прочетете кои са най-големите филмови провали на десетилетието и може би ще се изненадате колко много от тях сте гледали или поне сте чували >>>