Скъпи дами, на 8 март годините и килограмите нямат значение. Днес са позволени само ласкателства и букети с най-скъпите рози. Защото днес може и да си чудесна, но утре пак "нещо" няма да ти бъде наред. Точно за Международния ден на жената е по-добре да поговорим открито за заклеймяването.
За първосигналните реакции, с които жените биват застигани на улицата, в градския транспорт или в супермаркета. За тялото като мерна единица на личността.
"Виж я тази...". Не дописваме изречението, защото няма нужда. И докато възрастта и теглото могат фриволно да се използват срещу жените през останалите 364 дни в годината, има едно друго място, където няма мърдане. Когато попаднат под светлините на прожекторите, щом стъпят на сцената, жените трябва да бъдат стилни, сексапилни, правилно облечени, добре сресани и оразмерени.
Е, точно това няма да видите в танцовото представление "УСЕЩАНЕ/ОБЪРКВАНЕ" на хореографката Тани Холт от Портланд. Нейният спектакъл е част от платформата за американски съвременен танц SPOTLIGHT: USA, организиран от American Dance Abroad и ONE DANCE WEEK, която ще се проведе от 26 до 28 март в Пловдив. Неслучайно се спираме на работата на Холт точно днес, защото тя цели да извади женското тяло от клишето, от пришитите очаквания, от масовия вкус.
Обективизацията на жените е проблем навсякъде, няма какво да се лъжем. Поради гласността на движенията за правата на жените, САЩ е арена на най-горещите дебати. В страната, в която съжителстват едновременно Доналд Тръмп и радикалните феминистки, Харви Уайнстийн и #MeToo, жените са в изключително деликатна позиция. И може би именно съвременното танцовото изкуство е техният начин да намерят себе си.
"УСЕЩАНЕ/ОБЪРКВАНЕ" е спектакъл, създаден от жени, изпълнен от жени и предназначен за всички онези, които виждат в женското тяло нещо повече от обем на бюста и обиколка на ханша. Това е своеобразен социален експеримент, в който публиката е оставена да интерпретира видяното на сцената. А то, описано накратко, представлява система от естествени и непринудени движения в кръг на шест жени.
Танцът им започва, още докато зрителите заемат местата си. Изпълнителките се движат по пода, вплетени в единна жива телесна съвкупност, която в крайна сметка се разпада на съставни части. Така Тани Холт прави реверанс към експерименталния танц от 70-те години в САЩ. Движенията на пода символизират тежестта на тялото, напрежението и умората – не само във физически, но и в емоционален смисъл.
От 15 до 60-годишни, танцьорките в последствие се борят една с друга, помагат си, тъгуват, тържествуват... И ако тяхното взаимодействие предизвиква познато усещане у публиката, то втората част на спектакъла, както гласи името му, е объркваща. Полите се озовават върху главите на изпълнителките, а задните им части се показват в златисто озарение. Какво може да означава това? Каквото си поискате. Каквито и мисли да проектирате върху спектакъла за 6-те жени от различни поколения, няма да сгрешите.
За 18 години Тани Холт е изградила репутацията на хореограф, който поставя проблеми на сцената, но не предписва отговори. Затова гледайте "УСЕЩАНЕ/ОБЪРКВАНЕ" на 26 март от 17 ч. в Голяма зала на Драматичен театър – Пловдив.