Нямираме се в разгара на лятото, което означава, че прекарваме много повече време навън, като кожата ни е изложена на въздействието на пряката слънчева светлина.
Повече от една трета от българите активно се излагат на слънце, когато им се отдаде такава възможност, сочат резултатите от скорошно изслседване на Нилсен Адмосфер България и Български национален панел на база извадка от 500 онлайн респонденти на възраст 15 и повече години.
Повече от 2/3 от запитаните също използват козметични продукти със слънцезащитен фактор (SPF), но само 19% се възползват от тях всеки път, когато се излагат на слънце.
Повече от 1/3 от респондентите в онлайн проучването (36%) споделят, че активно се излагат на слънце, когато им се отдаде такава възможност. Не е изненада, че жените проявяват по-голяма активност спрямо мъжете в извършване на тази дейност.
28% от респондентите се излагат на слънце само в определени случаи - по време на ваканция, по-дълъг престой до водата или друг повод.
За подобен брой респонденти (30%) излагането под пряка слънчева светлина е свързано с регулярни дейности на открито, като работа в двора, спорт и дуго. Това важи еднакво за мъже и жени.
Само 5% от запитаните изцяло избягват слънчевите лъчи.
Въпреки препоръките на експертите общо 19% от българите използват слънцезащитна козметика всеки път или много често, когато са на слънце. Значително по-голям е броят на жените, които се ангажират с това – 26% спрямо 12% мъже.
Точно 1/2 от респондентите по-рядко използват козметични продукти със слънцезащитен фактор (SPF), прилагайки ги в случаи на по-дълъг период излагане на слънце.
Алармиращо е, че 31% от българите никога не използват слънцезащитни продукти върху кожата си. Мъжете (40%) и хората на възраст 55 и повече години (43%) сочат, че никога не използват такъв тип козметика, докато 23% от жените споделят това твърдение.
Сред най-честите аргументи на хора, които избират да не прилагат никаква слънцезащитна козметика са следните: не изпитват нужда, защото не изгарят на слънце (25%), нямат такъв тип продукти под ръка (23%), не харесват усещането на такъв тип продукти върху кожата си (19%).
Относно самият слънцезашитен фактор (SPF) най-често предпочитаната степен на защита е SPF 30 и по-висока (56%). Малко над 1/3 предпочитат по ниска степен на SPF и 9% не знаят с точност. Когато става въпрос за цени, повечето хора (80%) не биха отделили повече от 25 лв за обикновена опаковка от 200-250 мл слънцезащитен продукт.
Продукти, съдържащи слънцезащитен фактор (SPF), обикновено не се характеризират с дълъг срок на годност – срокът често изтича след около една година употреба.
Според проучването 42% от респондентите винаги проверяват срока на годност и го следят с точност. Други 47% проверяват срока само, когато съхраняват продуктите за дълъг период от време. Само 6% проверяват срока и не го взимат под внимание, а 5% изобщо нямат навик да го проверяват.