Стомашните неразположения са едни от най-честите симптоми, подсказващи за наличието на проблеми с харносмилателната система. Такива могат да бъдат подуването на корема, запекът, диарията или дори киселините в стомаха. Как да облекчим състянието си и да се предпазим от дискомфорта, настъпил в чревната флора, вижте съветите на диетолозите:

1. Яжте храната бавно и дъвчете дълго
Колкото по-дълго време дъвчите хапката в устата си, толкова по-пълноценно ще бъде усвоена тя от организма. Служете си енергично с дъвкателните органи – това е гаранция, че късчетата, които ще се спускат надолу по хранопровода, ще са по-малки, а храносмилането ще бъде по-ефективно. В същото време няма да натоварвате излишно стомаха си с допълнителна работа и преработка на постъпилите в него по-големи хапки. Добре сдъвканата храна помага и за балансиране нивата на чревните бактерии. Освен това, ако дъвчете храната твърде бързо, по-вероятно е да преядете. Това се сучва, тъй като мозъкът ви не може да изпрати сигнали, че сте се наситили.

2. Хранете се на често по малко
Съветът на диетолозите е да се яде на малки порции на всеки три до четири часа. Малките порции не натоварват организма и по-бързо се смилат и усвояват. Напротив – ако консумирате на ден по три големи порции, рискувате да натоварите организма и да напълнеете, тъй като стомахът ви не е в състояние да обработва твърде голямо количество храна. Излишъкът се натрупва в депа, където изчаква, докато дойде неговият ред. Това претоварване води до забавяне на метаболизма и влошаване на настроението ни.

3. Яжте по едно и същото време всеки ден
Старайте се да се храните по малко и на често около едно и също време всеки ден. Така ще се запазят нивата на кръвната захар стабилни, което означава, че ще имате по-устойчив енергиен баланс и ще се чувствате свежи и енергични през целия ден. Ако времето на храненията непрекъснато се мени, организмът ще бъде подложен на стрес и „изненади”, в резултат на което ще се чувствате изтощени и мудни. Причината е в постоянните промени на нивата на кръвната захарар, които ту ще скачат, ту ще се понижават рязко.

4. Яжте неразтворими и разтворими фибри
От изключително значение за доброто храносмилане е ежедневният прием на фибри. Оптималното количество фибри всеки ден помага за контрола на кръвното налягане и намалява риска от развитие на сърдечно-съдови и други сериозни заболявания. Много е важно за постигане на баланс, в организма да постъпват както разтворими (овес, боб, ядки, плодове), така и неразтворими фибри (кафяв ориз, пълнозърнест хляб, корите и ципите на плодовете). Разтворимите забавят процеса на храносмилането, поддържат чувството на ситост по-дълго време, докато неразтворимите фибри остават непроменени. Преминавайки през храносмилателните пътища, те прочистват чревната флора от излишните токсини и вода и помагат в придвижването на отпадъчните материали.

5. Приемайте достатъчно магнезий
Магнезият има свойството да активира ензимите. Без магнезий телата ни не са в състояние да преработват достатъчно ефективно храната, която ядем. Тези ензими позволяват храната да се разгради на по-малки частици.