"COVID-19 вече промени лицето на образователната система." В това е категоричен Асен Александров – директор на столичното иновативно 51 СУ "Елисавета Багряна", където са абсолютно готови и "въоръжени" за новата присъствена учебна година.

Александров е в час с новото време и в училището му никой не се плаши от дигитализацията, като технологиите са техният най-верен съюзник, на когото ще разчитат, ако се наложи.

Г-н Александров, като директор какви трудности очаквате през новата редовна учебна година?
Много са новите предизвикателства. Учениците няма да учат по традиционния начин - да обикалят по кабинетите, а ще бъдат само в една класна стая. Това намалява малко качеството на учебния процес, защото те няма да могат да посещават кабинета по химия, физика, география и т.н., където има пособия за работа.
Самият начин на влизане и излизане, на придвижване в сградата, ще е по-различен. Навсякъде учениците трябва да бъдат с маски и навярно точно това изискване на министерството ще бъде трудно да се изпълнява стриктно. Вчера имахме среща с училищното настоятелство и стигнахме до следното заключение. Ако един ученик е без маска (загубена или заради нежелание), първо се праща съобщение до родителите, че детето не спазва определен член на правилника. При второ такова провинение ученикът се наказва с една седмица отстраняване от училище, тъй като представлява заплаха за другите и дава лош пример. Разполагаме с достатъчно маски и всеки, които е забравил, ще може да се сдобие с такава в училище.

Все пак, ако не се наказват учениците без маски, днес ще е един, утре - 30, а вдругиден - 100. Такъв проблем би възникнал евентуално при по-големите ученици, малките са по-дисциплинирани. Родителите също обещаха да ни окажат пълно съдействие в това отношение.

Другият важен момент е дезинфекцията. Решихме, че понеже имаме една чистачка на етажа, физически тя не може да дезинфекцира навсякъде. Затова всеки ученик ще си има постоянно място в неговата класна стая и по-големите ученици (над 5-и клас) ще имат отговорността да дезинфекцират сами своето място. Общите части ще бъдат отговорност на чистачката. Освен това във всяка класна стая, тоалетна и т.н. ще има дозатор с дезинфектант.

Досега учениците влизаха през един вход, а оттук-насетне ще влизат и излизат през два входа, за да разграничим отделни потоци (за начален, прогимназиален, гимназиален етап), които да не се пресичат. По този начин, ако някои ученик се разболее, това ще ни дава сигурността, че не е бил в контакт с другите потоци и при необходимост по-малка част от учениците да бъдат карантинирани.

Тъй като ние сме от големите училища на двусменен режим (подобно на 2700 училища в България) ще направим часовете в блокове, за да може учениците да излизат в междучасия по различно време. Задължително ще се опитваме три пъти на ден по 15 минути да бъде проветрявано, докато децата са навън задължително.
Планираме да сложим и във всяка класна стая UVC лампи (бактерицидни), които да пречистват въздуха. На входа на училището ще поставим и два уреда с големина на таблет, които ще измерват температурата на влизащите. Те ще бъдат в помощ на медицинските сестри. И ако някой ученик има температура, отива на съответния преглед.
Сега в по-топлите месеци планираме и много часове да се провеждат на открито по много от предметите. Имаме голям двор. При положение, че здравето на децата е приоритет сега, може да се изяде малка част от учебното време, за да бъдат те на открито.

Предвиждаме отначало да не посещават и бюфета, а да си носят храна от вкъщи. При по-големите ученици със заповед смятаме да организираме реденето на опашка, както е сега в магазините. Бюфети в училищата в европейските страни има много малко. Предимно се носи храна от вкъщи.

Относно физическото възпитание. При всяко положение, когато не вали дъжд и сняг, децата ще бъдат навън. Няма да има повече от един клас във физкултурния салон.

Ще ограничим и извънкласните занимания. Няма да се провеждат такива, в които участват повече от един клас. Основната идея е паралелките да бъдат изолирани една от друга. Имаме пълна готовност, ако се наложи, да минем на дистанционно обучение. Твърде вероятно е да се наложи през февруари и март. Така ще предпазим учениците от разпространение на епидемии.

За или против сте хибридното обучение?
Няма спор, че най-доброто е присъственото обучение. Но ние сме в ситуация, в която избираме по-малката от двете злини. Дори в Западна Европа едва 10-15% от училищата могат да осъществяват хибридно обучение.
Там, където учителите са добре подготвени обаче, няма възражения срещу дистанционното обучение. Това е един начин, по който и те опазват собственото си здраве. Сега учителите ще имат време да се обучат и да си изградят по-добра система за дистанционно обучение, защото предишния път ние нямахме и един ден за подготовка. В нашето училище имаме виртуални класни стаи и всеки учител може да работи по този начин.

В 51 СУ вече проведохте и първия виртуално-реален педагогически съвет.
Тези, които бяха вкъщи, все едно бяха в залата с нас. Те виждаха цялото ръководство и бяха част от събитието. По този начин се готвим при необходимост във всяка класна стая да имаме такава камера и микрофон. Така децата сякаш ще бъдат в клас.
Трудно става, защото изисква много средства и време. Нашата интернет мрежа е изграждана от 6-7 години. Имаме кабелен интернет във всяка класна стая, защото за да работят едновременно над 20 стаи и да излъчват онлайн стрийминг това не може да стане с Wi-Fi. При нас интернетът е в пъти по-бърз и евтин, отколкото да кажем в Англия. Така че - напълно оборудвани сме. Готови сме. В казармата казвахме: "За да има мир, готви се за война". Въоръжени сме.

Имаше доста спорове в социалните мрежи относно избора на родителя за начина на обучение на детето му. Вие какво мислите?
Определено родителите са по-доволни от присъствената учебна година. Очаквах, че ще има по-засилен интерес към дистанционното и неприсъствено обучение от страна на родителите на срещата ни. Но не. Ако следи човек социалните мрежи, може да остане с впечатлението, че около 15-20% от родителите искат чисто дистанционно обучение, но моите наблюдения показват, че те са едва 2-3%. Явно просто са много настоятелни и създават впечатление, че са много повече, отколкото всъщност са.
Иначе учениците дистанционно биха могли да се обучават през готови платформи като Уча.се, където са разработени цялата палитра от уроци. Има и една международна платформа, която е почти на 90% преведена на български - Khan Academy. Наистина има избор.

Кои са най-добрите примери от други държави относно организацията на учебния процес по време на живот с COVID-19?
Навсякъде е различно. Във Франция и Белгия са задължителни маските за учениците над 11 години. В Полша и Чехия пък не са. Там, където има правила, които се спазват и извън пандемия, се справят добре и сега. Изконно дисциплинирани. В Германия наказанието за липса на маска е изключване на училище.
Успяват тези нации, които са научени да спазват правилата. Сега имаме възможност да научим децата на дисциплина, защото иначе не може да функционира системата. Нали в училище се учи за живота.
Ние решихме да кажем на учениците, че те трябва да носят маските в общи помещения не защото са длъжни от страх за себе си, а защото трябва да са толерантни към учениците с по-лошо здравословно състояние. Понякога правиш неща, които не ти харесват за благото на другите, а в други случаи те ще го направят за твоето благо.
Ние имаме изработен плътен график за работа, но знаем, че всичко ще бъде много динамично. Така трябва и да бъде.

Ще преобрази ли COVID-19 изобщо бъдещето на образователната система?
Вече я промени. Учителите разбраха, че дигиталните умения са изключително важни. Смятам, че въпреки опасенията, че това води до бездушие, отчуждение и така нататък се разбра, че все пак сме в един свят, в който комуникацията вече е много дигитална. Не виждам нищо лошо да се възползваме от възможностите на технологиите. А и има страхотни ресурси онлайн, които подпомагат и обогатяват учебния процес.
Смятам, че все пак е силно преувеличен страхът на учителите от технологиите - той е повече психологически, отколкото технологически. Ето че сега се установи, че с три клика на мишката учителят може да се свърже с учениците си. Дигитализацията не е страшно нещо.