Ново проучване се фокусира върху навиците на грижа за кожата и тялото, като данните сочат, че най-употребяваният козметичен продукт е душ гел или крем, следван от дезодорант или антиперспирант. Купуваме козметика най-често от супермаркети и дрогерии, а при избор на продукт базираме решението си на предишния си опит. Повечето респонденти приветстват натуралната козметика, но в никакъв случай това не означава, че не купуват и друго. Професионални процедури за кожата не са сред най-популярните в България – само 10% се подлагат на тях редовно.

Снимка: iStock

Резултатите са от проучване на Нилсен Адмосфер България и Български национален панел на база извадка от 500 души сред активни интернет потребители на възраст минимум 15 години.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

От всички видове козметични продукти не е изненадващо, че голяма част от българите обикновено (т.е. поне веднъж седмично) използват продукти, които са предназначени като част от редовната хигиена или грижа за тялото: това са душ гелове или кремове (използвани редовно от 64%) и дезодоранти и антиперспиранти (57%). И двата вида продукти са сравнително еднакво използвани сред мъжете и жените. 48% редовно използват крем за ръце и 41% - крем за лице. Последните два продукта се използват много по-често от представители на женския пол.

Сред най-рядко използваните продукти за грижа за кожата и тялото в България са маслата за лице (използвани поне веднъж седмично от 7% от анкетираните) и серумите за лице (9%). Освен това, само 15% от хората редовно използват козметика за обезкосмяване от типа на депилиращи кремове и др. 8% от анкетираните не използват никаква козметика обикновено.

Вероятно не е изненада, че хората редовно използват продукти за грижа за кожата и тялото за почистване и спазване на добра хигиена (73%). 54% ги използват за свежест и/или контрол на миризмата, а 49% - за мека и хидратирана кожа. Към последното се стремят най-вече представителите от женски пол - почти два пъти повече в сравнение с тези от мъжки пол. Подмладяване на кожата и справяне с бръчките е причина 22% от хората да използват козметика, докато третирането на акне и неточности по кожата – за 19%.

Повечето козметични продукти за кожата и тялото се купуват от супермаркетите – 48% от анкетираните ги купуват там, като това са в повечето случаи мъже. Близък втори избор е дрогерията (46%), а трети - аптеката, където 39% от хората отиват да си накупят козметика. Интересното е, че 28% купуват такива продукти от каталози, а 27% пазаруват онлайн. Както каталожните, така и онлайн покупките се правят по-често от жени.

Снимка: iStock

По отношение на критериите за закупуване на козметика предишен опит с даден продукт е водещ фактор (56%), следван от цената (49%) и изискването продуктът да е подходящ за типа кожа или състояния на кожата (43%). 38% се интересуват от марката. Жените обикновено се интересуват повече от индивидуалните параметри – например дали продуктът е подходящ за кожата или какви съставки съдържа. В повечето случаи това са качества, които са по-важни за жените, отколкото мъжете.

Kолко пари отделяме на месец за козметика? Повечето хора (72%) купуват козметика за кожа и тяло на средна стойност под 50 лв. (40% харчат до 25 лв., а 32% - между 25 и 50 лв.). Само 28% отделят повече.

Все повече се обсъжда темата за козметика с натурални съставки. Нека разгледаме какво е отношението към нея от страна на двата пола. Според проучването 21% от респондентите държат на това козметиката, която използват, да бъде натурална (жените отново са над тази средна стойност с 25%, докато мъжете отбелязват 16% в това отношение). Малко над една трета от респондентите (35%) предпочитат козметиката им да бъде натурална, но не настояват на това изрично. Други 17% фаворитизират натурални продукти за кожа и тяло, но намират цената за непосилна. Останалите 28% не се интересуват или не знаят какво точно представлява. 

Последният въпрос в анкетата се фокусира върху професионални процедури с цел грижа за кожата и тялото, например в салоните за красота. 10% от анкетираните редовно се подлагат на такива процедури (14% от жените и 6% от мъжете), 24% го правят, но не редовно. Друга четвърт от респондентите не използват подобни услуги, но обмислят да го направят в бъдеще. По-голямата част (41%) не се подлагат на професионални процедури и не обмислят да го направят занапред.