Изследване хвърля нова светлина върху връзката между щракането на селфита, обективизирането и депресивните симптоми при жените.

Тъй като жените често получават сигнали, че биват оценяват предимно заради физическата си привлекателност, американски изследователки са се заинтересували да проучат как самообективизирането е свързано с онлайн поведението в социалните мрежи.

"От няколко години си сътруднича с Минди Еркъл по въпроси, свързани с теорията на обективизацията. Аз също започнах да се интересувам от ефектите на социалните мрежи върху преживяванията на хората и наскоро изнесох семинар по темата", коментира ръководителката на изследването Мириам Лис, професор по психология в University of Mary Washington.

"Минди и аз се заинтересувахме как обективизацията се свързва с преживяванията в социалните медии – и по-специално Инстаграм - една платформа, базирана на публикуването на снимки. Други проучвания по темата до голяма степен са разгледали как чувствата на самообективизиране могат да бъдат следствие от социалните мрежи. Искахме да разгледаме как самообективизиране може да промени начина, по който човек се държи, когато снима и споделя селфита в социалните мрежи", допълва Мириам Лис.

Снимка: Unsplash/Bruno Gomiero

За своето проучване специалистките са изследвали 164 студентки от колеж по изкуства в югоизточна Америка. Проучването е оценявало степента на фотоманипулацията, средния брой селфита, наблюдението на тялото, депресивните симптоми и други фактори.

Повечето от участниците съобщават, че си правят от 2 до 5 селфита, преди да публикуват едно от тях в Инстаграм, докато приблизително 5% съобщават, че щракат средно повече от 20 селфита, преди да публикуват харесаното от тях в социалната мрежа.

Изследователите установяват, че жените, които са си направили по-голям брой селфита, преди да изберат кое да публикуват в Инстаграм, са склонни да имат по-високи нива на наблюдение на тялото си и повече симптоми на депресия.

"Много жени са склонни да гледат на тялото си от гледна точка на страничните наблюдатели. Това е известно като наблюдение на тялото, което се счита за проява на самообективизиране. Установихме, че това е свързано с начина, по който хората използва социални медии", коментира проф. Лис пред PsyPost.

"По-специално жените, които имат навика да наблюдават тялото си, са по-склонни да използват фотографски инструменти за манипулиране на снимките в Инстаграм и е по-вероятно да си направят голям брой селфита, преди да изберат това, което да публикуват. Това поведение от своя страна е свързано със симптоми на депресия", допълва специалистката.

Освен това фотоманипулацията на снимките - като използването на филтри за промяна на цялостния вид на снимката, ретуширането за прикриване на недостатъци и правене на конкретни части от тялото да изглеждат по-големи или изглеждат по-малки - също са били свързани с депресивните симптоми.

"Изглежда, че фотоманипулацията на снимки влияе на депресивните симптоми чрез усещането, че човек представя заблуждаващо себе си във виртуалната реалност", казва Лис.

"Така при жените, въпреки че могат да искат да представят себе си по възможно най-добрия начин в социалните медии, това може всъщност да ги накара да се почувстват по-зле. Това е така отчасти, защото у тях може да се появи усещането, че действат нечестно по отношение на това как се представят пред останалите. В заключение бихме казали, че първото селфи може да бъде най-доброто ви селфи!", заявява Лис.

Но подобно на повечето изследвания, това също включва някои ограничения.

"Това беше корелативно проучване, така че не можем да посочим категорична причинно-следствена връзка. Жените, които са в депресия, е по-вероятно да чувстват желание да манипулират снимките или да правят голям брой селфита, преди да публикуват селфи, а също така са по-склонни да се занимават с наблюдение на тялото си. Вероятно съществува двустранна обратна връзка вместо еднопосочна причинно-следствена връзка между селфитата и депресивните симптоми", обяснява Лис.

Пълните резултати от научното изследване са публикувани в списание "Sex Roles".

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement