Всеки открива значението на парите на различна възраст и възпитанието във финансова култура не зависи само от възрастта на детето, но и от собственото ни възпитание за нея. Да вземем например поколението, израснало през 90-те и времето на прехода, условната уговорка, че голяма част от тях възпитават деца на възраст на около 5 години в момента.
Това са същите онези хора, които често чуваха думите „Не мога да ти купя сладолед, защото нямаме пари“, със или без реална причина затова дали родите имат или нямат възможност. Едно поколение, което израсна с идеята да няма… и за което не беше трудно да повярва, че няма, защото израсна във време, когато, ако блестиш с особени възможности по-скоро няма да се впишеш сред децата, закусващи филия с лютеница през блока.
Въпросът тук все пак е: „Трябва ли да споделяме с децата си колко пари имаме и дали изобщо ги имаме и може ли това да им създаде неочаквана психологическа травма на по-късен етап, ако не е поднесено по правилния начин? Като родител, вие имате право — и, може би, задължение — понякога да казвате: „Това е нещо, което мама и татко трябва да пазят в тайна. Не, че се опитваме да запазим голяма тайна от вас, просто има информация, която родителите не споделят с децата, докато не станат малко по-големи."
Според учителя по финансова грамотност на деца Адриана Манолова чрез първите финансови уроци, на които трябва да научим децата си е че не е важно колко печели човек, а как управлява парите си: „Децата трябва да се научат да си поставят финансови цели. Те могат да бъдат всякакви, стига да са неща, които наистина желаят и ги мотивират. Дали ще бъде играчка, екскурзия или друго, трябва да е нещо, което детето наистина иска, за да има желание да си спечели парите и да си го купи само“.
По нейни думи стратегията на някои родители, които не желаят да купят даден сладкиш или играчка, да обясняват това с липсата на пари, не е препоръчителна. Всеки отказ на родителя трябва да бъде подкрепен с обяснение защо това не му нужно или полезно. Така детето ще взима много-по мотивирани и осъзнати цели, за които да използва спестяванията си един ден и в него няма да бъде създадено чувство за малоценност.
На въпросa дали родителите трябва да казват на децата си колко струват подаръците им, експертът споделя, че ако това е самоцелно, никога не е добра идея. Децата трябва да бъдат научени каква е стойността, която стои зад всяко нещо и макар, че друго може да струва 1000 лв. не означава, че то има стойност, това е просто цена, допълва тя и казва, че 1 юни е прекрасен повод да обясним защо сме избрали точно този подарък за него. Идеята е децата да знаят от малки, че всяко нещо, купено с пари е избран и мотивиран избор.
Вижте какво още какви съвети дава Адриана Манолова в Бизнес новините.