Много често на път за работа или среща с някой приятел минаваме покрай красивите фасади на различни галерии в София, без да знаем какво се крие зад тях. Сега може да разберем откъде да започнем нашата културна обиколка, да научим повече за самите обекти и да споделим преживяването си с картичка.

Тази възможност ни предоставя Best Regarts From Sofia - първият пътеводител на галерии в София, оформен като картички. В него може да намерим 11 галерии, сред които Националната художествена галерия и „ Шипка 6“. Те са представени чрез авторски изображения, придружени от кратка информация, които после могат да се използват като пощенска картичка. Това вдъхва по-голям живот на пътеводителя и преживяването от галериите може да се превърне в спомен и да се сподели.

Снимка: Галатея Хаджиева

Сибила Керелезова е едно прекрасно момиче, което превръща тази своя идея в реалност. Тя е родом от Кърджали, но от няколко години живее и учи в София. Миналата година завършва Техническия университет със специалност „ Инженерен дизайн“. В момента следва магистратура „Графичен дизайн“ в Националната художествена академия. Сибила обича изкуството, фотографията и културата и точно тази любов ражда нейната идея.

Ето какво ни сподели тя пред стажант-репортерите Мариела Янева и Галатея Хаджиева:

Откъде започна твоят път към изкуството? Как реши да се занимаваш с това?
Още от тийнейджърска възраст. Ходех в един клуб по компютърна графика и така започнах да се занимавам с различни видове колажи и програми. Това беше като мое хоби. Впоследствие реших да го превърна в своя професия.

Как точно се появи идеята за този пътеводител?
Миналата година се дипломирах в Техническия университет, с дипломна работа, която беше едно доста подобно издание - пътеводител на София с мои фотографии. Концепцията зад изданието беше същата. Всяка страница може да бъде откъсната и фотографията да се използва като пощенска картичка. Тогава направих едно проучване и видях, че такова издание за софийските галерии не е правено. Реших, че би било много хубаво да има такъв пътеводител, който да дава информация на хората какво могат да видят във всяка една от тях. Така по-късно попаднах на един конкурс на Национален фонд култура - творчески инициативи (НФК), който е насочен към подобен тип дейности. Кандидатствах и чрез него успях да го реализирам.

Къде можем да го открием пътеводителя? Къде се разпространява?
Разпространява се във всички галерии, включени в изданието, като на сайта има списък, а също така и в туристическите центрове към Столичната община, Ларгото, Софийския университет и на info.chitalnqta. Може да се намери и в няколко частни обекта, като публиката освен да си вземе безплатно издание, има възможност и да си закупи плакат с изображенията на самите галерии или да си поръчат от сайта на книжката.

Снимка: Галатея Хаджиева

На какъв принцип точно са подбрани местата в пътеводителя?
Опитах се да подбера тези галерии, които са най-активни и организират най-много изложби и събития. Гледах да са и такива, които играят някаква значима роля в софийския пейзаж на изкуството.

Има ли някакъв замисъл в самата подредба на галериите и музеите или са на произволен принцип?
Разделени са на две категории. Музеи и галерии. И са подредени вътре по азбучен ред.

Как реши видът да е под формата на картички? Защо точно картички?
Ами защото животът на пътеводителите, тези, които се разпространяват безплатно, е доста кратък. Те се използват по предназначение и после биват забравени или просто поглеждаш каквото ти трябва и го изоставаш. Когато се добави някаква допълнителна характеристика, по-интересна, се удължава и животът на изданието. Освен, че го използваш за справочник ти остава и нещо за спомен.

Срещна ли някакви трудности по пътя на неговото издаване?
Ами не бих казала, че е имало някакви особени трудности. Нещата вървяха сравнително гладко.

Пътеводителят е насочен по-скоро към българските граждани или към чужденци, които също идват и искат да посетят някакви места в София?
Това е добър въпрос. Забелязва се, че е двуезичен, от едната страна текстовете са на български, а от другата – на английски. 

Каква е основната цел, която си си поставила чрез тази инициатива? Какво точно искаш да постигнеш чрез нея?
Искаше ми се да направя нещо като мост между галериите и творците. Всъщност всяка изложба представя отделен художник. Искам да се установи връзката между художника и широката публика. Смятам, че това е един подходящ начин да запаля любопитството на публиката и също така да се пренасочат отделните аудитории, защото например „Александър Невски”, където се намира Музеят за християнско изкуство е много посещаван, има голяма посещаемост, но други галерии, включени в изданието, имат доста по-малко посещаемост доста по-малка аудитория. Ще ми се, тъй като изданието се разпространява и в самите галерии, когато човек отиде в Музея за християнско изкуство или в Квадрат 500 и си вземе това издание, после да отиде да посети някой по-малко известен и по този начин да се насочат аудиториите, както и да се привлекат нови аудитории.

Снимка: Галатея Хаджиева

Мислиш ли за следващ проект?
Ами да. Искам да направя едно разширено издание, което да включва повечето софийски галерии и музеи, защото всъщност има много хубави музеи, дори такива, които не са много известни. Например в изданието съм включила Галерия- музей „Дечко Узунов“, който е посветен на творчеството на Дечко Узунов и се намира в неговото ателие. Той е доста известен художник, но малко хора знаят за този музей. За това ми се иска да има справочник, който да покаже по-малко известните места в София, а и от художествена гледна точка, както е тук концепцията с фасадата на сградите, за мен би било много приятно и предизвикателно да нарисувам повече фасади на красиви сгради в София.

Според теб до каква степен изкуството намира място в ежедневието на хората в днешно време?
Това е интересен въпрос. Аз смятам, че напоследък се размиват границите между изкуството и популярната култура. Това допринася изкуството да навлиза все повече в живота на хората. Сякаш има някакво мнение сред широката общественост, че едва ли не галериите са празни и нищо не се случва в тях. Това реално не е така. София има доста активна сцена за изкуство, всеки месец се организират нови изложби, има много талантливи художници, които правят страхотни неща и си заслужава да се видят. Когато отидеш в галерията виждаш хора, които са отишли на откриването или да разглеждат и така разбираш, че има хора, които да се интересуват от култура в България.

Мислиш ли, че културният живот се „промотира“ достатъчно? Има ли откъде да разбереш за предстоящи събития?
Ами аз лично се информирах от обкръжението си - познати, приятели или от интернет. Има достатъчно информация, ако човек търси. Ако не се интересуваш от изкуство, малко трудно ще ти попадне информация. Тоест, човек трябва да се интересува. Моята идея с това издание беше да го разпространя на възможно повече места, за да може дори хора, които попринцип не се интересуват, да имат възможност да попаднат на това издание.

Снимка: Галатея Хаджиева

Какво бъдеще виждаш за такъв тип пътеводители?
Смятам, че печатните издания имат бъдеще и хората, въпреки, че вече сме много дигитални и използваме много социални мрежи и т.н, смятам, че това да хванеш нещо в ръце, да имаш физическия допир, да усетиш аромата на хартията – всичко това носи огромен сантимент и мисля, че винаги ще има пазар и поле за подобни издания.

Ако трябва да изпратиш картичка на приятел, от коя галерия би била тя?
Харесвам ги всичките. Може би бих изпратила от Двореца и от Художествената академия.

Снимка: Галатея Хаджиева