Сафърн е скромно село в покрайнините на Ню Йорк с 11 хиляди жители. Преди 111 години, през далечната 1897 г., никому неизвестният Дейвид Макконъл построил тук малка козметична лаборатория.
Но върху някогашните 3000 кв.метра през 2005 г. израства супермодерна сграда на 225 000 кв.м. и за 100 милиона долара. Това е изследователската Мека на козметичния гигант AVON Products, Inc – неговата Лаборатория за проучвания и развитие (Research&Development Facility). Днес в нея 300 химици и учени създават и оценяват над 1000 различни козметични продукти от портфолиото на компанията. А близо 5000 доброволки годишно ги тестват експериментално, преди да бъдат пуснати в производство.
Според концепцията на компанията тук, в R&D лабораторията, си дават среща технологиите и красотата. В Сафърн се прави не само наука, не само се разработват нови революционни технологии, но се чертае и стратегия за развитие – в обстановка на простор, уют и висок дизайн. Това също е част от концепцията.
Из етажите на огромната сграда, която имаме привилегията да разгледаме, ни се разкриват различни „козметични” потайности. Къде другаде можете да срещнете топгримьорката на Холивуд (и съпруга на холивудската звезда Патрик Демпси от топ сериала „Анатомията на Грей”) Джилиън Демпси в бяла престилка, забъркваща поредното си хитово червило?! Като глобален креативен директор на AVON тя отговаря за актуалните и бъдещи палитри в декоративната козметика на гиганта.
Джилиън ни развежда из своите „владения” и демонстрира точно как се постигат желаният цвят и консистенция на едно червило.
От нея научаваме, че червилата се топят при 190 градуса по Фаренхайт. После ги държат в специални хладилни камери.
Подлагат ги на голяма амплитуда от високи и ниски температури, за да изпробват здравината им – това има огромно значение за компания като AVON, която е най-големият директен продавач в света - с 5,5 млн. независими представителки в над 130 държави със съвършено различни климати: от мразовитата Русия до жарката Латинска Америка.
Всъщност лабораторията в Сафрън е и мини-завод, където всеки един от продуктите се произвежда в малко количество, преди да поеме към големите фабрики за масово производство. Всекидневно стотици жени изпробват върху себе си онези артикули, чието въвеждане и продукция предстои.
Днес, например, тестват ново червило – жените, които го оценяват срещу заплащане, идват на няколко пъти през деня. Водят си записки, дискутират качествата и опаковката му заедно с рисърчъри в специални фокус групи. Сами попълват въпросници на компютри – в отделни кабини. В съседния отдел изпробват нов шампоан. Принципът е като при „сляпата дегустация” на вина: еднакви шишета без етикети, чието съдържание трябва да бъде изкоментирано и описано според стандартни оценъчни скали. Любопитен факт е, че марката продава по 1 червило всяка минута по света. А най-мното доброволци напират за тестването на червила и гримове.
Съдбата на Дейвид Макконъл от началото на историята ни също е пре-любопитна. Той всъщност е първооснователят на фирмата. И да, куриозът е, че първата AVON Lady, както наричат в САЩ дистрибуторките на козметиката, всъщност е мъж.
Директната продажба на козметични продукти направо в домовете е чисто американски феномен – уникален и абсолютно пионерски. Разработва го младият Дейвид Макконъл, който от 16-годишен продавал книги, не особено успешно, обикаляйки от врата на врата. Лека полека се усетил и започнал да „примамва” потенциалните купувачки с малки подаръчета към книгите – парфюмчета, кремчета за ръце... Дори изобретил свой собствен аромат с помощта на местен аптекар.
Постепенно станало ясно, че жените обожават парфюма му за разлика от книгите. И Макконъл основал компанията си Avon Calling през 1886 г., предлагайки на жените козметика сред комфорта и уединението на собствените им домове.
Подходът от врата на врата се оказал много подходящ за продуктите за красота, особено в селските райони, където домакините били застопорени със седмици и месеци и почти нямали достъп до по-добри магазини.
Макконъл кръстил фирмата си на името на английския град Стратфорд на Ейвън, рождено място на Шекспир. По-късно, понеже бизнесът се разраснал, предприемачът наел и първата си дистрибуторка – мисис Албий, вдовица от Уинчестър, Ню Хампшир. Тя започнала невероятно успешната си кариера, продавайки легендарния Little Dot Perfume Set с най-хубавите есенции на компанията. От своя страна наела други жени, обучила ги как да продават козметика от врата на врата... и така се развил един от най-печелившите бизнеси в САЩ.
Днес в една от заседателните зали на ултрамодерната сграда в Сафърн ще видите витрина с избелели снимки и вехти шишенца. Това са първите образци от парфюмерийния набор на господин Макконъл и госпожа Албий, техни фотоси и кадри от оригиналната сграда, върху чиито основи се издига днешната лаборатория.