Материалът е създаден със съдействието на Dove

Във времето на селфитата всички доброволно заживяхме във виртулното пространство, където неустено бяха създадени нови стандарти за красота. Технологиите, с които разполагаме, позволяват да превърнем себе си в съвършени модели, на които всички се възхищават и искат да подражават. Замисляли ли сте се, че е твърде вероятно да искате да приличате на имитация? Че профилът на хората, които сте избрали да следвате в Инстаграм или Фейсбук и на които се възхищавате как изглеждат и как живеят, всъщност не отразява действителността, а създава фалшива реалност.

Снимка: Dove

Тенденцията да се покажем, да ни видят и да ни забележат, защото имаме перфектното тяло, перфектната коса, съвършениет мигли и най-плътните и сочни устни, въщност е повече от опасна. Тя дотолкова оформя и влияе върху самочувствието на подрастващите, че в един момент се сблъскваме с недоволни и неудовлетворени млади хора, които постепенно се отказват от живота – спират да общуват с близките си, нямат смелост да заявят себе си такива, каквито са, спират да се хранят, потъват в депресия.

Има обаче жени, които са успели да се измъкнат от порочната спирала на изкривената реалност и които с готовност споделят опита си, говорят за телата си без страх. Жени, които са изградили едно положително самочувствие. С тях ни срещна екипът на Dove в рамките на двудневна онлайн конференция.

Социалните мрежи и пандемията са двата фактора, които удариха по самочувствието младите момичета. От 40 до 60% от тях в световен мащаб страдат от създадения обществен натиск, който върви паралелено на две нива - онлайн средата на перфектните жени и филтрите, от една страна, и светът на пандемията, който ни затвори, изолира и отчужди в различна степен, от друга страна. 80% от момичетата до 13-годишна възраст променят начина, по който изглеждат онлайн. Отговорност на всички е - на медии, социални медии, институции и индустрия - да изпратят правилното послание към младите момичета - Обичайте тялото си такова, каквото е!

"Перфектните" снимки в социалната мрежа имат своята тъмна страна – филтрите могат да бъдат начин на забавление, но те налагат стереотипи и ги увековечават. Губи се позтивна връзка със себе си и начина, по който изглеждаш, нещо, което мащабен проект като този на Dove, стартирал още през 2004 година, иска да промени.

"Дори когато свалиш килограми, забелязваш, че не си доволен. Когато си по-млад нямаш подкрепа и ориентир по отношение на моделите за красота, особено в социалните мрежи. А трябва да се има предвид, че всяко тяло е красиво", споделя корейката Тейлър Т, плюс сайз модел.

"Азиатките са дребни, слаби с дръпнати очи. Корейките са обсебени от фотошопа и от това да правят телата си много слаби и никой не казва, че това е грешно. И така това се нормализира", допълва тя.

"Вижте хората, с които сте заобиколени, съдържанието, с което ви заливат и колко от тях ползват фотошоп. Заложете на естествената красота! Вие сте добри, каквито сте", съветва Тейлър.

"Вината да не се чувстваме добре не е наша, тя ни е наложена отвън. Ако се чувстваме подтиснати, е добре да говорим за това, вместо да прекарваме време в редактиране на снимки с филтри, казва Меган Джейн Краб, писател и водещ на подкаст с над 1,3 млн. последователи в Инстаграм. Тя набляга на друг съществен момент – информирайте се!. „Скролвах и сравнявах със себе си, опитах да игнорирам, но не стана. Затова започнах да се интересувам и да чета за тялото и начина, по който се чувстваме. Зпочнах да задавам въпроси. Задавайте въпроси и вие - за всичко, което виждате или ви казват за красотата. Винаги има "зад сцената", неща, които не се виждат. Не спирайте да питате!".

"За мен беше революция да видя момичета като мен в социалните мрежи, но се чувствах притисната не само да си правя постоянно снимки, а и да ги туширам. Тогава реших да споделям нещата, които не виждаме - продължих със снимките, но без да пипапме нищо по кожата и без други корекции", споделя французойката Гейл, която заменя адвокатската кариера с това да се посвети на позитивното говорене за женското тяло.  

"Била съм тормозена, но сега имам екип и цел - да променим стандартите за красота и нека всеки да има правото да се изрази и заяви", казва тя.

"Кой решава дали да бъдем цензурирани. Обществото е обсебено от идеята за женската красота. Защо може да си красив, само когато си перфектен? Правете неща, които да ви обърнат към вас самата, възстановете връзката със себе си. Поглеждайте се в огледалото и си казвайте - днес изглеждам добре, потупайте се по рамото за добре свършената работа, обичайте се", казва плюс сайз моделът Верина от Германия.

Германците например обичат да съдят – когато те видят с наднормено тегло, веднага се казва „тя е мързелива“ или „не води правилен начин на живот“, отбелязва тя.

Външният вид е най-високо оценената тревожност за поколението Z. Ниската увереност и тревогите за външния вид възпрепятстват младите хора да бъдат най-доброто си Аз.

Как стоят нещата в България*?

  • 62% от момичетата на възраст 10-17 години биха използвали филтри или приложения, за да променят начина, по който изглеждат на своите снимки;
  • 1 от 10 момичета между 10 и 17 години се е случвало да пропусне училище заради негативни коментари в социалните мрежи;
  • 73% от момичетата биха взели решение да не публикуват снимка, ако не изглеждат достатъчно добре на нея;
  • 59% от момичетата имат нужда от одобрението на приятелка, преди да публикуват снимка;
  • 24% от момичета не се чувстват красиви, ако не получават харесвания на снимка, която публикуват в социалната мрежа;
  • 61% от момичетата искат социалните мрежи да отразяват повече реалния живот;
  • 33% от момичетата смятат, че не отговарят на стандартите за красота, които инфлуенсърите налагат в социалните мрежи;
  • 61% от момичетата биха искали светът да се фокусира повече върху личността, отколкото върху външния им вид;
  • 29% от момичетата се чувстват по-малко красиви, когато гледат снимки на инфлуенсъри и знаменитости в социалните мрежи.

С обучението за самочувствие проектът на Dove е достигнал до над 60 млн. млади хора в повече от 142 страни в света. Целта на проекта е до 2030 г. да помогне на ¼ млрд. младежи да изградят доверие към тялото си.

През 2021г. България също се присъединята към Dove self-esteem програмата. Съвместно с „Академия за родители“ и „Асоциация родители“ екипът на Dove организира обучения за подобряване на самочувствието сред деца и подрастващи.

През март бяха организирани първите три онлайн обучения с ученици в София. Предстоят още с ученици в цялата страна, а също и поредица от онлайн обучения за родители.

Проектът за самочувствие „Dove Self-esteem project” е създаден още през 2004 г., за да повиши самочувствието и да изгради положително отношение към тялото у младежите навсякъде по света. В глобален аспект екипът на Dove обединява усилия с водещи експерти и партньори от сферите на психологията, здравето и визията на тялото, за да създаде обучителните материали, които можете да свалите безплатно.

*Онлайн проучване, проведено от "Ипсос" в България сред 387 жени на възраст 18-55 г. и 327 момичета на възраст 10-17 г., градско население, със заложени квоти по възрастови групи и области. Период на полева работа: 12-21.04.2021 г.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement