Тазгодишната Седмицата на модата в Париж изненада с нестандартни визии и ексцентрични дизайнерски решения. Сред тях бяха виола вместо рокля и абажур на мястото на шапката. Но още един акцент привлече вниманието на публиката - мъжете, които излязоха на модния подиум с обувки на висок ток.

Сега това изглежда като модна провокация. Но в миналото е било установена норма. Защо мъжете спряха да носят обувки на висок ток?

Връзката на жените с обувките с висок ток датира едва от XVII век. Тогава те се превръщат в основен аксесоар заради способността им да създават илюзията за по-малки и изящни стъпала. Преди това обаче са носени изключително от мъже като признак на мъжественост и висок социален статус. 

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

В днешно време изключенията по червените килими и модните подиуми се разглеждат по-скоро като подриващи нормите на пола.

Снимка: Getty Images

Кои звезди носят обувки на висок ток?

  • Джаред Лето, известен с вкуса си към токовете в "дискотечен" стил
  • Принс и неговата огромна колекцията от ботуши с рисувани елементи 

Подобно възприятие е странно, предвид, че живеем  в свят, в който високият ръст все още се смята за по-привлекателен. Нещо, което кара хората, и в частност мъжете, често да "разкрасяват" ръста си в приложенията за запознанства или дори, в по-крайни случаи, да се подлагат на болезнени операции за удължаване на краката. Така логично възниква въпросът защо обувките с висок ток не се възприемат по-широко от всички полове? 

Снимка: Getty Images

Според Елизабет Семмелхак, куратор на Музея на обувките Bata (Bata Shoe Museum) в Торонто, в който се съхранява най-голямата колекция в света, отговор на въпроса може да се търси в Просвещението през XVII и XVIII век. 

Това е период, който радикално променя представите за човечеството - от една страна се развива философската мисъл, но и се задълбочава разделението между половете. Мъжете започват да се определят като активната част от обществото, докато жените са разглеждани като пасивни и дори "декоративни". 

"Именно тогава се утвърждават концепциите за пола, чието влияние усещаме и днес“, обяснява Семмелхак пред CNN

Създаване на токчетата 

Първите обувки с ток са проектирани в Западна Азия през X в., основно с цел да помагат на конниците да задържат краката си в стремената. В Европа достигат чак през XVI в., чрез търговията с Персия. 

Заможните европейци започват да ги носят, но не за да изглеждат по-високи, а като са символ на социален статус - колкото по-високи са токчетата, толкова по-непрактични са за какъвто и да е физически труд. Разпространяват се два основни вида:

- създадени изцяло от кожа, за практичните ботуши за езда
- покрити с кожа за пищните кралски дворове

Едно от най-известните изображения на богато украсени мъжки токчета е портретът на Луи XIV от 1701 г. на художника Хиацинт Риго. Френският монарх блести в златисто-сините си одежди и белите обувки с червен ток. 

Les talons rouges (червените токове) са символ на кралската власт, запазен само за избрани благородници. Векове по-късно френският дизайнер Кристиан Лубутен постига подобен ефект със своите Red Bottoms, обувките с червени лакирани подметки, насочени към елитната дамска аудитория. 

Снимка: Getty Images

Определяне на границите между половете 

В края на XVIII в., в резултат на трезво преосмисляне на облеклото, мъжете се отказват от ярките цветове, пищните материи и излишните украшения. Това е повратен момент, който по-късно, през 1930 г., британският психолог Джон Карл Флюгел описва като "Голямото мъжко отричане" (Great Male Renunciation). Мъжете се насочват към практични облекла и съответно токовете на обувките им също стават "разумни".  

Това обаче не се отнася за жените, които заради стандартите за красота, включващи визуално изглеждащите по-малки крака, се превръщат в единствените притежатели на обувки с висок ток. Постепенно аксесоарът става мощен социален и политически инструмент, зареден с редица послания. Този аспект се използва днес и от драг артистите, при които токчетата засилват драматизма на изпълнението им. 

И след като обувките с висок ток са напълно феминизирани, те се превръщат в абсолютно табу за мъжете. Но предвид, че всичко е въпрос на начин на мислене и гледна точка, защо да не приемем и, че обувките на висок ток в мъжката мода може да са просто завръщане на една забравена тенденция.