В четвъртия епизод на “Различните Оскари” ни гостува Благой Д. Иванов - кинокритик по диплома, но киноман по душа и по призвание. С него коментирахме скандалите около кинонаградите. От нелепите, през откровено таблоидните до сериозните социални скандали.

"Ако говорим за скандала, като някакъв таблоиден гъдел, тогава бих посочил един забавен момент с един изключително изискан актьор Дейвид Нивън. През 1954 година, докато излиза и представя, че ще излезе Елизабет Тейлър, тази жива - по онова време - легенда, зад него притичва един гол мъж с мустаци", разказа Благой като пример за таблоиден скандал.

От по-сериозните случаи не пропуснахме скандала с изгонената Хати МакДаниел, първата афроамериканка с "Оскар", изиграла икономката в "Отнесени от вихъра". От активния живот на наградите споменахме отказът на Марлон Брандо да приеме своя "Оскар". Поводът тогава е недостойното отношение на обществото (и киноиндустрията в частност) към “родните американци” - индианското население.

"Бихме могли да допуснем, че е възможно да е някакъв опит за показност, за имидж от страна на Брандо", отбеляза Благой Иванов.

“Тогава този "Оскар" е бил за “Кръстникът”, т.е. той е имал достатъчно реклама, за да бъде такъв тип решение”, репликира Станчо Станчев.

От по-ново време, отбелязахме най-големия “гаф” - случаят “Ла Ла Ленд”.

“Не знам какво точно трябваше да направят на тази церемония, за да стане наистина интересно. Аз не бях фен на нито един от двата филма. Когато разбрах за скандала сутринта си спомням, че умрях от смях, за около 5 минути ми се стори интересна тази церемония и след това животът продължи”, отсече Благой.

Обсъдихме и т.нар. "cancel култура" - заличаването на лица за скандали със задна дата.

“За разлика от Роман Полански, изнасилил малолетно момиче, аз смятам, че Уди Алън не е виновен. Тук по-скоро говорим за някакво твърдение, което е крайно съмнително", заяви Благой.

"Миа Фароу би трябвало да присъства в тълковния речник на думата делюзия, невроза. Аз не смятам, че тази т.нар. дъщеря на Уди Алън лъже. Аз смятам, че тя си въобразява. И смятам, че си въобразява на базата на това, което Миа Фароу й е казала, и начина, по който тя я е отровила като влияние. Има много солидни доказателства, че Уди Алън е невинен”, сподели по въпроса той.

Към по-актуалните теми водещият добави и тазгодишния отказ на Хонгконг да излъчи церемонията. Мотивът - присъства документален филм, който третира едностранчиво протестите в Китай.

“В Китай проблемът е сериозен, защото е гигантически пазар и в Америка филми, които са потенциален провал, в Китай могат да бъдат изцяло спасени откъм бокс офис. Проблемът е това, че либералният Холивуд, който се опитва да ни учи на морал, е крайно лицемерен, когато става дума за Китай.”

На финалния въпрос: “Бизнес ли са Оскарите и скандалите, производни от тях?”, Благой Д. Иванов отговори:

“Скандалите според мен са неизбежни, когато имаш намесени толкова много хора и интереси и толкова много алкохол и наркотици. Към днешна дата те са първо преобладаващо бизнес ориентирани и второ политизирани по такъв начин, че да бъдат отново бизнес стратегия в някакъв дългосрочен план.”

Следващата ни тема е далеч по-бляскава и приятна. В петия епизод на нашата поредица ще ви пренесем на “Церемониите”.

Припомнете си останалите разговори: