През последните няколко години пластмасовите торбички за многократна употреба започнаха да се продават в магазините за хранителни стоки навсякъде по света, явявайки се алтернатива и спасение от пластмасовите торбички за еднократна употреба.

За разлика от последните, пластмасовите торбички за многократна употреба са много по-здрави и бързо се превърнаха в символ на глобалното движение срещу безотговорната употреба на пластмасови продукти за еднократна употреба, предлагайки етичен и екологично съобразен избор за осъзнатия купувач.

Естествено, за създаването на тези по-плътни и издръжливи торбички се изисква много повече пластмаса. Което означава, че биха могли да подобрят общата ситуация със замърсяването на планетата, само ако заменят хилядите пластмасови торбички за еднократна употреба, които  купувачите иначе биха използвали през годините. 

Но изглежда, че това не се случва. Нов доклад на Агенцията за разследване на околната среда (Environmental Investigation Agency) и "Грийнпийс" (Greenpeace), който анализира данни от магазините за хранителни стоки във Великобритания, предполага, че пластмасовите торбички за многократна употреба изобщо не успяват да постигнат това, за което първоначално са били предназначени. 

Досега през 2019 г. топ 10 на магазините за хранителни стоки в Обединеното кралство съобщават за продажба на 1,5 млрд. пластмасови торбички за многократна употреба - което означава, че във Великобритания всяко домакинство притежава приблизително 54 от тях.

Снимка: iStock

За сравнение, осемте най-големи търговски вериги за хранителни стоки в Обединеното кралство (които представляват над 75% от пазарния дял) са продали 959 млн. такива торбички през 2018 г. При някои вериги супермаркети са били забелязани особено големи скокове в продажбите на пластмасови торбички за многократна употреба. Увеличението на пластмасовия отпечатък, който хранителните магазини оставя върху околната среда, отчасти се дължи на пластмасовите торбички за многократна употреба.

"Нашето проучване разкрива огромен ръст в продажбата на пластмасови торбички за многократна употреба, демонстрирайки неадекватността на сегашната политика, която очевидно не дава достатъчно силен стимул за хората да спрат да ги използват като опция за еднократна употреба", се посочва в доклада.

"Заменихме един проблем с друг", коментира Фиона Николс от британския клон на организацията "Грийнпийс" пред "Ню Йорк Таймс", която е един от авторите на доклада. 

"Чантите за цял живот (Bags for life) се превърнаха в чанти за една седмица" - затова пластмасовите торбички за многократна употреба трябва да бъдат забранени, се казва в доклада.

Клиентите трябва да си носят собствени чанти за пазаруване, вместо непрекъснато да купуват нови - независимо дали за еднократна или многократна употреба: "Когато излизаме да пазаруваме, трябва да не забравяме да си вземем чанта, както не забравяме да вземем телефона си.