Когато номинациите за наградите „Златен глобус” бяха обявени, много хора бяха потресени, че сред номинациите за най-добър филм няма жени. Сред номинираните обаче беше и филмът "1917", който получи голямата награда и сега се е устремил към "Оскар"-ите. И макар филмът да не е режисиран от жена, не трябва да подценяваме факта, че именно жена стои зад сценария му.

Кристи Уилсън-Кернс е шотландската сценаристка, чието дело е сценарият на военния филм, който ще тръгне по кината в България в края на януари. Допреди няколко години тя само е мечтаела да бъде в голямото кино, а сега филм по неин сценарии е отличен като един от най-добрите в света. По тази причина тя заслужава да ѝ обърнем внимание.

Нейната мечта винаги е била да пише сценарии за филми, но дълго време късметът ѝ не е можел да проработи. Тя редовно е пращала идеи и сценарии, но не е успявала да си намери работа и е трябвало да се издържа като барманка. Един ден по телефона ѝ позвънил продуцентът и сценарист Джон Логан, който е работил по филми като „Авиаторът” и „Гладиатор”. Той искал да я покани да стане част от сериала „Викторианска готика”. От вълнение шотландският акцент на Кристи станал толкова силен, че нищо не ѝ се разбирало, но за Логан било достатъчно това, което е чел от нея, за да знае, че е добра.

Снимка: Getty Images

Така Кристи Уилсън-Кернс станала част от екипа на сериала с участието на Ева Грийн и Тимъти Далтън.

Успехът обаче не дошъл веднага, както става по филмите. След като приключила със сериала, младата сценаристка срещнала доста трудности в намирането на нов проект. Тя започнала работа по две идеи с режисьора Сам Мендес, но и двете стигнали до задънена улица. Тогава Мендес, който е най-известен с филма си „Координати: Скайфол” ѝ подхвърлил идеята за военен филм за първата световна война и Кристи била възхитена:

Когато той ми каза, че става дума за филм за Втората световна война, възкликнах, защото периодът на войните ми е особено интересен. А и няма толкова много хубави филми за първата световна война, така че проектът ми дойде като манна небесна.

Кристи Уилсън-Кейрн

Разбира се, да няма толкова много филми за тази война си има причини – тя не е особено лесна за пресъздаване:

Основната разлика между двете войни е, че във Втората има „лоша страна”. От гледната точка на сценарист казвам, че нацистите са страхотни злодеи – пълни задници, най-лошите. Първата световна война е по-сложна. Хората са се сражавали за цар и родина, без да имат представа какво значи това.

Кристи Уилсън-Кейрн

Сценаристката е черпила вдъхновение до голяма степен от романа „На Западния фронт нищо ново” на Ремарк. И все пак сценарият е бил много труден за писане заради необичайната техника, която е избрал режисьорът Сам Мендес – филмът представлява един единствен непрекъснат кадър, подобно на „Бърдмен” от 2014 година.

При писането на сценария Кристи е трябвало да се съобразява с това и често е трябвало да проверява на практика какво разстояние биха могли да извървят двама души, докато казват определен диалог. Дългите сцени са представлявали проблем и при снимането на филма, защото дори най-малката грешка означава, че всичко трябва да се започне отначало. Не може да се изреже, както се прави при другите филми.

Снимка: Getty Images

Младата сценаристка е мноого благодарна за подкрепата на Сам Мендес, тъй като е била една от малкото жени в екипа:

Като жена понякога влизаш в една стая, пълна с опитни мъже, които критикуват всяко твое предложение. Това ми се случи и на мен, но благодарение на това, че Сам беше там, преживяването беше съвсем различно. Чувствах се свободна да предлагам ужасните си идеи и понякога в тези ужасни идеи се намираше достатъчно материал за добра идея. Трябва да имаш този комфорт.

Кристи Уилсън-Кейрн

Кристи вече приключва и работата си по друг голям проект – филмът „Снощи в Сохо”, който е психотрилър на режисьора Едгар Райт. Филмът е планиран за 2020 година.

Кристи Уилсън-Кернс в момента прави вървите си стъпки в голямото кино и можем да кажем, че тръгва добре. Грешка е да принизяваме успехите на хора като нея, които не са звезди на екрана и които винаги остават в сянката на режисьора, но са незаменими за успеха на филма.