Катастрофата в Калифорния, при която загинаха Коби Брайънт, 13-годишната му дъщеря Джиана и още седем души, поднови полемиката доколко е безопасно да се лети с хеликоптер.
Баскетболистът бе започнал да използва редовно хеликоптер още докато играеше за „Лос Анджелис Лейкърс“, обяснявайки, че иска да избегне трафика и да прекарва повече време със семейството си.
Според експертите е трудно да се направи прецизно сравнение на сигурността на различните видове транспорт, защото статистиката се води по различен начин.
Автобилните катастрофи се броят за съответния период от време – ден, месец, година, докато самолетните се отчитат за брой полети. При хеликоптерите пък статистиката се води на летателни часове и по-точно на 100 000 часа.
В САЩ при автомобилни катастрофи за една година загиват около 40 000 души. Фаталните инциденти с хеликоптер са между 0,5 и 0,8 на 100 000 летателни часа, а самолетните катастрофи са една на всеки два милиона полета.
Объркващо е, но при всички случаи пътуването с кола е много по-опасно от летенето. Просто при самолетните катастрофи наведнъж загиват голям брой хора, медийното отразяване е много силно и това създава усещането за повече риск.
През 2019 г. в САЩ има 24 фатални инцидента с хеликоптери с общо 51 жертви, което е 0.68 катастрофи на 100 000 летателни часа. Общият брой на падналите вертолети за миналата година е 122, като това включва и инцидентите без жервти.
Според специалистите, фаталните инциденти с хеликоптери през последните 30 години са намалели значително, защото технологиите се развиват главоломно. Повечето катастрофи днес са причинени от човешка грешка.
Хеликоптерите обаче винаги ще останат малко по-опасни от самолетите, защото летят ниско и няма много време за реакция. Ниският полет означава и повече време сред мъглата или облаците, докато самолетите често са над облаците.
Да избягваме ли пътуването с хеликоптер?
Като всяко друго нещо, трябва да си прецените риска. Хеликоптерът е полезен за кратки разстояния, както и за пътуване до място, където няма писта за самолет. Другото предимство на хеликоптера е, че не се изисква ранно планиране на полета и предварително информиране на Ръководство въздушно движение за маршрута. В държави като САЩ например има много фирми, които предлагат полет с хеликоптери на принципа на таксито. Звъниш, запазваш машина и тръгваш към мястото за излитане.
Ако ви е много притеснено, можете да проверите и какъв брой инциденти има с компанията, която смятате да ползвате.
Във фаталния 26 януари 2020 г. Коби Брайънт е наел машина на Island Express Helicopters. Статистиката сочи, че до този ден компанията е имала 4 катастрофи за последните 35 години, две от тях с жертви.
Тези дни близки на баскетболиста споделиха, че Коби Брайънт и 37-годишната му съпруга Ванеса са имали правило никога да не пътуват заедно в хеликоптер, за да не оставят децата си без родители в случай на инцидент. Те се ожениха през април 2001 г. и освен загиналата в неделя Джиана имат още три дъщери: Наталия (17 г.), Бианка (3 г.) и 7-месечната Капри.
Коби Брайънт и останалите му спътници са излетели от Ориндж Каунти с хеликоптер Sikorsky S-76B, който не разполага със системата TAWS (Terrain awareness and warning system), предупреждаваща при ниска видимост, че машината е твърде близо до земята. Никой не може да каже дали тя щеше да предотврати трагедията, но със сигурност помага на пилота.
През 2004 г. Комисията за безопасност на транспорта в САЩ е препоръчала TAWS да стане задължителна за всички хеликоптери с 6 и повече места, тъй като по това време катастрофа в Тексас отнема живота на 10 души.
Федералната авиационна администрация обаче не приема това предложение.