Продължение на темата: Влиянието на музиката при децата

Направи ми голямо впечатление (досега просто не се бях замисляла) как пеенето влияе върху говора на детето. В основата на музиката и на говора е гласът! Гласните звукове, без които няма пеене, нито говор.

Музикалното възпитание на говора е особено важно в етапа на ранното детство, когато говорът и пеенето са преплетени. Чрез изразителното пеене се получава изразителен говор.

Снимка: Thinkstock/Guliver Photos

И накрая, но не на последно място, пеенето може да се ползва като средство за поправяне на недостатъците в детския говор.

Е, наистина знаех, че музиката и танцът са изключително полезни за децата, но от прочетеното в научните трудове на русенския университет се убедих и колко значими са те!

Сега бих искала да представя една млада учителка, която преподава музика в детска градина "Мики Маус” (ОДЗ 11). Помолих я да ми даде своето компетентно мнение по въпроси, свързани с целта на учителя по музика в детската градина.

Снимка: Личен архив


Госпожица Златина Маринова, учител по музика сподели своето компетентно мнение:

"Целта на учителя по музика в детската градина е максимално да се постарае да отвори душата и сърцето на детето към музиката, песента и танца. А това по-късно ще изиграе своята голяма възпитателна роля и върху естетическият вкус на детето.”

Попитах я каква трябва да бъде програмата за децата? Кое за тях е лесно и интересно като изживяване и намират ли фолклорът и класическата музика приложение в тази програма?

"Българската народна музика е съкровищница и неизчерпаем извор от самобитен фолклор. Поднесена подходящо на децата от учителя по музика тя става средство за възпитаване на патриотизъм и родолюбие в тях.

Ето защо е добре да се изучава българският фолклор в детските градини под формата на песни, танци, приказки и ритми (свирене на детски ударни музикални инструменти).

Още едно средство за възпитанието на естетическия усет на децата е класическата музика. Слушането на произведения от великите класици Вивалди, Моцарт, Бах, Бетовен, Сен Санс, Мусоргски и др. подпомага развитието и обогатяването на детското въображение при пресъздаването на музикални картини и образи”.

А както всички знаем, детското въображение е голямо:)

"Например - казва тя - "Годишните времена" на Вивалди са широко използвано средство, с което децата могат да усетят красотата в една лятна буря, в една зимна картина, пролетен цъфтеж и есенна тъга. Същото е с "Карнавал на животните” от Сен Санс - музикален пакет от 14 произведения, всяко от които описва отделно животно. С помощта на звуковете на различните музикални инструменти се обрисуват различни животни - костенурка, слон, аквариум. Така децата добиват представа за видовете музикални инструменти”.

Това е една примерна идейна програма, която тази млада учителка по музика сподели с нас - малка част от това, което тя прави. С голям патос ми сподели идеите си, които с желание би искала да реализира, но не винаги успява да намери същото в лицето на други свои колеги. А в крайна сметка, за да работи нещо и да има то успех, трябва да има освен стабилен колектив и екип с обща цел!

Дай Боже повече отговорни и себеотрицателни учители като тази прекрасна дама!