Световноизвестният продуцент и композитор Георги Линев направи неочаквана колаборация на проекта си Kan Wakan в съвместно парче с поп-фолк легендата Тони Стораро.
Kan Wakan – накратко Георги Линев – е българин, но идва от Лос Анджелис. Продуцентът и мултиструменталист е тук, за да ни каже някои неща. Едно от тях е, че чалгата не е това, което съвременното българско общество знае за нея.
"Сблъсъкът на култури ме вълнува – не само на поп-културно, но и на музикално ниво – оттам дойде и идеята за парчето с Тони", казва той.
Причините Георги да реши да се върне в България, са няколко, но звучат като една - пандемията, BLM протестите, възможността за "безопасно място", талантът, който тепърва има да се усвоява тук.
"Ел Ей е ужасно изморителен град. В главите на повечето хора звучи като рай, но не е – количеството бездомни хора по тротоарите е меко казано потискащо. Това е само едно на ръка", казва той.
Георги добавя, че не е разочарован или отчаян от предишната си среда. Просто е имал нужда от спокойствие и връзка с българския свят. А той, меко казано, е чиста проба лудница. Във всеки възможен смисъл.
"От много време ме влечеше идеята, да направя колаборация с поп-фолк изпълнител. Казвам "поп-фолк", понеже терминът "чалга" се е превърнал едва ли не в табу в България. Това не го разбирам – според мен чалгата има сериозни демографски корени и не би следвало да се възприема като нещо грешно, сбъркано или некултурно", заявява Линев.
Изхождайки от тази идея, Георги се свързва с Тони Стораро и му предлага да направят обща песен. В началото всичко изглежда като чиста проба шега – все пак никой (и от двете страни) не е предполагал, че подобна колаборация е възможна.
"Направих инструментала с идеята, вокалът на Тони да може да застане върху него. Исках всичко да е съобразено от самото начало", споделя Георги.
Създавайки "Убиваш всичко в мен", Георги решава да се свърже с Васил Валери Витанов (режисирал клипа на предишния му сингъл Shining Bright Truth). По ирония на съдбата и следвайки абсурда на българската креативна логика, Васил написва текста на парчето.
"Нямах представа, че Васил може да свърши такъв тип работа и то на такова ниво. Тони веднага усети лириките", спомня си Линев.
Според Георги няма особена разлика между това, което прави Тейлър Суифт в Щатите и това, което Тони Стораро прави в България.
"Тейлър Суифт също създава поп-фолк. Стъпвайки върху основите на американската фолк музика. Не виждам как това, което Тони прави тук, е по-различно", казва той.
"Убиваш всичко в мен" е важна стъпка напред не само в музикален, поп-културен или просто културен смисъл. Песента е в позицията да промени начина, по който мислещият българин възприема един определен термин. Термина чалга", допълва Линев.
"Убиваш всичко в мен" е отговор на клишетата, разделението и стигмата в българската музика на продуцента, чиято музика озвучава култови сериали и филми по "Нетфлиск", Amazon Prime и HBO ("Игра на тронове") и е промотирана от медии като "Ролинг Стоун", BBC1 и LA Weekly.
Въпреки че Георги Линев израства и изгражда кариерата си в САЩ, по време на пандемията решава да се завърне в България. Докато пътува към морето с приятели случайно чува за първи път песен на Тони Стораро.
"Потънах в дълбините на гласа му и начина, по който извайваше интересни мелодии около необичайни ритми. Тогава един приятел ми каза: Защо не запишеш нещо с него? Друг приятел, който пътуваше с нас, добави: Няма ли да е странно? Това е чалга... Хората няма да те разберат", спомня си Георги.
За продуцента обаче подобни етикети са по-скоро предизвикателство, отколкото спирачка.
"Живеем във време, в което лепенето на етикети по начина, по който сме свикнали, вече не работи. Живеем в епоха на пренасищане с информация, образи, изкуство, музика... Нашият вкус вече не се основава на определен набор от естетика или идеали, а на отвореността за постоянно адаптиране и изграждане на собствена визия. Тя се базира на всичко, което е около нас - от вулгарната витрина в Слънчев бряг, през хилядолетен исторически паметник. И колкото по-несъвместими са елементите, толкова по-красиво може да бъде", разказва Линев.
Скоро след този разговор той се запознава с Тони Стораро и започва процес от около година, в която се ражда първо мелодията, после текстът на Васил Витанов, а след това - осем поредни версии на вокала на песента, докато двамата артисти са напълно удовлетворени.
В аранжимента звучи български църковен хор, струнен квартет, записван в Берлин, а мастерингът е направен в Лондон от Гай Дейви (работил с Майкъл Киуанука, The Streets, Kaytranada и Джон Хопкинс). Оператор на видеоклипа е Александър Бенев, а продуцент – Влади Герасимов от HandPlayed Productions.
"Има страхотна доза усет и умение в начина, по който Тони успява да изрази себе си", споделя Георги за процеса.
"Той може да пише аранжиментите си, свири виртуозно на пиано и китара и е изключително лесно и приятно да се работи с него. Да работим и израстваме заедно с него по този път беше разширяващ съзнанието процес", допълва той.
В периода, в който парчето се ражда, продуцентът се сблъсква с всички предразсъдъци около работата си с "чалга" изпълнител.
"Аз не съм израстнал тук и за мен няма особена разлика между това, което прави Тейлър Суифт в САЩ и това, което Тони Стораро прави в България - все е поп музика, слушана от огромна група хора, с фолк елементи", обяснява той.
И вдъхновен от стигмата, Георги не се отказва от проекта, а паралелно с музиката създава документален филм, както и следващи ремикси и колаборации с някои от най-популярните алтернативни изпълнители, които тепърва ще развиват проекта.
"Запознах се с Тони в турски ресторант в София. Един много близък мой приятел - Петър Теодоров, направи връзката между нас. Стораро дойде с приятел, който се казваше Наско - приличаше на бодигард, но всъщност беше неговият шофьор, асистент и дори актьор в някои от видеоклиповете му. Научих, че Тони е семеен човек със силно чувство за морал, мултиинструменталист и перфекционист с невероятен стремеж да се развива като изпълнител. Веднага щом му споделих, че идеята ми е да прескоча жанровите граници и да вкарам гласа му в различен контекст, той ме разбра. Всичко, което поиска, беше: "Моля те, не ме карай да пея на английски", споделя Георги.
"Той записа вокалите осем пъти и въпреки че темата на песента е емоционално изцеждаща, съумя да демонстрира присъствие на духа, за да успее да влезе в роля всеки път и да го направи. Единственото, което ме помоли, е накрая да дооправя вокала му, защото трябва "да се лей", казва Линев за Стораро.
"Аз виждам нещата като възможности. Има някои неща, които сега са различни. Опитвам се да не планирам или да контролирам, защото имам чувството, че нещата се променят толкова бързо. Но държа очите си отворени, винаги гледам да предам послание, да споделя, да се свържа", допълва Георги.
Kan Wakan и Тони Стораро представиха премиерно "Убиваш всичко в мен" в "Шоуто на Николаос Цитиридис" по bTV.