Чиклитът е явление от края на 20 век, но литературата със силни и еманципирани женски персонажи има доста по-дълга история. Затова избрахме седемте най-популярни героини в романи, написани от автори жени и ги подредихме хронологично. И персонажите от 21 век се оказаха далеч по-сходни с дамите от преди два века, отколкото предполагахме. Дали всяко време върви с жените си, или женствеността е нещо непреходно и вечно, оставяме да прецените на вас... Ето ги и тях:
Бриджет Джоунс, 2014
Героинята на писателката Хелън Филдинг е представена в три романа - „Дневникът на Бриджет Джоунс“, „Бриджет Джоунс на ръба на разума“ и "Бриджет Джоунс: Луда по онова момче". Още с излизането на първата книга тя става събирателен образ на невротичната неомъжена жена, която брои цигари, калории и алкохол, бори се за кариерата си, проваля се систематично в любовта и мечтае за романс от приказките. Притисната от приятелите и семейството си, с панически страх да не умре сама, Бриджит прескача от една неработеща връзка в друга. През първите две книги тя има романтични отношения с двама героя. Първият е нейният шеф Даниел Клийвър – ласкав и безотговорен съблазнител. Другият е Марк Дарси – леко дървен адвокат по човешки права, който първоначално тя намира за по-скоро отблъскващ. След множество перипетии, включително и престой в тайландски затвор, тя успява да открие себе си и любовта в лицето на Дарси. В третата книга, която току що излезе на българския пазар, Бриджет Джоунс е 51-годишна вдовица с младо гадже.
Елизабет Гилбърт, 2006
В световния бестселър „Яж, моли се и обичай“ Елизабет Гилбърт описва пътя към себепознанието си. След провала на неуспешния си брак, авторката прави трудния избор да изостави успешния си американски живот и да се впусне в пътешествие през три страни, в търсене на себе си и своето щастие. Гилбърт изследва себе си, живота си и своите мотиви със сурова откровеност. Болезненото пътешествие навътре е паралелно със спиращи дъха красиви гледки около нея и двете заедно я освобождават от пластовете болка, които е понасяла през всичките години от живота си. Всяка от думите в заглавието „Яж, моли се и обичай“ е развита от преживяванията ѝ в три различни страни: Италия, където Елизабет се наслаждава на прекрасната храна и език; Индия, където тя намира нов смисъл в живота си в един ашрам и накрая Индонезия, където открива любовта.
Кари Брадшоу, 1997
Кари от книгата „Сексът и градът“ на Кандис Бушнел е образ, който сценаристите на един от най-култовите романтични ситкоми на HBO на всички времена доразвиват в дълбочина и история. Така тя е съвременен архетип на съвременната неомъжена жена с кариера, която живее в голям град, излиза с приятели и търси любовта във време, когато за кавалерска постъпка се счита да оставиш до сутринта жената, с която си се прибрал на предишната вечер. Секс колумнист във вестник и автор във Vogue, Кари Брадшоу дълбоко цени модата, скъпите обувки, вечерните забавления и приятелките си. Най-болезнените, но и сладки уроци за любовта научава от 10-годишната си афера с Mr. Big – основен и недостъпен мъжки персонаж от началото на книгата до самия край на сериала. Изключително емоционална, първична, страстен пушач и изследовател на човешките отношения, Кари е икона както за фикционалните си фенове между страниците на „Сексът и градът“, така и в реалността.
Скарлет О‘Хара, 1936
Началото на 20 век е време, в което големите войни и светкавично развитие на Западния свят са съпроводени от тотални промени и в живота на хората. В историческата драма „Отнесени от вихъра“ на Маргарет Мичъл основен персонаж е Скарлет О'Хара - тъмнокоса зеленоока красавица от Юга, която се бори с трудностите и лишенията съпътстващи Гражданската война и Реконструкцията. Тя е нетипичен женски персонаж от романтичен роман. Въпреки че в началото на романа е разглезена кукла, Скарлет притежава повече от твърдоглавостта на баща си, отколкото изтънчените маниери на майка си, и с развитието на историята става все по-целенасочена и постоянна в действията си. Има три брака, но главен обект на желанията й остава невъзможната й голяма любов Ашли Уилкс. Нейните опити и последвалите ги провали да го спечели са сред основните движещи сили в сюжета. Въпреки несподелената любов, Скарлет притежава отличителен талант за развитие на бизнес и качества на лидер. Застрашена от глада и дори смъртта след края на Гражданската война, красавицата от Юга възстановява плантациите на своя баща, използвайки най-ефективните средства за успех, без да се съобразява с разбиранията честност и доброта. Последният й съпруг Рет Бътлър й казва преди да почине „Обичах те, но не можех да ти позволя да го узнаеш. Толкова си брутална с хората, които обичаш!“.
Орландо, 1928
Един от най-емблематичните персонажи в световната литература, Орландо от едноименния роман на Вирджиния Улф е младеж, който се ражда в Англия по времето на Елизабет Първа и в края на живота на кралицата е неин любовник. След смъртта й има кратка и страстна връзка с руската принцеса Саша, в която е дълбоко влюбен. След внезапното й заминаване Орландо започва да пише, а по-късно става посланик в Константинопол. След една нощ на странни събития той се събужда като жена. Следва шеметно пътешествие през полове, любови и епохи. А Орландо остава един от най-ярките образи в литературата – едновременно момче и момиче, ангел и демон, вдъхновение и повод за страдание. Родена от любовта на Вирджиния Улф към аристократката Вита Саквил-Уест, тази книга е наречена от сина на музата Найджъл Никълсън „най-дългото и най-очарователно любовно писмо в литературата, в което тя [Улф] изследва Вита, вплита я във и извън различни столетия, премята я от един пол в друг, играе си с нея, облича я в кожи, дантела и изумруди, дразни я, флиртува с нея, загръща я в мистичен воал”.
Елизабет Бенет, 1913
Един от най-популярните романи на всички времена, „Гордост и предразсъдъци“ на Джейн Еър разказва историята на Елизабет - втората дъщеря на богатото семейство Бенет. В началото на романа тя е около 20-годишна, интелигентна и находчива. Нейната почтеност, добродетели и бърз ум и позволяват да се издигне над абсурдността и лошите маниери, които обхващат нейното злостно общество, основано върху разделението между класите. Въпреки това, острият и език и склонността ѝ да прави прибързани решения често я водят до заблуждения. Включително за голямата й любов - господин Дарси. Елизабет трябва да се бори не само с непоправимата си майка, отдалечения си баща, двете си невъзпитани сестри и куп враждебни жени от висшата класа, за да спечели правото си на любов. Вътрешната й борба пък е с погрешното й първо впечатление от Дарси, чието предложение за брак, тя отхвърля. Когато двамата надскачат най-големите слабости – неговата гордост и нейните предразсъдъци – те намират истинското щастие. Любопитно е, че върху тяхната история Хелън Филдинг базира щастливия край в романса между Бриджет Джоунс и Марк Дарси.
Джейн Еър, 1847
Героинята от едноименният роман на Шарлот Бронте, Джейн Еърв началото е гневно и непокорно сираче, което израства до жена, която се извисява над всички останали – интелектуално, морално, естетически – абсолютно достойна за възхищение и преклонение. Романът от средата на 19-тия век революционализира жанра, а Шарлот Бронте е наречена „първият историк на човешкото съзнание“, наследен от колосите на 20-ти век Джойс и Пруст. Борбата, която Джейн Еър води през целия си живот е да намери баланс на всички стихии вътре в нея – едновременно желанието за любов, силната вяра и стремежа към свобода. Тя е чувствителна, зряла, артистична и изключително независима млада жена. Отказът да стане любовница на обичания от нея Рочестър я прави още по-силна. Едва когато достига финансова независимост и самоувереност, за да поддържа брак основан на равноправието, тя си позволява да се омъжи за него, за да се насладят заедно на живот, изпълнен с любов.