Преди седмица британската певица с албански корени Рита Ора направи премиера на новия си клип към песента "Bang" който бе заснет в пернишкия квартал „Тева“. Видеото впечатлява освен с неповторима атмосфера, за която допринасят панелните блокове на Перник, както и бабите, които могат да бъдат забелязани в определени кадри да наблюдават снимачния процес с „орлово око“ от терасите си, така и облеклото на певицата – носия, която първоначално мнозина объркаха с българска. Редица медии побързаха да припознаят в тоалета на Рита Ора поредния успех за България и повод за национална гордост.

Впоследствие обаче се оказа, че носията е албанска, което не е изненадващо, предвид факта, че певицата е родена в Прищина и винаги е изтъквала, че нейните родители са албанци. Така единствен повод за гордост ни остана това, че светът ще се запознае с неповторимата българска концепция за саниране на панелки „на парче“.

Дизайнер на спорния костюм е Валдрин Сахити – също косовски албанец, който посвети няколко поста в Инстаграм на своето творение, наричайки Рита „гордостта на албанския народ“, тъй като е „поставила Косово на картата на света“, а тоалета си – „произведение на изкуството, което отразява мащаба на това, което тя е направила за Албания“. Някои българи се възмутиха, че той не споменава, че клипът е заснет у нас.

 

Под един от постовете му се появи коментар, който гласи: „Косово на картата? Та това е България. Моята родина с древна история и богато културно наследство. Не ви прави чест да лъжете така“, на който дизайнерът отвърна: „Вие може да сте на картата, но едва ли ще има с какво да се гордеете в следващите 100 години“. Думите му провокираха много наши сънародници, сред които и „Мис Вселена“ – България 2015 Радост Тодорова. „Вие сте арогантен и искате да промотирате нещо чрез скандал. Това е срамно и не показва вашия народ в добра светлина“ написа тя в отговор на Валдрин Сахити, който по-късно изтри коментара си. 

В същото време на запад (но не прекалено) от България се разигра сюжет с подобно начало, но доста различна развръзка. Седмица преди видеото на Рита Ора, сръбската певица Милица Павлович направи премиера на последния си клип към песента "Crna jutra" (Balkan S&M). За една от визиите си в него тя комбинира елементи от сръбска народна носия с латексови ботуши и ръкавици като символ на идеалната модерна жена, вдъхновявайки се от картината на сръбския художник Урош Предич „Косовска девойка“.

Съвсем очаквано, коментарите не закъсняха. В социалните мрежи беше организиран истински линч срещу певицата. Художественото ѝ изразяване беше наречено „оскверняване“ на сръбската история и култура. Само няколко дни след премиерата на видеото, Милица призна, че е получила над 7 хиляди коментара и лични съобщения в Инстаграм, в които потребители я обвиняват, че е обидила честта на сърбите, заливат я с мизогенни обиди, отправени са ѝ дори смъртни заплахи.

„Що се отнася до сцената, която предизвика противоречиви реакции, заради самия текст на песента искахме да представим жената като символ на Балканите, докато мъжът, за когото се грижи, е символ на героизма. Сцената буквално прославя най-доброто и най-красивото в нашата история. Удивително е, че провокира дори парченце мръсни мисли. Героинята на песента търси любовта, заради която се умира, така че символиката е повече от ясна“ написа певицата.

Между двата проекта има много прилики. Както между народопсихологията на българския и сръбския народ (почти) няма разлики. Реакциите, които предизвикаха двата клипа в двете съседни държави обаче, бяха коренно различни.

Балканските народи страдаме от комплекс за малоценност, до голяма степен като продукт на историческото ни минало. Превърнали сме клишетата за това, че сме малки и бедни нации, които никой не харесва, в основен елемент от нашата народопсихология и отчаяно жадуваме за одобрението на „по-големите“, независимо дали става въпрос за политика, или за поп култура. Когато някой от тях ни обърне внимание обаче, твърде бързо отиваме в другата крайност и започваме да се перчим колко велики сме всъщност. Способни сме дори да неглижираме подбудите на отсрещната страна. Защото Рита Ора едва ли е дошла в България, за да покаже прелестите на нашата страна. Но за българина това няма значение. Нямаше да има значение и ако носията в клипа наистина беше българска, макар и кадрите с нея да се редуват с такива, в които певицата танцува по бельо. Отново щяхме да се тупаме в гърдите, че са ни забелязали.

Междувременно ако някоя българска изпълнителка си беше позволила подобна дързост, щеше да има същата съдба като сръбкинята Милица Павлович, а това, на което побързахме да се зарадваме в случая с Рита Ора, щеше да предизвика лавина от коментари в социалните мрежи, в които всеки свободно щеше да излее душевните си фрустрации. Защото колкото и да търсим одобрението отвън, толкова трудно го даваме вътре. Дори напротив – склонни сме да подценяваме, да омаловажаваме, а това, че става въпрос за жена, само щеше да „запали фитила” на масата още повече. Няма значение, че говорим за хипотетична ситуация, защото всеки един от нас знае колко добри сме в това да хулим нашето, докато хвалим чуждото. Убедихме се за пореден път през последните няколко дни, когато определени хора опитаха да омаловажат историческия успех на Мария Бакалова, „ръкопляскайки ѝ със снизходителна усмивка“. Не трябва да забравяме че поп културата и събитията в нея са отражение на нашето общество, но не и причина за неговото състояние. А останалото е суета...