2020 ще се запомни като първата година без блокбастъри, откакто Стивън Спилбърг изобретява рецептата на успеха с "Челюсти".

Към 6 октомври общият бокс офис на Холивуд за Щатите се равнява на 1,913 млрд. долара. За сравнение, миналата година по това време той е бил 11 пъти по-голям. Най-успешният финансово филм за 2020 г. е третата част на "Лоши момчета" с 200 млн. приходи, а дългоочаквания и широко рекламиран "Тенет" на Кристофър Нолан едвам събра скромните 40 млн. за внушителните 5 седмици.

Никой не очакваше, че въпреки всички теории:

Киното, всъщност, стана жертва на мерките за безопасност.

Снимка: Getty Images

Представете си плочки домино, подредени в спирала.

Първата падна на 4 март. Тогава премиерата 25-ият филм за Джеймс Бонд "Смъртта може да почака" бе пренесена от април за ноември. На 13 март "Мулан" се отложи за юли, а впоследствие за септември и излезе едновременно онлайн (нещо нечувано за филм с бюджет от 200 млн. долара в епохата на торентите). Една седмица по-късно Дисни оттегли и "Черната вдовица" от планираната дата (1 май) за юли. Към този момент в Щатите бяха затворени не всички кина, а някои от собствениците им дори изказваха оптимистични предположения, че "карантинният" период за индустрията ще продължи не повече от 6 седмици.

Е, цели 6 месеца по-късно карантинният период не е приключил, а плочките продължават да падат: "Дюн" и "Матрицата 4" бяха отложени за края на следващата година, "Батман", "Джурасик Парк", четвъртата част на "Джон Уик" - за 2022 година. Единственото "Жената чудо 1984" като по чудо се държи на датата си (25 декември), но залозите вече не са колко пари ще спечели филмът, а кога "Дисни" ще го прекръстят на "Жената чудо 2021".

Снимка: Getty Images

Както футболът е невъзможен без вечни дербита, музикалните албуми без хит, фестивалите - без хедлайнер, така и киното не може без филми събития, за които да се говори.

Спомнете си споровете около "Жокера" миналата година. Нищо подобно няма да има скоро.

Блокбастърите са необходимото зло, което поддържа индустрията жива. Те, както кинофестивалите и кинопремиите, създават нужния шум и интерес около заглавията, които впоследствие се появяват на екран. Отмяната на фестивала в Кан води до съмнения дали изобщо ще бъдат раздавани Оскари тази година?

Cineworld (втората най-голяма верига кина в света) обяви, че от 8 октомври затваря 536 кина в Щатите и 127 във Великобритания, с което оставя 45 000 души без работа. Според управляващият на компанията Муки Грейдинджър причината за това не е поредното отлагане на филма за Бонд, а забраната на кината в Ню Йорк.

Случаят с "Тенет" обаче доказа, че една птичка пролет не прави. Едва ли отварянето на един пазар (колкото и значителен да е той) ще върне нещата веднага към предишното им състояние. 

С отлагането на филмите се натрупват и допълнителни разходи (за реклама, за предпазни мерки на снимачен терен), а следователно и резултатите, които ще са нужни, за да се избият инвестициите нарастват. Това принуди Гилдията на режисьорите и Националната асоциация на собствениците на кина да се обърнат с официално писмо към Конгреса на САЩ с молба за финансова подкрепа.

В него се привеждат следните цифри: "Ако нещата не се променят, 69% от малките и средните по големина кина ще банкрутират или ще затворят завинаги, а 66% от работните места в индустрията ще бъдат заличени".

Ситуацията в момента е рискова до степен, в която малцина си позволяват да снимат и да планират нови проекти. Клинт Истууд и Том Круз са по-скоро изключения, отколкото правило - единият е в състояние да надживее пандемията, а другият да се скрие от нея в космоса.

В така създалата се ситуация изглежда сякаш наистина бъдещето е в стрийминг платформите.

Нетфликс безусловно са от малцината, които печелят в условията на пандемия, защото не разчитат на кината, за да правят премиери. А хората имат нужда от нови филми, което доведе до няколко неочаквани хита тази година. Не е ясно дали в нормална обстановка полски сериал би предизвикал такъв интерес, какъвто събуди "365 дни" тази пролет.

Голяма част от кината (като търговски обекти) със сигурност няма да оцелеят или поне ще им се наложи да търсят алтернативни начини за печалба. Руската верига Люмен превърна залите си в шевни цехове за маски. Цената им е 2 евро, вече са продадени над 9 хиляди бройки, а приходите от тях се разпределят между кината и благотворителна организация за помощ на стари хора.

Подобни ходове носят не само финансови, но и имиджови ползи, особено във време на глобална криза.

Киното като изкуство, разбира се, ще оцелее.

Литературата не зависи от книжното тяло, а от читателите. Главният проблем на индустрията в момента всъщност не е Ню Йорк, нито липсата на блокбастъри, а страхът на публиката от COVID-19. Въпреки призива на британския премиер Борис Джонсън "Отидете на кино!", хората за момента предпочитат да останат вкъщи. Според социологически проучвания 49% от зрителите ще имат нужда от "няколко месеца" преди да се убедят, че завръщането в киносалоните е безопасно, а 28% са сигурни, че и тогава ще ходят по-рядко отколкото преди пандемията.

С други думи, в битката с безопасността киното със сигурност загуби рунд 2020. Надеждата да се върне в играта остава за 2021 година, а дотогава:

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement