Верига супермаркети от Нова Зеландия са се отказали от използването на пластмасови опаковки за почти всичките си плодове и зеленчуци в проект, наречен 'food in the nude'. Това довежда до зашеметяващо увеличение на продажбите.
"След като въведохме концепцията, забелязахме, че продажбите на лук, например, са се увеличили с 300%", казва собственикът на Bishopdale, Найджъл Бонд. - Възможно е да има други фактори, които влияят, но забелязахме подобно нарастване и за други сортове зеленчуци, като цвекло и репички."
В началото собствениците на магазините били доста притеснени, че тази новост може да доведе до отлив на постоянните клиенти. Промяната всъщност води само до положителни промени. Инициативата е част от войната срещу пластмасата. В Нова Зеландия дните на найлоновите пазарски чанти за еднократна употреба са преброени - повечето супермаркети вече не се снабдяват с тях.
От 300 милиона тона пластмаса, произвеждани в световен мащаб всяка година, половината се използва само веднъж и се изхвърля, докато само 9 процента се рециклират. В Нова Зеландия всяка година около 252 000 тона пластмасови отпадъци влизат в депата, като значителна част от тях се оказва и във водата.
След като пластмасовите опаковки били премахнати, била инсталирана нова хладилна система с процес, известен като „мъгла“ - ситни капчици вода, която запазва продуктите свежи. Инсталира се и система за обратна осмоза, която премахва 99% от всички бактерии и хлор от водата.
В Нова Зеландия изпробват и друга инициатива - потребителите си носят собствени контейнери. За някои хранителни продукти се използват алтернативи на хартиените опаковки. До 2025 г. всички опаковки за магазин трябва да бъдат заменени с рециклируеми или компостируеми.