«Никога не сме чакали децата да навършат определена „училищна“ възраст, за да започнем официално да ги обучаваме.»
Радослава Петкова

***

«Обещавайки си да постигнем тези цели, никога не сме си и помисляли, че сме некомпетентни в тази област. Та нали ние сме неговите родители, защо тогава да не можем да бъдем негови учители?»
Дори Александрова

***

«Времето за учене много приличаше на времето за игра с тази разлика, че аз измислях играта.»
Златка Маринова

***

«По остта „лесно-трудно“ със сигурност домашното образование е по-трудният и костващ повече жертви вариант, но за нас е благодатен и единственият, който работи.»
Владимир Николов

***

«Един родител не може да бъде съвършен учител по всичкология. Той трябва да даде на децата си едно важно нещо, от което те се нуждаят – положително отношение към учението.»
Даниела Кремова

 

Преди 5 години, когато си говорихме с Петър за домашното образование, по неофициални данни семействата, решили сами да образоват децата си у дома, бяха над 100. Днес те са над 700. 19 от тях ни допускат в домовете си, разказвайки за ежедневието и трудностите сам да обучаваш детето си, за ценностите и светогледа, който искат да им предадат, за малките радости и за големите победи.

Всичко това се случва в книгата „Домашното образование в България – разкази на домашно образоващи  български семейства“? Неин съставител е именно Петър Поръмбачанов, който е баща на 4 деца - Георги на 21 години, Никола на 15, Павел на 12 и Ралица на 7 години. Заедно със съпругата си ги обучават сами у дома. Петър е на 44, председател на Асоциацията за домашно образование.

Снимка: Личен архив

След като напуска компанията, в която работи до преди 4 години, купува къща на село, където се мести със семейство си – „по този начин се отървахме и от големия град. Имам повече време, живеем по-спокойно и здравословно“, споделя Петър. Сега се занимава със земеделие и пчеларство. Съпругата му също работи, като поддържа складово-счетоводен софтуер, предимно дистанционно, от дома.

 

Снимка: Личен архив

Кога ще излезе книгата„Домашното образование в България – разкази на домашно образоващи  български семейства“?

Радостни сме, че след 15 години работа на Асоциацията, успяхме да съберем разкази на домашнообразоващи семейства в една книга. Представихме я на тазгодишната конференция за домашно образование и до 2 седмици ще е на пазара, в големите вериги за книги. Цената й ще е около 15 лв. и се издава от ИК „Нов човек“.

Как се роди идеята за нея?

Винаги сме искали да издадем такава книга, но все не ни достигаше нещо, най-вече време. Освен това процесът по събиране на разкази от 19 семейства е труден и бавен. Като съставител на книгата се наложи да събирам разказите почти 2 години, но съм щастлив, че най-сетне книгата ще види бял свят. Тя е уникална за нашия пазар, досега не е правено нещо подобно. Имам предвид темите, които се третират в книгата, както и различният поглед към образованието като процес, методология и смисъл. Убеден съм, че тези от нас, които се интересуват от алтернативни образователни методи, ще намерят добри свидетелства и практики, които ще са им полезни. Всички останали читатели ще са любопитни да разберат, какво точно се случва в домовете на семействата, които образоват децата си в домовете.

Снимка: Личен архив

Като съставител на книгата ти лично ли си се срещал с всички 19 семейства?

Лично познавам всяко семейство, което е писало за книгата и понеже тези семейства са много различни, книгата е мозайка от преживявания и истории, които ще ви развълнуват, разсмеят, а понякога и натъжат.

Какво ще намерим в нея, което го няма в друга книга?

На книжния пазар в България няма книга, която влиза в домовете на домашнообразоващи български семейства. Сега имаме шанс да го направим, чрез разказите на тези майки и бащи. Понеже самите „писатели“ не са професионални писатели, няма да видите фалш, преструвки или нереални истории. Всичко е едно към едно самата истина. Това само по себе си означава, че книгата има и документална стойност. Става въпрос за „Жива книга“. Имам предвид, че тя е писана от реалните участници в образователния процес в дома, а не е преразказвана или интерпретирана от професионални писатели или журналисти. Фактически, това е домашен извор за историята на домашното образование в България.

Трябва голяма смелост, за да образоваш сам детето си у дома. Какви са причините на повечето родители в книгата да го направят – разочарование от държавната система или?

Разочарованието от системата е само начален мотив, който те кара да се замислиш за алтернативи. Повечето родители, обаче, спират дотам, до разочарованието. Семействата писали за книгата са направили и следващата крачка, а това, както казва Дж.Р.Р.Толкин, може да е и опасно, защото стъпиш ли веднъж на пътя, трябва да внимаваш много, защото той, Пътят, може да те отведе до места, за които не си и предполагал – тези семейства са поели риска. Но знаете ли, има много по-важни и ценни неща, от проблемите в Системата, за които тези семейства смело пишат. Лично аз оставам с убеждението, че между всички семейства има нещо общо, по отношение на мотивите, а именно, че образованието на децата ни е просто част от привилегията и отговорността да сме родители.

Какви са най-честите трудности, които срещат родителите при домашното образование (и в книгата, и извън нея)?

Трудностите могат да са вътре в дома и извън него. Държа да подчертая обаче, че трудностите не са непременно нещо лошо, напротив, те ни помагат да сверим часовниците си и да направим бързи и адекватни промени, нещо, което не е възможно за тромавата система на държавата. Вътре в дома трудностите са свързани с дефектите в собствените ни характери. Да си постоянно заедно с децата си и те с теб, означава да няма нищо скрито между нас. Виждаме ясно какво можем и какво не, което ни дава мотив да търсим и да намираме решения, за да подобряваме резултатите си, самите ние да ставаме по-добри човеци. Проблемите извън дома, от друга страна, са свързани преди всичко с изумително неадекватната политика на държавата към семействата, които практикуват домашно образование. Чиновниците са безкрайно праволинейни и работят стъпили на предпоставката, че децата са собственост на държавата. Семействата обучаващи децата си в домовете трябва да бъдат насърчавани и хвалени за своите решения, но вместо това, те са буквално репресирани, заради отговорното си решение да образоват и възпитават децата си. Да не говорим за незаконните действия на държавата, свързани с Решение 373 и Постановление 100 на МС. Екипи за обхват, по модел на най-тоталитарните режими в света (и сега, и в миналото), обикалят домовете на родителите и буквално ги заплашват, че ще им отнемат децата, ако те не бъдат записани в държавно училище. Истински позор за демократична държава в XXI век. Всичко това трябва и ще се промени.

Колко станаха семействата в България, които обучават децата си у дома?

Данните ми със сигурност не са точни, защото домашните ученици в България нарастват твърде експлозивно и няма физическа възможност да познавам толкова много хора. Всяка година се запознавам с нови и нови семейства, които са решили да образоват децата си в дома. Мога със сигурност да кажа, че са повече от 700 семейства.

Какво ще пожелаеш на всички ученици – домашни и не само – за първия учебен ден?

За домашните ученици няма първи учебен ден, защото организацията на учебния процес е съвсем различна. Целият живот е училище и учим постоянно и навсякъде. Основна цел за нас, като родители на домашни ученици, е да изградим у децата си желание за учение, да възпламеним страстта към познанието, към книгите. Когато свършим с успех тази предизвикателна задача, децата учат с желание и не делят времето на време за учене и време за не учене – всичко, навсякъде около нас е предизвикателство, да го научим, да го разберем, трябва да имаме очи за тези неща. Желая на всички деца в системата успех и знам, че много от тях ще успеят, въпреки всички, които има пречат.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement