В шестия епизод ви срещаме с Виктор Божинов - един от най-гледаните и работещи български режисьори в наши дни. Колко скъп е “Истината за група Жигули”? С кои носители на "Оскар" се познава лично? Какво му липсва на българското кино, за да стане световно? Вижте в разговора му със Станчо Станчев.
За “турнето” на “Голата истина за група Жигули” и достигнатите 18 000 зрители, Виктор Божинов разказа, че:
“В един момент се оказа така, че българският кинопоказ е така завладян от чужди филми, че когато те секнат, сякаш спира и киното. И така ние с екипа и с продуцента решихме, че имаме уникален шанс, когато няма филми, филмът да се разпространява при над 240 прожекции на ден.”
"Тези ограничения спъват част от зрителите, защото е факт, че уикендите нямаше билети. А всъщност залите ако бяха на по-голям процент отворени, щеше да има и по-голяма гледаемост."
На въпроса да очакваме ли “Жигули” на Оскарите, режисьорът отсече:
“Не абсурд… Той не е на това ниво. Аз се надявам, че ще видим скоро време български филм там. Все пак за Оскар за чуждоезичен филм се бориш с целия свят.”
Ако Виктор Божинов режисираше Церемонията, тя щеше да изглежда като:
“Едно шоу. И това шоу, трябва да бъде наистина много витално, с добро чувство за хумор, с добра естетика. В крайна сметка една Церемония зависи от това какви филми има. В крайна сметка Оскарите представляват кулминацията на едногодишен филмов живот. Сигурен съм, че няма да ми се случи да мисля за това.”
С кои носители на Оскар се е срещал Виктор Божинов в своя кинопът?
“Аз съм роден 72-ра година и съм отраснал с филмите от края на 70-те и 80-те години в целия им диапазон. Общо взето можеше да се гледа всичко, имаше студийни кина. Един от хората, които са ми повлияли, това разбира се е Милош Форман. Един от източноевропейците стигнали до там и правил изключително различни филми. Спомням си впечатлението, което предизвика в мен филмът „Амадеус“. Помня какво мощно впечатление произведе и „Полет над кукувиче гнездо“
“След това, с един мой студентски филм имах шанса да попадна на фестивала Карло Ви Вари. И фестивалът празнуваше годишнина на Милош Форман. Аз не само го видях, аз си говорих с него. Просто отидох и му се представих и му казах кой съм. Той каза нали знаеш, че си избрал, може би, най-трудната професия.”
“Другият човек, с когото имах възможност да общувам, носител на Оскар беше Дани Бойл, реж. на “Беднякът милионер”. По време на снимките на “Възвишение”, когато снимахме край Бузлуджа и ми се обади изпълнителният продуцент на „Трейнспотинг 2“ ми каза: „Ти верно ли си на Бузлуджа? Той Дани Бойл иска да дойде на Бузлуджа и като му казах, че има български екип, който снима, му стана много интересно. И всъщност 3 часа по-късно Дани Бойл се появи на снимачната площадка на филма. Говорихме си много неща."
Към вълненията околко Оскарите се е отнасял по-скоро равнодушно:
“При мен никога Оскарите не са пробуждали особена еуфория, никога не съм седял по нощите да ги следя. Наслаждавал съм се на удоволствието да се събудя и да ги прочета на следващия ден. Като погледнеш отстрани, Оскарите са една... колосална суета.”
“Все пак това са американски филмови награди, не на целия свят. Не съм по филмовите олимпиади. Аз малко към наградите съм... не правя филми за награди. Аз правя филми, в които да има някаква история, да има някакво значение, да има интересни герои, да бъде интересно за зрителите.”
Режисьорът на “Възвишение” сподели какво му липсва на българското кино, за да стане световно.
“Ние първо трябва да направим филми за нас. Аз лично смятам, че българските филми, трябва предимно да са насочени към българската аудитория. И ако това нещо се случи, и ако в отделни проекти, отделни теми, успеят да надскачат границите, те могат да бъдат оценени. Имам чувството, че ние се целим как да направим филм, който да отговори на очакванията за оценка от вънка. А това не е честно."
“Филмите, трябва да бъдат истории, които касаят хората. И са важни за тия хора тука. Защото те имат емоции, страсти, проблеми и всъщност тези емоции могат да стигнат до тях чрез българският език.”
На въпроса какъв филм му се прави на Виктор Божинов, той разкри, че:
“Следващият филм ще е исторически! Ще разглежда периода 1925-1926 година. Той е скъп и се надявам да го случим.”