Закъснявате за работа (отново), пак сте пропуснали някакъв срок или не можете да си спомните какво точно искаше от вас шефа ви по еди кой си въпрос. Ако в предното изречение разпознавате една своя обичайна сутрин, значи е възможно да имате проблем, наречен „Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност”, който най-общо се изразява в липса на концентрация, силно изразена импулсивност и на всичкото отгоре - хиперактивност.
Дори и това да не е вашият случай, но все пак сте разсеяни и лесно забравяте, запомнете едно - симптоми има всякакви, а разрешенията на проблемите са дори повече. Предлагаме ви 10 начина, които ще и помогнат по-лесно да се фокусирате и да се справяте с ежедневните си задължения.
Пишете си
Ако искате да кажете нещо важно на среща в работата, но не искате да прекъсвате другите, е възможно да не чуете какво казват те, докато чакате реда си. Ако си запишете мисълта на листче, едновременно ще запомните какво сте искали да кажете и ще съумеете да чуете и останалите. Винаги дръжте наблизо тефтерче, в което да си отбелязвате важните бележки и всички брилянтни идеи, които ви изскачат в ума. По този начин ще сте по-малко разконцентрирани, докато вършите настоящите си задачки.
Направете си карта на деня
В ден, пълен със задачи, възможността да забравите да купите мляко на път за вкъщи, въпреки че е свършило, а вие не обичате кафето си чисто или пък детето ви е поискало да купите, е много голяма. Според едно изследване по принцип човешкият мозък може да се справи с две сложни задачи наведнъж. Ако добавите и трета, той .... ами, отказва се. Хората се губят измежду задачите, забравят и започват да правят понякога дори глупави грешки. Нещо като приказката за двете дини под една мишница, само че с три под две.
Няма нужда да се опитвате да помните всичко. Сутринта си направете маршрут на местата, през които трябва да минете, за да изпълните всичките си задачки за деня, включвайки поръчките и се придържайте стриктно към него.
Това ще ви помогне да визуализирате плановете си, както правят атлетите преди състезание.
Създайте си правилната обстановка
Създайте си обстановка, която да е приятна на вас. Ако шумните ви колеги нарушват концентрацията ви, поискайте по-тихо пространство. Ако това е невъзможно, сложете си слушали, тапи за уши…
Както и да е, не е необичайно за някои хора да се разсейват дори още повече, когато им е тихо. Ако се концентрирате по-добре, когато слушате музика или с някакъв еймбиънт шум за фон, тогава слушайте.
Приоритизирайте задачите си
Сметките: има ли по-важна задачка от тази? Направете тях приоритет. Отделете време, за да ги прегледате и не спирайте, преди да сте минали през цялата купчина. Помолете партньор/приятел/роднина си да ви помогне. Накарайте го да ви направи кафе или да ви донесе бисквитка... каквото и да е, за да нарушите монотността на действието.
Вземете си кратка почивка
Ако скуката пречи на продуктивността ви, взимайте си кратки почивки. Станете да се разходите, протегнете се или пийнете глътка студена вода. Когато завършите някоя задача, дайте си време за прегрупиране на силите. Внимавайте обаче да не прекалите и да не превърнете кратката почивка в едночасов чат във фейсбук, защото не това е идеята.
Нагласете си таймер
Ако често закъснявате, това може да се дължи на факта, че оставяте всичко за последната минута или не преценявате добре времето, необходимо, за да стигнете до мястото, на което трябва да сте. Изчислете реалистично колко време ви отнема да се оправите за излизане и си нагласете аларма, която да ви съобщи кога е време да се отправите към вратата. Другият вариант е, особено ако имате проблеми със ставането сутрин, да оставите телефона си на повече от една ръка разстояние, за да ви се наложи да станете, за да я изключите.
Забавлявайте се
Съвсем удачно е да се награждавате всеки път, когато изпълните добре някоя задача. Планирайте какво ще правите след това – в края на деня, след работа или през уикенда.
Дори не е нужно да е нещо грандиозно – кафе с приятелка, кино или разходка в парка, са също чудесни цели. По този начин ще имате още по-силен мотив да приключите със задачата си, но и ще ви помогне да осъзнаете, че животът ви не е само „робски (роботски) труд”.
Делегирайте
За да свършите добре някоя работа, не е необходимо да направите всичко от А до Я съвсем сами. Добре е да делегирате задачки, знайте какво правите добре и какво не. Фокусирайте се върху силните си страни и помолете за помощ, когато имате нужда от такава.
Разпределяйте
Ако срещате трудности в това да определяте време или да скъсявате дистанцията от една задача към друга, правете всяко нещо за определен период от време. Например, дайте си по 15 минути за работа върху едно нещо с пауза от 5. После продължете.
Ако сте по средата на голяма задача, изискваща много време, спрете и оценете ситуацията. Може би е време за почивка. С някоя друга, по-лека.
Записвайте
Някои хора намират джаджите за по-добри от хартия и химикалка, за да си правят списъци или да си оставят "бележки". Правете това, което ви е по-приятно. Електронните органайзери може да са чудесно решение за вас, ако сте пристрастени към новите технологии.
Способността да се концентрираме дългосрочно върху належащите задачи е от жизнено значение за доброто им изпълнение. Снимка: Thinkstock/ Guliver Photos
Ключови думи: