Минава телепортът – хващайте го бързо, защото се пренасяме в Китай, през 8 век.
„Жени правят сурова коприна” - оригиналът е на Zhang Xuan, художник, който твори по времето на династията Танг. Това е неговото най-известно произведение, което оцелява във времето заради копие, което му прави друг художник - Emperor Huizong, през 12 век. Работещата жени ли е светлината, в която китайският художник „облива” героините на своята картина? Всъщност не точно! Защото правенето на коприна не е просто работа, а изкуство, начин на живот. По това време копринените пашкули са разменна монета за всичко. В 230 от 5000 думи в езика мандарин имат като ключов символ думата коприна.
Моля, пътниците за машината на времето да се качват. Отпътуваме за 1600 година.
Рубенс се вдъхновявал от жените тип гъсенички и ги претворява с пластове масло върху платната си. От картините му кротко ни гледат полегнали девойчета, с подчертан чар от надиплени телеса. И ако днес по-скоро бихме си казали „Тя има нужда от диета”, то около 1600 година тези жени са били еталон за красота. Розвите бузки, преливащият бюст и ханшът, които намекват за супер женственост, са черти, търсени и харесвани от мъжете по това време. Не случайно и до днес жените с килограми над нормата се описват като рубенсов тип.
"Трите грации", около 1635 година
Следващата ни спирка е 1665 г. и творчеството на холандския художник Йоханес Вермеер ван Делфт
Какви жени са вдъхновявали мъжете по това време може да ни „разкаже” картината, наречена „Момичето с перлената обеца”. Заобленото лице, пухкавите устни и невинността в погледа впечатляват художника и той предпочита да нарисува едно обикновено и бедно момче, отколкото градската кокетка с напомадено лице.
Мона Лиза - абсолютната класика от 16 век. Тайнствена – такава е жената за Леонардо да Винчи. Джокондата не е само шедьовър в изобразителното изкуство. Тя дава нов смисъл на италианската дума giocondo, която по принцип означава весел, жизнерадостен.
С пълна свобода към 18 век
Една истински свободна жена води народа напред. Красотата не е в хармоничното тяло и симетрично лице, а в силата на погледа, целеустремеността и волята. В картина на Йожен Дьолакроа жена олицетворява Юлската революция, и по-точно събитията от 28 юли 1830, случили се в центъра на Париж. В едната си ръка тя държи знамето на френската революция, а в другата - мускет. Нежността е заместена от войнствен дух, червилото по устните от кръв.
А как жената вижда сама себе си? Фрида Кало е художничката рисувала най-често своя образ. Горда, с високо вдигната глава, гъсти, сключени вежди, поглед, който приканва и едновременно плаши, мистична, реална, с отворени рани по тялото, заобиколена от ярки цветя... "Рисувам собствената си реалност" - често споделя тя.
Да се обходят всички парченца изкуство е невъзможно. По-важното е, че изкуството те кара те да се чувстваш по-добър човек. И, очевидно - по-красива жена!