Непоносимостта към лактоза е много често срещана. Всъщност се смята, че засяга над 70% от населението на света. Хората с непоносимост към лактоза изпитват храносмилателни проблеми, когато ядат млечни продукти, което може да има отрицателен ефект върху качеството им на живот. 

След като в първата част представихме какво е лактозата и какво представлява непоносимостта към нея, преминаваме към храните, богати на лактоза.

Храни, съдържащи лактоза

Лактоза се съдържа в:

  • Краве мляко (всички видове)
  • Козе мляко
  • Сирене (твърди и меки сирена)
  • Сладолед
  • Кисело мляко
  • Масло

Допълнителни храни, които понякога съдържат лактоза

Храните, които имат някаква форма на млечни продукти като съставка, също могат да съдържат лактоза, включително:

  • Храни, приготвени с млечен сос
  • Шоколад и сладкарски изделия като сладки, бонбони и бисквити
  • Хляб и хлебни изделия
  • Зърнени закуски
  • Предварително готови супи, спагети, сосове
  • Преработени меса, като шунка и колбаси
  • Готвени ястия
  • Чипс, ядки, тортили
  • Десерти и сладкиши

Допълнителни имена за добавени млечни продукти

Можете да проверите дали даден продукт съдържа млечни продукти, като прочетете внимателно етикета. В списъците на съставките, добавеното мляко или млечни продукти могат да бъдат описани като:

  • Мляко или твърди вещества от мляко
  • Мляко на прах
  • Суроватка или суроватъчен белтък
  • Млечен казеин
  • Извара или котидж
  • Млечна захар
  • Мътеница
  • Сирене
  • Концентрат на суроватъчен протеин

От друга страна млечна киселина, лакталбумин или лактат не съдържат лактоза. 

Накратко: Много храни съдържат млечна захар и може да приемате неосъзнати количества. Важно е да проверявате внимателно етикета, за да видите дали съдържат скрита лактоза.

Хората с непоносимост към лактоза могат да ядат млечни продукти

Всички млечни храни съдържат лактоза, но това не означава, че хората с непоносимост трябва да ги изключат напълно. Смята се, че хората с непоносимост към лактоза могат да приемат 10-15 г лактоза, разпределени през целия ден. Някои видове млечни продукти също имат естествено ниско съдържание на лактоза, когато се консумират в обичайните им порции. Маслото, например, съдържа само 0,1 г лактоза на 20 г порция. Някои видове сирена също съдържат по-малко от 1 г лактоза на порция. Интересното е, че киселото мляко има тенденция да причинява по-малко симптоми при хора с непоносимост към лактоза в сравнение с други видове млечни продукти.

Накратко: Повечето хора с непоносимост към лактоза могат да понасят малки количества млечна захар без странични ефекти. Млечните продукти като масло, кисело мляко и някои сирена често се понасят по-добре от млякото.