Замисляли ли сте се защо държите вашето дете да свири на пиано, да тренира плуване или пък да ходи на балет? Трябва да бъдем много внимателни в избора и налагането на желание, за да не станем от тези родители, които решават вместо децата си и избират за тях това, което самите те не са постигнали навремето. Има и добри попадения, разбира се - когато децата по един или друг начин успяват да изпълнят мечтите на родителите си, но това става, ако желанието е взаимно. Понякога е полезно да бъдем и само странични наблюдатели – да подкрепяме и разбира ме; нищо повече.
Ще дам един пример с моя баща и моя брат. Преди много години баща ми е бил приет във военно училище за пилот. Баба ми, от страх да не го загуби, не му е показала бележката, която е пристигнала от училището. Да бъде пилот не се е превърнало във фикс идея на баща ми и не е имал силното желание неговият син да стане такъв. Но явно е успял да зарази брат ми с ентусиазма един ден да бъде пилот - без натиск. Крайният резултат – брат ми стана пилот, и то с голямо желание. Виждала съм блясъка в погледа му, когато е разказвал за някой осъществен полет. Ставаше ясно, че за него да усеща мощната машина подчинена в ръцете му и издигната в небето, означава много повече от това човек да лети –означава да диша, да живее с мисълта и копнежа до следващия полет. Така е при всеки, който с истинска любов започва да учи своята професия, докато тя стане призвание. Така е и при балета, музиката, изобразителното изкуство, спорта и много други.
Много често чувам да се задава въпроса: Има ли разлика (физическа, психическа) между малчуганите, които се занимават с изкуство, и тези, които не се занимават с такова?
Има, бих казала аз! И разликата са най-вече родителите. Те са тези, които до една степен определят началото на всяко дете, и биха могли да го поощрят или да го откажат от дейността, с която се занимава. Педагозите, като цяло, също са много важна фигура. Те играят огромна роля в това как детето ще продължи заниманията си занапред – с желание или напротив. Както се подразбира всичко е комплексно!
Как обаче да разберем дали детето ни има талант за дадена дейност и трябва ли да настояваме то да се занимава и занапред с това?
Както вече съм споменавала във всички мои предишни статии относно децата и балета, музиката, изкуството и спорта, като цяло малчуганите бързо се пленяват от всичките видове дейности, но и бързо им минава меракът. С напредване на обучението става трудно, или пък скучно, или пък въобще не е това, което те са си представяли.
Месец септември мина. Еуфорията около първия учебен ден също. Сега е моментът да се организирате и след като знаете програмата на децата си, да прецените дали ще имат достатъчно свободно време за поне една допълнителна двигателна дейност. Задължително обаче трябва да остава и ЛИЧНО ВРЕМЕТО ЗА ТЕХНИТЕ СИ ИГРИ - било то в училищния двор, или на площадката пред блока.
Колкото са по-малки децата, толкова заетостта им трябва да е по-лека. Първолаците за първи път се сблъскват с това да не спят на обяд, както са правили досега в детската градина. По цял ден да са в училище и на занималня, а след това трябва да ходят и на балет, например. Госпожата изисква много повече, отколкото до сега градината, заниманията са повече от 30 минути… КАКЪВ УЖАС!
В този случай дори при детето, което само е изявило желание за дадена дейност и заниманието видимо му се отдава, може да се забележи лека апатия. Това обаче не винаги трябва да означава край. Може би просто на този етап детето се колебае дали би могло да се справи с поставените задачи.
От опит знам, че децата от днешното поколение са много издръжливи. Идея нямам как го правят, но е факт!
Така че, родители (и аз в това число) трябва да подкрепяме, поощряваме и да успяваме да комбинираме графика на детето според неговите възможности – това зависи изцяло от нас! И отново искам да подчертая - децата са пълни с енергия, която трябва да се оползотвори по-най прецизния начин. За всяко едно дете този начин е различен. Програмата, която ще направим трябва да е лека, забавна и същевременно да ги учи на отговорност. Задължително трябва да имат лично свободно време, което да използват както преценят –игри на площадката или пък малко пред компютъра (за по-големите), стига всичко да е с мярка.
Ако все още не сте решили, къде и на какво да запишете детето си действайте, защото всички дейности вече са в разгара си.
Успешна и ползотворна година!