Важно ли е да четем етикета на продуктите, които купуваме и колко внимание да обръщаме на написаното със ситен шрифт върху договорите за услуги, които сключваме? Едва ли има по-подходящ човек, с когото да говорим по темата, от Биляна Гавазова - водеща на рубриката „Чети етикета“ в „Тази сутрин“ по bTV. Защото една съставка върху етикет може да разруши живот, а недочетената клауза - да доведе до много изгубени средства и пари.



Вродено или придобито е особеното ти внимание към етикета, съставките и качеството на услугите?

Като репортер, от 2001-2011 г., се занимавах основно с потребителски теми. Така се разви пътят ми. Това са теми интересни и близки за мен. В една рубрика, като „Чети етикета“ обаче, може да се даде много повече дълбочина, отколкото в новинарски репортаж. Храната дава пряко отношение на живота ни; услугите, сметките, парите пък са теми, които засягат всеки един от нас, по много пъти на ден.

Кой е най-страшният етикет, който си чела?

Наистина ме изуми етикет на безалкохолно, от тези на прах. В „Чети етикета“ бях правила голяма тема за това какво съдържат безалкохолните. Оказа се, че на етикетите им има съставки, които чувах за първи път и които трябваше да проверявам в интернет. Повечето бяха оцветители и Е-та. Но това безалкохолно на прах беше с цялата менделеeва таблица. Дадох си сметка, че всяко нещо, което е направено така, че да е удобно, да е достъпно и лесно за приготвяне, крие своите неприятни изненади.

Кой е най-сложният казус, с който сте се сблъсквали в „Чети етикета“?

Правихме мащабен лабораторен тест, при това за първи път в ефир, за антибиотици в пилешкото месо. Това е като митовете за тоалетна хартия в кренвиршите. Много хора вярват, че в пилешкото има хормони и антибиотици. Направихме лабораторени тестове и платихме много. Казусът беше сложен, защото, когато се изправиш срещу потребителя, който е абсолютно убеден в нещо, а ти се опитваш да покажеш фактите такива, каквито са, рискуваш да бъдеш подложен на сериозна атака. Рискуваш да те набедят, че спекулираш, че спестяваш истината. С нашето изследване ние не можем да обхванем целия пазар. Направихме тестове само на няколко продукта - твърде малка част от всичко, което се предлага. Резултатите не са представителна извадка, а само факти за състоянието на конкретните продукти. Този казус ни отне много време и работа. Позовавайки се на резултатите обаче, като цяло се успокоих за себе си и за детето си. Истината е, че хормони в пилешкото е абсолютно невъзможно да се използват. За антибиотиците е възможно. Радвам, че хората ни повярваха и нямаше критики.

Има ли нещо, което купуваш или ползваш, въпреки че етикетът му е притеснителен?

Във всеки един миг ние правим компромиси с нещо, включително храни, напитки и услуги. В днешното динамично ежедневие хората обичат да пестят време и нещата да се случват бързо. А всяко нещо, което пести време, е свързано с компромис – разтворима напитка, полуфабрикат, микровълновата. Да, и аз имам своите изкушения или просто потребителски нарушения. Пия много кафе. Знам, че в по-големи дози не е полезно, но като човек, който става в 4 сутринта, понякога е нормално да злоупотребя. Никога не чета етикета на кафето, което купувам.

За какво трябва да внимават хората, когато си купуват коледни играчки?

Според мен изборът трябва да е съобразен с мястото, на което ще се сложи украсата - досег от деца, вътрешна или външна ще е украсата. Хората трябва да четат етикета на играчките - ясно е. Моят съвет е, ако имат време, да използват енергията и въображението си  и да си направят домашна украса. Това е чудесна възможност да прекарат време заедно семейно.

2017 завършва за теб с две награди за работата ти в рубриката „Чети етикета“. Какво очакваш от новата година в личен и професионален план?

Тези две награди означават, че рубриката „Чети етикета“ изпълнява своята мисия – да следва проблемите на хората и да разплита общественозначими и сложни въпроси, каквито са тези за образованието и храните. Очаквам от 2018 да е още по-динамична и успешна. Пожелавам на себе си и близките ми здраве и любов.

 

Снимка: bTV

Децата трябва да вярват в Дядо Коледа, защото...
Защото той съществува!

Изпращаш 2017 г. с...
С усмивка и благодарност за страхотния екип, с който работа и признанието на зрителите, което тази година получихме по много категоричен начин.

Ще посрещнеш новата година с...
Отворени обятия.  

От 2018 би искала...
Предизвикателства, с които мога да се справя, поводи за още усмивки и хубави моменти и преживяване.

 

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement