В ситуацията с коронавируса много хора губят работата си, а други са несигурни дали ще я запазят. Ако на теб ти се налага да си търсиш нова работа точно сега, не се тревожи, има начин мисията ти да е успешна, въпреки създалите се обстоятелства.
Мисли краткосрочно и бъди активна
Единственото сигурно в момента е, че няма нищо сигурно. Точно защото няма яснота, е важно да взимаш краткосрочни решения, които да те преведат през този несигурен период. Да не се прави нищо не е добър съвет в каквато и да било ситуация, най-малко в сегашната. Бъди активна. Мисли какво можеш да правиш в следващите 30, 60, 90 дни, какво ще правиш днес, а не постоянно или завинаги.
Можеш да търсиш работа, която да е временна и дори различна от твоята специалност и сфера на дейност. Такъв подход би могъл да се окаже много полезен за твоето CV след края на кризата, защото ще покаже гъвкавост, адаптивност, но и опит в различни сфери. Така, например, ако си гуру в сектора на продажбите, можеш да приложиш своите умения в маркетинга.
Виртуални умения
Набележи и изброй своите топ умения и виж в каква посока можеш да ги приложиш. Търси работа, за която няма значение къде се намираш. Например, можеш да направиш онлайн семинар или дори курс по специалността си, да даваш уроци онлайн, да правиш виртуални консултации. Търси работа, свързана със създаване и разширяване на уебсайтове и онлайн поръчки. Виж къде има инициативи и нужда от твоята помощ и умения и сама ги потърси.
Къде да се насочиш и какво да очакваш
Според официални данни към 20 март тази година общият брой на безработните, регистрирани в бюрата по труда е 203 615 и броят нараства. Най-много страдат сектори като туризъм и пътувания, търговия, култура и спорт, развлекателната индустрия (събития и забавления), ресторантьорство и хотелиерство.
В същото време има индустрии, които търсят хора дори и в момента, може би повече от преди. Такива са сферата на доставките, онлайн компаниите за обучения, аутсорсинг индустрията, секторът на информационно-комуникационните технологии, както разбира се и здравеопазването и социалната работа.
Не забравяй, че ситуацията драстично ще забави процеса по наемане на нови хора, независимо от позицията. Това е така защото повечето компании не са готови за изцяло онлайн процес. Докато се адаптират към новите условия и намерят решение за ситуацията, ще мине известно време. Затова не се учудвай, ако отговорите по някоя твоя кандидатура се бавят повече, отколкото обикновено.
Адаптирай своето CV
Независимо къде кандидатстваш, дали е за онлайн работа или не, по специалността или не, по време на криза или не, твоето CV си остава първото нещо, което работодателят ще види от теб. За да направиш добро първо впечатление, това CV трябва да е направено точно за дадената компания и позиция.
Когато си харесаш позиция, внимателно прочети изискванията. На отделен лист запиши всичките ключови думи, описващи уменията, отговорностите и други характеристики. След това помисли, кои от тези умения са сходни с твоите и ги разпространи в различни секции на твоето CV.
Други съвети и трикове за адаптиране на твоето CV:
- Разгледай профили на хората от компанията (чрез LinkedIn или в секция “За нас” на сайта на компанията), разбери техните хобита и интереси и ако имате нещо общо, задължително го спомени и в своето CV
- Ползвай цветовете на компанията за леки акценти в своето CV
Интересен факт: Компаниите често увеличават изискванията си, за да филтрират неподходящи кандидати от началото. Ако дадена компания/позиция ти харесва и смяташ, че си подходяща, нашият съвет е да кандидатстваш, дори ако изискванията са за по-опитен кандидат.
Добре е твоето CV да е максимално пълно (да има релевантен опит), но и акуратно (да няма неточности). Вземи под внимание и сектора, в който кандидатстваш - дали са човешки ресурси, ИТ сектор, графичен дизайн или други, и какво CV е приемливо. Например, по-креативно или пък класическо, а може да има и специални изисквания за самата позиция.
Има и много платформи, които ти позволяват да създадеш своето CV чрез специални темплейти спрямо това на какво искаш да наблегнеш в него. От една страна, такова CV изглежда много по-професионално и лесно за четене и възприемане, а от друга - отговаря на търсенето на пазара.
Участвай в Кариерно Сафари
За да увеличиш контактите си и шанса си да намериш подходяща работа по-бързо, е добре да участваш в качествени кариерни събития. Такива събития могат да ти донесат много позитиви, като срещи с представители на компании, нови професионални контакти, нови знания и умения, сверяване на часовника за пазара на труда. Но как да го направиш като всички физически събития са спрени за неопределен период от време?
Тази година, за първи път в България, ще имаш възможност да се включиш в нов онлайн формат за кариерно ориентиране: Кариерно Сафари. Това е нов вид кариерно събитие, което ти позволява да се запознаеш с топ компании виртуално и дистанционно, да решаваш реални бизнес казуси и да събереш ценни професионални контакти, както от компаниите, така и от други млади професионалисти в твоята група. Можеш да избираш измежду 5 кариерни пътеки на 13 и 14 април: финанси, счетоводство и застраховане; инженерство и технологии; продажби; маркетинг и реклама; НПО и стартъп.
Събитието ще се проведе изцяло онлайн. Всички участници ще бъдат разделени на групи и всяка група ще работи по реалния казус от компанията в отделна виртуална стая. Регистрирай се сега на този адрес!
Обоснови мотивацията си да кандидатстваш
Много хора подценяват мотивационните писма, защото си мислят, че никой не отделя достатъчно време да ги чете. Но те са изключително важни, защото мотивационното писмо е шанс да покажеш защо искаш да работиш именно в тази компания и да докажеш защо ти си подходящият кандидат за позицията.
Ето няколко добри практики за мотивационно писмо:
- Винаги се фокусирай на резултатите вместо на описания на отговорностите ти. Вместо “В последната ми работа отговарях за социални мрежи и писане на съдържание,” напиши “През [Х време в компанията] написах [Х статии] и увеличих трафика към сайта ни с [X%]. Следейки най-новите тенденции за социалните мрежи научих много за добрите практики за съдържание. Прилагайки ги увеличих engagement rate във фейсбук и Инстаграм с 1% за два месеца.”
- Преди да напишеш мотивационно писмо, научи повече за компанията и помисли, какво би подобрила, ако те приемат на позицията. С няколко изречения опиши предложението си.
- Разбери “езика на компанията” чрез четене на съдържанието им в социални медии. Как говорят с потребителите си? Ползват ли емотикони, приятелски език, или са по-стриктни? След като разбереш начина им на комуникацията, опитай се да я наподобиш в мотивационното си писмо.
Подготви се за онлайн интервю
Работното място, което харесаш, ще бъде една стъпка по-близо, ако изпълниш горните условия. Следващата стъпка ще бъде самото интервю. Ако се стигне до тази стъпка, то сигурно е, че тя ще е или по телефон, или онлайн. При всички положения - виртуално, не реално интервю.
Следвай основните правила при подготовка за интервю, независимо къде се намираш, а именно - облечи се като за интервю, звучи ентусиазирана, подготви се предварително. Избери си място, което е тихо, чисто и добре осветено. При видеоинтервю, изтегли предварително нужната програма, която работодателят ползва, и я тествай с приятел. Провери дали микрофонът, камерата, осветлението и всичко останало работят и са добре настроени.
Онлайн интервюто може да има и своите предимства, като това, че можеш да имаш пред себе си записки. Например, описанието и изискванията за длъжността, как ти отговаряш на тях, информация за компанията, както и въпроси, които да зададеш на отсрещната страна в края на интервюто.
Ти си на ход
Повечето пъти кариерата се изобразява със стълба нагоре, но в днешно време тя по-скоро прилича на път, който криволичи. Това е още по-вярно днес, в ситуация на непредвидена криза.
Изисква се гъвкавост и адаптивност към новите измерения, а не толкова катерене нагоре по йерархична стълба. Затова и нови онлайн формати като Кариерно Сафари ти помагат да се адаптираш в тази нова среда и ти дават шанс да си намериш работа във време, когато работата е едно от нещата, които губим лесно.