Последният проект "Моя Лиза" на фотографа Никола Михов проследява връзката между публиката и произведението на изкуството. Посетителят се превръща в централен сюжет, а произведението - в обикновен декор. Днес играта на селфи е задължителен протокол, който генерира купища снимки. В тях фокусът вече не е насочен към наблюдавания обект, а към снимащия. Фотографията служи за доказателство, че този обект "съществува", и то защото "някой си" е бил там.
Проектът "Моя Лиза" разглежда Мона Лиза като най-разпознаваемата икона на съвременната култура, продукт за масова консумация и място за поклонение, което привлича 8 млн. посетители годишно. През последните четири години Никола Михов прекарва общо 138 часа пред Мона Лиза в разноцветната тълпа прииждаща от всички краища на света.
"Атмосферата напомня на рок концерт. Джокондата е в ролята на звездата, а туристите - на феновете, които изпълват залата. Ако искаш да я видиш отблизо, трябва да се гмурнеш в навалицата с надеждата, че вълната от тела ще те отнесе най-отпред. Тълпата е плътна за радост на джебчиите, диша се трудно, разиграват се дуели със селфи стикове, а охраната е в готовност да се притече на помощ на прималели от вълнение туристи", разказва авторът.
Като ироничен коментар на комерсиализацията на Мона Лиза, Никола Михов деконструира фотографиите от проекта в аксесоари и предмети от бита. Те ще бъдат произведени в лимитиран тираж специално за изложбата в галерия "Synthesis". Откриването е на 4 април от 19 ч., като ще продължи до 2 май.
Отриването на изложбата ще бъде и премиера на фотокнигата от проекта, издадена от френското издателство "Innocences" в партньорство с Френския институт в България. Тя е публикувана в лимитиран тираж от 300 броя и е представена през ноември 2017 г. на изложението за фотокниги "Polycopies" в Париж.
Никола Михов е роден в София през 1982 година. Негови самостоятелни изложби са показвани в Лондон, Берлин, Виена и Братислава. Първата му фотографска книга "Forget Your Past – монументалните паметници от времето на комунизма" (изд. "Жанет 45", 2012 г.) попада в селекцията "The Best Photobooks of the Year" на британското списание "British Journal of Photography".
Втората му книга "Hello and Welcome to Paris" (2016 г.) е номинирана за наградата "Kassel Dummy Award" на фестивала за фото книги в Касел, Германия. Никола е съосновател на платформата за съвременна българска фотография Bulgarian Photography Now и гост-куратор на първото издание на фестивала за арт и фотокниги "So a Art Book Fair" през 2017 г.