Наскоро окото ни беше уловено и запленено в социалните мрежи от една фотопоредица, която по изключително красив и изчерпателен начин ни докосва до една от множеството красоти на столицата ни - красивите улични врати в София, които сякаш са на изчезване. Фотопоредицата "Останалите" на Мирослав Каремов пък идва като антипод на това, опитвайки се да улови в десетки кадри духа и естетиката на Стара София, като резултатът е повече от впечатляващ. Какво го е вдъхновило за фотосерията? Колко врати е успял да заснеме и кои квартали е обхванало приключението му? На коя улица според него се намира най-забележителната улична врата от всички, които е виждал някога? Срещаме се с Мирослав, за да ни разкаже всичко любопитно за "Останалите" - красивите софийски врати на изчезване.

Как се вдъхнови за фотопоредицата "Останалите"?

Не беше замислено. Не от скромност уточнявам, а понеже работата ми е свързана с визуални изкуства и поглед. Снимките нямат никаква претенция за документиране, качествено професионално заснемане, някаква художествена стойност, търсене или изчерпателност... Снимам с телефон и единствено, за да си запазя „нещо“. Снимам любителски и за лична употреба. Интересни обекти са ми често детайли на стари фасади, релефи – останали архитектурни елементи. Не защото харесвам само „старотии“ - определям се като съвременен човек и любопитен за тенденциите, но новите неща, които виждам в София рядко ме впечатляват, визирайки архитектура или дизайн. Имам „зрителна дискриминация“ и като снимам, дори несъзнателно не включвам в кадър рекламни табели, климатици, ПВЦ дограми и подобни - затова се вторачвам повече в детайлите или абстрактни пространства, текстури. Някакъв рефлекс.

Така откривам за себе си и по-скрити или забравени неща в града. Идеята дойде, след като скоро забелязах една хубава врата и си дадох сметка, че не заставам често фронтално спокойно и да снимам просто хубава врата в София. Цялата врата със стъпалата, колоните, арката – без нищо, което да ме подразни в кадъра. По-късно потърсих „врати“ при снимките си в Гугъл. Учудих се, че имам много малко заснети цели врати, понеже съм снимал детайли, избягвайки куп елементи. Едва няколко врати. А от чужбина ми излязоха десетки заснети. Една сутрин през уикенда решихме да се разходим със съпругата ми, която също снима - част от заснетите врати са нейни. Снимахме няколко, постепенно стана зарибяващо. Толкова са нарядко, не си давахме сметка. Шегувахме се, че е на късмет да попаднем на хубава врата... Я, врата! Попадение! Я още една! Първият ден извървяхме около 15 км при - 6 градуса и леден вятър.

Вече бяхме на лов за врати. Вечерта наредих снимките на вратите една до друга на компютъра и се учудихме колко са много и различни. В следващите дни продължихме. Почнах да обръщам внимание и на врати, покрай които много пъти съм минавал, но не съм забелязвал особено. Вдъхнови ме идеята да обходя познатите райони, където съм забелязвал малко или много повечето врати и да ги наредя на едно място – просто да ги огледам наново. Вратите са свързани със средата ни.

Снимка: Мирослав Каремов

На изчезване ли са красивите софийски врати от улиците на града?

Красивите... Давам си сметка, че това са останалите от Стара София. Три поколения. В една от последните ми разходки обърнах внимание (не че не съм знаел), че на повечето красиви фасади в София – паметници на културата, големи административни и жилищни сгради, училища и т.н. - липсват оригиналните им, или поне подходящи като стил и изработка врати. Като пътувам някъде навън, огромно впечатление ми правят вратите – те са основна и неделима част от лицето не само на сградата, но и от облика на улицата, стила на квартала... Будапеща, Виена, Париж, Барселона, Загреб, дори в Солун или румънския Сибиу последно, където забелязах страхотни врати, брави, обкови, фасади, улици с настилки, колчета, табелки и т.н. Става въпрос за историческите центрове на тези градове.

У нас запазените врати са пребоядисвани грубо многократно, налепени със стикери и реклами, надраскани, с различни грозни табелки, неподходящо остъклени, пробити за кабели, с неуместни брави, зад климатици, с добавени някакви козирки, пощенски кутии, безумни прагове, стълби с различни по стил и цвят плочки, лампи или друго... Като цяло в централната част няма врати – изчезнали са (красивите).

Малко останалите стари красиви врати изглеждат, като измъчена жертва на времето. Изчезващи... На булевардите "Мария Луиза", "Витошка", "Пиротска", "Христо Ботев", "Дондуков", "Цар Освободител" и т.н. - останали са няколко фасади на сгради с история и на приземния етаж – нещо страшно. Сгради, които са като изкормени. Реших да снимам не просто запазени врати, но и такива в които има или няма живот, но е останало нещо автентично... каквото е останало. Някои хубави врати са само призраци в необитавани сгради, неползвани, неотваряни отдавна врати. Преглътнах нечистите кадри. И застанах пред тях фронтално. Щрак, две секунди, – следващата.

Снимка: Мирослав Каремов

На коя улица според теб се намира най-забележителната улична врата от всички, които си виждал?

Нямам любима! Няколко много ми харесват. Най-вероятно любима би ми била някоя разкошна, която вече е изчезнала. От улица "Търговска" например. Обаче една ми стана особено интересна! На "Орлов мост", "Цариградско шосе" 1. Живяхме в района три години, минавал съм стотици пъти и не мога да си представя, че съм пропуснал уникално красива къща в стил Бел епо̀к – изоставена на вид, която я прави и по-загадъчна. Странното беше, че след като я щракнах и „открих“, на следващия ден ми попадна книгата - „Незабравена София“ на Тони Николов. Отваряйки я, видях снимка на вратата и зачетох разказ за генерал и Къщата с кокичетата. Много интересна история и книга. Колко ли любопитни истории има изобщо зад и пред тези стари врати!

Снимка: Мирослав Каремов

Колко улици успя да обходиш в София, за да реализираш фотопоредицата си?

Извървяхме около 90 км за седмица. Малки улици, по-големи и булеварди само в централната стара част на София.

Колко врати успя да заснемеш общо и кои квартали обхвана приключението ти?

Много врати, но си давах сметка колко са малко на фона на извървяното и разгледано. Което ги направи по-ценни. Временно селектирах 173. В районите "Оборище", "Възраждане", "Средец", "Лозенец", "Триадица" и малко около тях. Не успяхме да обходим всички улици, разбира се - убеден съм, че сме пропуснали много, вероятно повечето! Разходката беше на първо място. Идеята беше да се виждат от улицата – достъпни, част от средата ни. Иначе си представям какви врати има в някои къщи – посолствата... Въпреки това имаше моменти на подозрително провиране, какво ли са си помислили някои хора...

Снимка: Мирослав Каремов

С какво чувство гледаш на тази поредица? Защото името й "Останалите" сякаш е по-скоро изпълнено с тъга и носталгия по едни по-красиви времена в сравнение с днешната естетика?

Смесено чувство. Отделно, като човек, който се занимава с графичен дизайн и има някакво отношение към архитектура, изкуство, качествено визуално представяне на нещата и осмисляне на концепция... А това не е било „проект“ - получи се спонтанно, и тръгна от там, че споделих снимките с приятели в пост, който оставих публичен. Самата идея е обикновена, клише, а и много други са снимали врати. Та малко ме смути от шума около тях. Учудих се колко хора реагираха положително. Явно имаме нужда просто от напомняне за хубавото. Нямам носталгия, а „Останалите“ или „Изчезващите“, или..., не съм се замислял. Не ми идва да ги кръщавам. Всяка си е специфична и на по 100 години, а аз маркирах само името на албума, без тъга или въодушевление.

Вероятно след 10-20 години половината от тези врати няма да ги има. След като ги събрах и огледах наново се сетих, че през едната съм минавал пет години (в Строителния техникум "Христо Ботев") и още служи, през друга седем години минават децата ми в тяхното училище (38 ОУ), гласувайки влизам през тези на 1-во СУ, „излизал“ съм да се забавлявам в нощен клуб „Червило“ години наред, както и на Военния клуб, друга е на ресторант, където ни беше сватбата, покрай някои минаваме на път за работа, а вечер свети оригиналната витрина на сладкарницата до входа ни и т.н. Тези врати имат наистина различно значение, не са единствено функция или просто красиви, ами цял един свят който приемаме и ни приема...

Виждали сме много красиви подобни фотопоредици от различни места по света – Лисабон, Париж, Ню Йорк и още много други… Има ли места по света, където вратите да са ти направили изключително впечатление – къде и с какво?

Където и да отида ми правят впечатление. Най-вече със своята цялост и общ облик. Има и няколко стила, които са ми слабост – в градове, като Рим, Виена, Барселона, Валенсия, Лисабон, Будапеща, Париж... Не съм пътувал толкова, колкото съм искал и навсякъде, но мащабите и изяществото са на друго ниво. Което не ми пречи да се радвам и на малкото тук, даже ми помага да ценя още повече останалото в София, както и в Русе, Пловдив и други градове.

Снимка: Мирослав Каремов

Възнамеряваш ли да направиш календар или албум с вратите на София, който туристите да могат да си купуват при посещенията си в столицата ни?

Нямам никаква идея и предвид. Подсказват ми няколко вече. Щях да подходя по съвсем друг начин в началото, ако беше замислено, като проект.

Снимка: Мирослав Каремов

А да стартираш Инстаграм профил, където да качваш периодично красивите находки, на които попадаш?

Бих ги „колекционирал“ една идея по-бавно и внимателно, също и споделял май. Поне засега, като не изключвам профил в Инстаграм. На плакат ми изглеждат най-добре в момента. По отделно са ми малко по-тъжни, погледнати заедно ми излъчват повече сила и живот...

Би ли инициирал кампания за реставрация на такива врати, които не са в добро състояние?

Бих се радвал и подкрепил подобна инициатива. Уви, не съм реставратор, както и не бих могъл да управлявам сам подобен проект, но бих могъл да допринеса с малко повече внимание към тях. В този албум от врати има всякакви. От такива в превъзходно състояние, до такива, които нямат никакъв шанс да оцелеят и да бъдат реставрирани. И по различен начин разказват. Много символи носят. Старите врати имат двоен живот. За едни е свързан и със спомени, истории – там е хубаво да се потърси и запази нещо. На случайните пък палят въображението. Би било ценно не само да се реставрират някои, но ако имат интересни истории – да бъдат разказвани.