Без да омаловажавамe великите мъжки гласове – баси, баритони и тенори, прославили страната ни по света, искамe да изкажeм възхищението си от големите постижения на жените в областта на това така трудно, но най-красиво певческо изкуство – оперното пеене. Не са малко българките, които завладяха и продължават да владеят сърцата на милиони почитатели на оперното изкуство. Редом до незабравимите имена на Елена Николай, Илка Попова, Катя Попова, Гена Димитрова, Райна Кабаиванска и мн. др., се издигнаха имена като това на Александрина Пенданчанска, Дарина Такова, Красимира Стоянова, Петя Иванова, Ина Кънчева, Веселина Кацарова, Соня Йончева и др., които за удивително кратко време покориха европейските и световни оперни сцени.
Тук се спираме накратко само на една малка част от плеядата талантливи, блестящи и обичани оперни певици. Радостно е, че бъдещето на операта е в ръцете на такива, влюбени, красиви и отдадени на това великолепно и неувяхващо изкуство, българки:
Александрина Пендачанска
Александрина Пенданчанска е родена през 1970 година в София. Завършва Музикалното училище с профил "Пиано и пеене". Неведнъж певицата е говорила с благоговение за своята майка и вокален педагог – сопраното Валери Попова, за силната си духовна връзка с нея. "Тя беше една изключителна душа – много крехка, ранима, фина, деликатна и светла”, споделя Александрина в интервю за книгата на Галя Йончева "Оперни пътеки”.
Едва на 17 години Пендачанска прави своя сценичен дебют с ролята на Виолета от операта Травиата на Дж.Верди. А на 19 – печели първа награда в международния оперен конкурс "Антонин Дворжак”. Оттогава насетне следват още много награди, участия и договори с най-големите оперни театри във Виена, Париж, Берлин, Ню Йорк, Рим, Брюксел, Вашингтон, Хамбург, Москва, Торино, Неапол, Санта Фе, Брегенц, Монте Карло, Пезаро, Тел Авив и много други. Впечатляващо е и завидното майсторство, с което Александрина Пендачанска интерпретира моцартовия оперен репертоар.
Петя Иванова
Петя Иванова е родена през 1974 година. Завършва държавната музикална академия в София. Следват награди в претижни международни конкурси. Репертоарът й включва многобройни партии от опери на най-значимите оперни композитори. Тук са впечатляващият женски образ на Лучия от едноименната опера на Доницети, злощастно влюбената Джилда от "Риголето" на Верди, Розина от "Севилският бръснар” на Росини, страстната Мюзета от Бохеми на Пучини, обречената Виолета от "Травиата" на Верди, фатално влюбената Лакме от едноименната опера на Делиб, Олимпия от "Хофманови разкази" на Офенбах, Церлина от "Дон Жуан" на Моцарт и т.н. Петя е колоратурно сопрано, впечатлила с нежността и чистотата на вокалите си критици и оперни меломани по цял свят.