Колко пари да даваме на ученика за джобни, така че да му стигат, да се чувства той добре и да не се чувства пренебрегнат или подиграван от съучениците си и в същото време да не изпаднем в другата крайност? Попитахме специалиста по детско развитие д-р Гергана Маркова за нейното мнение по темата. Ето как според нея е добре да подходим с по-малките ученици и как постепенно да увеличаваме средствата, за да възпитаваме добра финансова култура у децата:
„Сумата, която осигурявате на детето си, трябва да отразява не само финансовите възможности на семейството, но и да бъде част от обучението му за управление на средства. За по-малките ученици е полезно да започнете с малки суми и да предоставите ясни указания за какво могат да бъдат използвани. Това ще ги научи как да управляват парите си и да разберат стойността на различните разходи. Постепенно увеличавайте сумите, когато детето показва, че може да се справя разумно с тях, като по този начин ще създадете основа за реалистично финансово мислене.“
Ако не се чувстваме уверени как да действаме с джобните на ученика, д-р Маркова съветва родителите да се възползват от налични книжки и обучения, които предлагат нейни колеги. Те са специално разработени с конкретни насоки и практики за ефективно финансово обучение.
А ето и по колко пари на ден дават двама родители на своите деца като джобни за един ден.
Лили, майка на Александра, 10.клас: „До 3-ти клас тя не получаваше джобни. Действахме на принципа закупуване на купони за обяд. А сумата, която Александра получаваше на ден за миналата учебна година, беше 10 лева, които и се превеждаха по сметка за целия месец. Като тази сума е основно за храна, тъй като рядко ѝ се налага да ползва платен транспорт. Разбира се, имаше периоди, в които сама си приготвяше храна за училище, защото държи да е самостоятелна в това отношение.“
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Деси, майка на Емил: „Синът ми ще бъде в 6-ти клас. Искам да отбележа, че той е изключително скромен по отношение на харченето на пари. Досега съм процедирала, като му оставях 5 или 10 лева в раницата и проверявах кога са свършили, за да допълня. За тази учебна година смятам да давам по 10 лева на ден. Тази сума смятам, че стига за дюнер и напитка. Разбира се, сумата едва ли ще бъде изхарчена всеки ден, така че ще варира. Предполагам, че ще има и по-скромни дни, в които той ще си купи парче пица за 5 лева.“