Каква е връзката между наследството на семейство Рьорих, Петър Дънов, Людмила Живкова и Ванга? Новият проект на журналиста Георги Тошев и режисьора Ема Константинова търси отговорите в нов специален проект на непознатите, наречен "Мечтата за Шамбала", който ще бъде излъчен тази събота (30 ноември) и следващата (7 декември) от 12:30 ч. в документалната поредица на "НепознатиТЕ" по bTV.

Проектът разкрива любопитните връзки между източните философии и култури и влиянието им върху културната политика на Людмила Живкова през 70-те години на миналия век.

"Този проект е началото на една любопитна поредица, която се опитва да подреди пъзела на едно културно–историческо наследство в контекста на събитията и процесите в Източна Европа две десетилетия преди да падне Берлинската стена", казва журналистът Георги Тошев.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Преди 10 години той попада в долината Кулу, северна Индия. Наричат я "Долина на боговете", защото в малките поселища, пръснати наоколо, се почитат стотици богове. В едно от тях – Нагар, Николай Рьорих прекарва последните десетилетия от живота си.

"Неговото име предизвиква полярни оценки – за едни той е духовен водач и артист от най-висока класа, за други – самомнителен утопист и спиритуален шарлатанин. Той се посвещава на търсенето на Шамбала – според будистките легенди – митично място, "рай на земята", където живеят духовно извисени мъдреци и където страданието не съществува", разказва режисьорът и съсценарист на проекта Ема Константинова.

Според мнозина историци Шамбала е символ на духовното просветление – убежище на мъдростта и знанието, скрито във всеки от нас.

"Идеята за Шамбала ще доведе Рьорих в тази част на света, тук той ще завърши и своето житейско пътешествие през 1947 г.", обяснява Тошев, който с оператора Виктор Попов пътува из Индия, посещава Петербург, за да разбере повече за наследството на семейство Рьорих.

Николай Рьорих със синовете си
Снимка: Архив на \"Мечтата за Шамбала\"

Но как всъщност Николай Рьорих – един руснак със скандинавска фамилия, попада в долината Кулу? И каква е връзката му с България?

Николай Рьорих е една от най-ярките и противоречиви личности на 20 век. Около неговото име се подрежда сложен пъзел от измислици и факти – изкуство, политика, мистика, утопия, духовна доктрина, пари, слава и предателство. Ще стане инициатор на международен пакт за защита на културните ценности, чийто символ е знамето на мира.

Десетилетия след смъртта на Николай и Елена Рьорих една жена ще се опита да съживи тяхното наследство и да го превърне в национална политика.

Снимка: Архив на \"Мечтата за Шамбала\"

През 1979 г. в България се провежда първата Асамблея "Знаме на мира". Това внушително събитие събира в София 2500 деца от 77 държави, под мотото "Единство, творчество, красота".

"Реализацията на подобен мащабен международен форум изисква не само огромна организация и средства – самата идея изглежда нестандартно в епохата на студената война, във времена на противоборство, напрежение и недоверие между двата лагера", споделя Георги Тошев, който е бил участник в асамблеята като дете.

Парк "Заимов" в София

Зад това начинание стои фигурата на Людмила Живкова – дъщерята на първия човек в НРБ – Тодор Живков. Несъмнено, освен с покровителството на баща си, тя разполага с много власт, което й помага да осъществи грандиозната си идея – по това време тя заема поста Председател на Комитета за изкуство и култура с ранг министър на културата, член е на Политбюро на ЦК на БКП.

"Този проект става възможен благодарение на достъпа до държавните ресурси – Асамблеята, обаче, е само "върхът на айсберга" в един много по-мащабен план за реформация на държавническото мислене и приоритети, който Живкова се опитва да наложи. Подобно усилие носи много рискове – партийната върхушка не желае промени в статуквото, а и България, като сателит на СССР, няма свободата да прави промени в държавния курс без благословията на Големия брат. За да поемеш по този път е необходима дълбока увереност в смисъла на крайната цел. Какво е давало сили на Людмила Живкова да направи и да следва този избор?", разказва Ема Константинова.

Людмила Живкова и Николай Рьорих
Снимка: Архив на \"Мечтата за Шамбала\"

В края на 70-те години на миналия век световните политически събития коренно ще променят контекста, в който действа Людмила Живкова. Ако в средата на десетилетието нейните мащабни културни проекти, които хвърлят мост между Изтока и Запада и пропагандират световния мир, са адекватни на ситуацията на разведряване след съвещанието за сигурност и сътрудничество в Хелзинки, то през 1979 г. настроенията са съвсем различни – Съветският съюз нахлува в Афганистан. Решението е взето под натиска на хардлайнерите в КПСС. 

През 1981 г. Людмила Живкова внезапно умира. Около причините за смъртта й и до днес има неясноти и спекулации. За краткото време на своята държавническа активност, наред с големите национални и международни проекти, които осъществява, Живкова инициира знакови изложби на българско културно наследство и изкуство по света, превръща културната политика в приоритет на страната.

"Людмила Живкова, също като Николай Рьорих, мечтае за един по-добър свят, за общество, организирано върху основата на културата и красотата. Рьорих се опитва да осъществи плана си за земната Шамбала, Живкова копнее за "духовен център". И двамата няма да успеят да реализират своите стремежи, но със сигурност оставят след себе си наследство, което продължава да вълнува и да поставя въпроси", казва Георги Тошев.