На церемонията за наградите "Оскар" в неделя може да стане нещо, което не се е случвало от доста отдавна: най-голямото отличие да бъде спечелено от блокбастър.
След като години наред бяха предпочитани по-малки продукции като "Формата на водата" и "Земя на номади", очевидният фаворит за приза сега е "Опенхаймер" – с продадени билети за малко над един милиард щатски долара, продукцията върви към филмово господство, каквото американската Академия за кинематографично изкуство и наука не е виждала от две десетилетия.
Трябва да се върнете чак до "Арго" (2012) на Бен Афлек, за да откриете победител в категорията за най-добър филм, спечелил повече от 100 млн. щатски долара на американския пазар. Членовете на Академията, които гласуват, в голяма степен предпочитат по-малки, независими филми като "Лунна светлина", "Земя на номади" и "CODA: Дете на глухи родители", финансиран от "Епъл" и с нулеви финансови резултати в боксофис класацията на Северна Америка. Миналата година доста различният от отличаваните с "Оскар" независим филм "Всичко навсякъде наведнъж" играеше ролята на аутсайдер в наградния сезон, докато не се превърна във фаворит на Академията, припомня Асошиейтед прес.
Но дори и "Арго", който си тръгна с три статуетки, след като спечели 232,3 млн. щатски долара в световен мащаб при бюджет от 44,5 млн. щатски долара, не може да се сравнява с "Опенхаймер".
Трябва да се върнем назад до церемонията през 2004 г., когато "Властелинът на пръстените: Завръщането на краля" на Питър Джаксън, спечелил 1,16 млрд. щатски долара, получи единадесет отличия "Оскар". Подобни са очакванията и за биографичния филм за Робърт Опенхаймер на режисьора Кристофър Нолан.
Това ще е още по-впечатляващо, тъй като двете десетилетия след "Властелинът на пръстените: Завръщането на краля" принадлежат основно на блокбастъри, пише БТА. В изминалите 20 години на екран излязоха "Аватар", "Черната пантера", "Топ Гън: Маверик", "Черният рицар" и цялата киновселена на “Maрвел”.
Тази промяна във филмовата култура не се харесва на всички в Холивуд – включително и на номинирания за най-добър режисьор тази година Мартин Скорсезе. Но със сигурност е фактор, който влияе на гласуващите за наградите "Оскар" да вземат нетрадиционни решения в последните години, като отличеният за най-добър филм през 2020 г. "Паразит" – първият неанглоезичен победител.
Години наред големите са лоши за наградите "Оскар" – тенденция, която филмовата академия наблюдава със спорадична паника. След като "Черният рицар" на Нолан не беше сред номинираните за най-добър филм през 2009 г., се взе решение да се увеличи броят на кандидатите за отличието над пет (сега са десет). През 2018 г. Академията предложи и нова категория „популярен филм“, но в рамките на седмици тя беше отменена, след като гласуващите се разбунтуваха срещу нея, припомня Асошиейтед прес.
Когато за наградите "Оскар" се борят по-разпространени и известни филми, исторически погледнато, интерес към тях имат повече хора. Най-гледаната церемония в историята е през 1998 г., когато "Титаник" беше начело на наградите "Оскар", спечелвайки 11 трофея. Около 57,3 млн. зрители наблюдаваха как Джеймс Камерън обяви "Аз съм кралят на света!".
Тази година за "Оскар" за най-добър филм се борят не един, а два блокбастъра - "Опенхаймер" и "Барби", което увеличава надеждите и за телевизионното предаване. В последните години то се движи около една трета от зрителите, наблюдавали триумфа на "Титаник". Миналогодишната церемония беше гледана от 18,7 млн. зрители.
„Това улеснява десетократно работата“, каза наскоро водещият на церемонията в театър "Долби" в Лос Анджелис Джими Кимъл. "Когато никой не е гледал филмите - а това се е случвало, включително и в годините, когато съм бил водещ - нямаш отправна точка, от която да тръгнеш". Той ще бъде водещ за четвърти път.