Цветана Манева получава „Наградата на София“ на Столичната община за принос към изкуството на киното. На 30 януари актрисата отбелязва 80-годишен юбилей, а призът ще бъде връчен на 23 март, на церемонията с наградите на 28-ия „София филм фест“, съобщават от „Арт фест“.
Посочва се, че името на Цветана Манева е синоним за професионализъм, талант, обаяние, магнетизъм и респект. Тя е актриса, преподавател, създател, откривател, обществено ангажиран човек. Заедно с Невена Коканова и Катя Паскалева, Цветана Манева е сред най-големите звездни актриси на българското кино, с огромен принос за развитието и високите художествени постижения на българския театър.
Отдадеността на изкуството и влечението към сцената са закодирани в нея. Тя е дъщеря на известния пловдивски драматичен актьор Георги Манев. Още като ученичка играе в спектакъла на Валери Петров „Когато розите танцуват“. Въпреки че пътят й изглежда предрешен, у нея има известно колебание дали да не посвети живота си на медицината.
През 1966 г. завършва актьорско майсторство във ВИТИЗ, в класа на професор Моис Бениеш. Но нейният голям учител в професията е режисьорът Любен Гройс. „Всичко, което съм, съм го научила от него“, казва Цветана Манева. Много от нейните „звездни“ роли са в постановки на Любен Гройс – Жулиета, Нора, Албена, Медея, в Шекспировата комедия „Двамата веронци“, в пиесите на Константин Илиев.
Кариерата на Цветана Манева започва в Пловдивския драматичен театър, където играе до 1979 година, след това се присъединява към трупата на „Сълза и смях“ и е част от нея до 1991 г. Тя играе в постановки на „Театър 199“, „Сфумато“ и Младежкия театър, има над 50 роли в киното. Като студентка дебютира на големия екран с ролята на куманката Деница в „Калоян“ на Юри Арнаудов и Дако Даковски. След дипломирането си Цветана Манева се връща в Пловдив, където заедно с Тодор Колев, Руси Чанев, Катя Паскалева, Марин Янев, Елена Райнова, Илка Зафирова, Стефан Мавродиев и Антон Горчев пишат златните страници на Пловдивския театър.
Признание актрисата получава през 1973 година на международния кинофестивал „Златна роза“ – за главната роля във филма на Бинка Желязкова „Последна дума“. Тогава руският режисьор Сергей Герасимов казва, че най-голямото откритие на фестивала е младата Цветана Манева. Филмът получава първа награда, а след това влиза в състезателната селекция в Кан. Същата година среща своя настоящ съпруг и актьор Явор Милушев. Двамата се снимат във „В началото на деня“, а специално за тях Любен Гройс поставя „Двама в люлката“. За Цветана Манева незабравими са срещите с Иван Андонов в „Трудна любов“, „Дами канят“ и „Мечтатели“, а изключително важна е и работата с Георги Дюлгеров в „Мера според мера“.
През 70-те години Цветана Манева е изключително активна в киното. Влиза от филм във филм. През 1982 година е заместник-председател на Съюза на артистите в България и става народна артистка. Избрана е за депутат в три парламента – 7, 8 и 9-и.
Участва и в чужди продукции, снимани в България, като френския „Брътвежите на родилката“, сръбския „Нечиста кръв“, руския „Дон Кихот се завръща“, италианския „Ловджийска чанта“, френско-канадско-белгийския „Версенжеторикс“ на режисьора Режис Варние, открил „София филм фест“ през 2001 г.
От 1995 година Цветана Манева е артистичен директор на международния театрален фестивал „Варненско лято“. През 2004 година получава „Златна роза“ за цялостно творчество. През същата година е удостоена с орден „Стара планина“ - първа степен. Получава и голямата награда „Икар“ на Съюза на артистите в България. Френският сценарист Жан-Клод Кариер казва за нея: „Тя е актриса. Всъщност, тя е звезда. Няма начин тази жена да бъде друга“. Режисьорът Георги Балабанов я кани да участва във филма „Досието Петров“, заснет по сценарий на Кариер.
През 2003 година Цветана Манева започва да преподава в НБУ и е удостоена с титлата „Почетен професор“. От 1996 година учи на актьорско майсторство и студентите в театралния колеж, открит през 1991 г. и кръстен на любимия й режисьор Любен Гройс.