Когато чуем Черен петък, веднага си правим асоциация с огромни намаления, оферти и лудо пазаруване. Последният петък на ноември придобива своята популярност и става значим, но историята зад него е по-сложна, отколкото можем да си представим.
Най-разпространеният мит за произхода на Черен петък се свързва със символиката на черното мастило и връзката му със счетоводните практики. Според него, счетоводителите използвали черно мастило, за да отбележат печалбите, а не загубите, като преминават от „червено“ към „черно“.
Въпреки, че тази история звучи логично и интересно, в основата си е мит, създаден от търговците с цел да отвлекат вниманието от истинския произход на термина.
Митовете за произхода на Черния петък
Названието „черен петък“ започва да се използва във Филаделфия през 60-те години и има негативно значение. Терминът възниква поради огромните задръствания по пътищата и магистралите около Деня на благодарността в САЩ, поради масовото пътуване на хората за почивните дни. По пътищата се образуват огромни задръствания, а умората и нетърпението на хората води до сериозни инциденти и пътни катастрофи.
Вероятно най-истинската версия за произхода на Черен петък е свързана с Деня на благодарността, който винаги се празнува в четвъртък. Преди този ден, всички търговци зареждат огромно количество стоки, готови да бъдат предложени на клиентите. На следващия ден, който става известен като Черен петък, те предлагат всичко, което не е било продадено, на изключително ниски цени.
Истерия за ниски цени
От 80-те години нататък, Черният петък става символ на предпразничното пазаруване и завладява света, извън Съединените щати. Въпреки че мнозина вече изразяват недоволство от истерията, която обгръща този ден и как тя измества истинския дух на Деня на благодарността, търговците и магазините постигат все по-големи приходи от година на година.
Днес Черният петък не се ограничава само до струпването на тълпи от хора пред магазините в очакване на ниските цени, но се пренася и в онлайн пазаруването, а големите търговски сайтовете предлагат изключително изкушаващи оферти и намаления. Въпреки всичко, целта остава една и съща - да се закупят повече стоки и да се намери най-изгодната сделка. Накрая печелят и купувачи, и продавачи, а Черният петък се превръща в златна възможност за всички.
Подготовка за Черния петък
С подготовка и разумна финансова стратегия, Черният петък може да бъде възможност за спестяване и изгодно пазаруване на желани стоки.
Преди да се впуснем в голямото пазаруване, е добре да съставим списък с желаните покупки. Задаването на конкретни цели и определянето на нужните стоки и услуги ще ни помогне да избегнем импулсивни покупки. Определянето на бюджет ще ни помогне да не се поддаваме на излишни покупки, които водят до нежелани разходи.
Освен това, преди големите намаления е хубаво да проучим предложенията и сравним цените. Така ще можем да изберем най-изгодните оферти.
И не на последно място да разгледаме възможности за финансиране на големите покупки на изплащане. УниКредит Булбанк предлага гъвкава възможност чрез UniCredit Shopping Card - безконтактна кредитна карта с функционалност за разсрочване на покупки на стойност, равна или по-голяма от 50 лева на вноски до 36 месеца и без такса при разсрочване на 3 вноски в Булбанк Мобайл или на ПОС терминал на УниКредит Булбанк.
Можем да се възползваме от стоков кредит от УниКредит Кънсюмър Файненсинг, който е на наше разположение в над 5000 физически и онлайн магазина в цялата страна.
Пазаруването може да бъде изгодно и да ни пести пари, а не да ни вкарва в задължения, когато имаме добра финансова интелигентност и управляваме парите си разумно.
*Материалът е реализиран с подкрепата на УниКредит Булбанк и УниКредит Кънсюмър Файненсинг.