Освен майки и съпруги, жените в 21 век са и бизнес дами. Всяка една такава дама се е сблъсквала с думата, а и с действието „презентация”.  Каквато и длъжност да заемаме във всяка бизнес среда понякога ни се налага да презентираме нещо – продукт, себе си, идея пред определена аудитория – колеги, шефове и други.

Сама по себе си, думата „презентация” произлиза от английски език и има толкова широк обхват и в България, тъй като тя отразява едновременно както личното представяне на човека, като умение да ангажира вниманието на дадена аудитория за постигане на определен резултат, така и успешното представяне на самия “обект” на презентацията (идеята, продукта и пр.)

Умението да презентираме себе си или дадена идея е особено важно за работата ни. Ако в личния живот можем да си позволим понякога да не сме в “най-добрата си светлина”, то на работното място това умение е изключително важно – дори и работата ни да не предполага непременно излизане пред публика. Например, дори в разговор с началника, в който вие заявявате желанието си за повишаване на заплатата, изисква навици и умения за добро представяне.

Ето няколко препоръки, които може да ви бъдат от ползва:

1. Дефинирайте конкретно целта си – важно вие самите да сте напълно наясно какво искате да постигнете и да имате ясна дефиниция за това. Ако на вас самата не ви е напълно кристално за какво точно става дума, няма шанс да може да го обясните добре пред аудитория.

2. Проучете аудиторията си – важно е да познавате поне малко „публиката” си – дали са запознати с проблема, на каква възраст са приблизително, проявяват ли интерес към „предмета” на презентацията ви. Има значение дали с презентацията си целите да постигнете нещо за себе си или предлагате нещо на аудиторията.

3. Уточнете организационните моменти: важно е да знаете с колко точно време разполагате и дали имате необходимото техническо обезпечаване.

4. Когато се подготвяте за презентацията, разделете тезата си на три категории: неща, които задължително искате да изложите, тези, които би било добре да споменете и тези, които може да споменете, ако остане време или се отвори дума.

5. Ако искате да убедите в нещо слушателите си, трябва да им въздействате емоционално. За тази цел разкажете някаква история или шега, за да предизвикате тези чувства у тях, които ще ви бъдат от полза. Използвайте аналогии или метафори, за да се запомнят ключовите ви мисли.

6. Водете си бележки, когато подготвяте презентацията си, като не е необходимо да записвате цялата си реч. Добър вариант е да си подготвите картончета (като визитни картички) на които да запишете една ключова мисъл или просто дума, която да ви подсеща. Така оформете тези бележки, че да ви е достатъчен един бегъл поглед, за да върнете мисълта си в правилната посока, в случай, че зациклите или се разсеете.

7. По време на презентацията гледайте аудиторията си, а не записките.

8. Задължително репетирайте гласно речта си – този път не за проверка на времето, а за да “се чуете”. Силно и ясно, и желателно няколко пъти, преговорете текста.

9. Предварително помислете какви въпроси може да ви бъдат зададени и подгответе достойни отговори. А когато наистина трябва да отговаряте, не забравяйте първо да повторите въпроса на глас, за да може, при необходимост, този който го задава, да направи уточнение.