Имаше едно време, преди двайсет години, една муха, която се казваше Цеца. Така започва една вълшебна история за деца, която ще разбие всичките ни представи за мухите и ще провокира границите на въображението и свободата да бъдеш различен. "Мухата детектив" е лятното литературно предизвикателство, отправено към децата 6+ от пистаелката Десислава Лазарова.

Книгата е закачка с детската фантазия, в която много деликатно са преплетени темите за изпитанието, но и свободата да бъдеш различен, за силата на желанията, за скромността и славата, за паралелните светове, за отсамното и отвъдното. И как от това може да се роди книга. За отпечатването на "Мухата детектив" е избран шрифтът Adys, за да се улесни четенето при деца с лека и средна форма на дислексия.

Бихте ли се представили на нашите читатели.

Аз съм Десислава Лазарова и не е за вярване, но ми отне повече от двадесет години, за да стигнем дотук с „Мухата детектив“.

А как бихте се представили пред деца?

Здравейте, деца, имам за вас едно предизвикателство. Един герой като никой друг – Мухата детектив. Аз съм нейният главен поддръжник и помощник.

Кога и как се появява идеята за книгата и защо главният герой е муха?

Преди доста години, в едни други трудни времена, когато всички се чудехме как да оцеляваме, едно бръмчащо създание се засели в ателието ми. Беше се оплело в някакви мрежи и си бръмча там няколко дни. Бръмчи, бръмчи, утихне за малко и сетне пак започне. Даваше ми някакви знаци, явно, но аз изобщо не му обърнах внимание, не ми беше до това. Не беше муха, някакъв вид дива пчела беше. Няколко месеца по-късно – оцелявайки – започнах работа в една детективска агенция и тогава внезапно се появи заглавието „Мухата детектив“ и началните редове: Имаше едно време, преди двайсет години, една муха... Иронично, саркастично, както е в истинския живот. Преди малко повече от двайсет години беше, през лятото на 1997 година.

Коя е по Вашия израз "удобната представа за литература" и защо или по-скоро как "Мухата детектив" е нейна провокация?

Удобната представа за литературата е, че тя се създава като всеки друг продукт. Сяда писателят зад компютъра, измисля си един симпатичен герой, поставя го в интересни и поучителни ситуации, пише, пише, включен към някакъв вселенски източник на вдъхновение... и ето ти книга. После книгата попада в голямо издателство, там се задвижва една мощна машина, която прекроява книгата според изискванията на пазара, промотира я умело и книгата става бестселър. „Мухата детектив“ се появиот самия живот. И като погледнеш – отне доста живот, докато види бял свят. И всичко стана по трудния начин – но пък е по-сладко така. И по-истинско.

Разкажете повече за художничката Пламена Пеева и как се спряхте на нейните илюстрации?

Пламена Пеева е млада художничка от Асеновград. Живее си там и човек не може да я накара до дойде в София. Странното е, че я избрах всъщност заради една нейна снимка на макове. От чиста интуиция. Така беше обработила тази снимка, че приличаше на акварел. Някакво вълшебство имаше в това. Пък аз точно такъв подход търсех, мухата детектив е герой на ръба между реалното и вълшебното.

Разкажете ни и за начина, по който създавате книгите си, наричате го "писателски пърформанс". Какво означава това?

Пърформансът е изкуство в действие. Писателският пърформанс е моят начин да създавам книгите като живо изкуство. Текстовете ми са винаги преживяни и тези преживявания са пърформативни – на ръба между изкуството и живото действие. Забелязала съм дори, че често пъти трябва да премина през определени изпитания, които наглед нямат нищо общо с даден текст, за да бъде завършен той. Част от моя пърформанс е, че сама издавам книгите си. И нещо много важно – всичко това ме променя, променя хората около мен, ние се развиваме, помъдряваме, вървим нанякъде...

Как се пише за деца?

От сърце и душа и като дете. Първо забравяш за всичко, което си научил, и пишеш за света като дете. Сетне си спомняш всичко, което знаеш, и влагаш тази мъдрост и любовмежду думите.

"Мухата детектив" е независим арт проект. Авторката не си е спестила нищо от перипетиите около появата на странния персонаж, опитомяването му, уплътняването на идеята в писан текст. Десислава Лазарова нарича своя метод за създаване на книги писателски пърформанс. В проекта участват художничката Пламена Пеева и графичният дизайнер Ирина Игнатова.

Десислава Лазарова е писател, преводач и издател. Позната на читателите с детската си книга „Вълшебни приказки за Тик и Так“(1998) и романа за българския преход „Джиесем“(2007), с преводите си на „Залезът на Запада“от Освалд Шпенглер, но и на приказките на Е.Т.А.Хофман и Ерих Кестнер.