Първото сериозно отделяне на детето от майка му обикновено е, когато започва ясла. 

Какво му има? Защо плаче?
"Всяка сутрин, още след събуждането, детето ми започва да хленчи. Понякога дори се стига до истерии. Повтаря "не искам", дърпа се, няма никакво желание да ходи на ясла."

Една от най-естествените реакции на детето, когато се отделя от майка си, в чиято компания е било по цял ден, е да бъде недоволно. И да изразява това недоволство с плач и ридания. Децата плачат, защото така им е по-лесно да предадат емоциите си. Възрастните го правят (първо) с думи. Замислете се - ако зависеше от вас, сигурно и вие бихте останали в компанията на най-добрата си приятелка, пиейки кафе, а не застанали пред шефа, обяснявайки му причината за ниските резултати на последната кампания. Несъгласието с обстоятелствата е една от причините за човешката еволюция. Било е тъмно, което не ни е създавало комфорт, и сме измислили светлината. За да има промяна, трябва да има провокатор, дразнител. На него можем да реагираме по различен начин. На дразнителя ясла, детето реагира с плач, защото това променя ежедневието, с което то е свикнало. Плачът не означава, че нещо го боли, нито, че отива на лошо или страшно място. Плачът просто маркира промяната и това е нейното естествено продължение. 


За гузната съвест на мама
"Залепва се за крака ми и ме стиска здраво точно пред вратата на яслата. Придавам си спокоен вид, но вътрешно плача. Чувствам се зле, все едно изоставям детето си. По цял ден е с чужди хора."

Посещението на ясла не е задължително, но най-често се налага, защото няма кой да гледа детето, а родителите му са на работа. В учебното заведение детето получава грижа и внимание, а също така научава нови неща, релевантни на възрастта му. Често родители споделят, че сами не са успели да постигнат много неща с децата си, които за няколко дни успяват да направят в яслата - да се храни само, да спи без пелена, да си събува обувките и т.н. 
Вие не изоставяте детето си, вие се отделяте от него временно, докато изпълните други свои задължения. За да успокоите съвестта си, е добре да обръщате внимание на позитивите, които това посещение дава на детето - среща с връстници, игри, режим, възможност да продължите кариерата си, да се развивате и т.н.


Капаните, които родителите сами си поставят

Подарък, когато вземат детето от ясла

Гузната съвест кара майките да купуват дребни подаръчета на детето, когато го вземат от яслата. Шоколадово яйце, играчка, книжка, посещение в детски център са едни от най-честите награди. С времето детето приема тези вещи за даденост и може да започне да ги изисква задължително от родителите си. "Къде ми е изненадата?", посреща детето майка си, когато тя дойде да го вземе, без в ръцете й да има солетки. Ако това би ви накарало да се чувствате добре, носете му дребни подаръци в началото, когато започва ясла. Постепенно ги разредете - през ден, след това увеличавайте разликата, докато свикне, че може и без подарък.

"Ще слушам. Само не искам да ходя на ясла."

Макар децата да са все още малки, те са големи манипулатори. Често се опитват да ни поставят условия, за да изпълнят някаква дейност. Не позволявайте на малчугана да се възползва от гузната ви съвест. Отвличайте вниманието му и го разсейвайте от тези тактики.

Позитивни практики

- Винаги носете в дамската си чанта някакъв дребен подарък, който може да извадите, ако се случи емоционална криза. Нека това бъде книжка или пък сушени плодове. Вместо шоколадовите яйца с играчка, може да напазарувате дребни фигурки и да ги сложите в старо пластмасово яйце.

- Разказвайте на детето какво ви се е случвало на вас, когато сте били малки и сте ходили на ясла.

- Правете подаръци на лелите, които се грижат за детето, и го карайте да им го носи - цветя, картичка или друго.

- Увлечете го в игра с приятелите му от яслата. Събудете у него любопитството с какви дрешки ще е дошла днес Мими, дали Лили ще има розова фибичка и т.н.

- Измислете сутрешни ритуали - да натисне копчето на асансьора, да тичате, за да стигнете преди таткото до автомобила.

- Пейте песнички по пътя до яслата и си говорете интересни неща.

- Набележете интересни места и неща по маршрута до там и проверявайте какво се случва с тях всеки ден - дали кученцето на паркинга е закусило, дали ще светне зеленото човече на светофара и т.н.