Толкова е лесно да се пошегуваме с жените шофьори – стереотипите са на всяка крачка. Но докато някой разказва вицове по адрес на дамите, истинският проблем се промъква на кръстовището – с включен мигач наляво.
Оказва се, че именно левите завои са сред най-рисковите маневри в градското движение. Не само че създават повече катастрофи, но и блокират трафика, изнервят шофьорите и понякога водят до фатални грешки.
Според източници като ScienceAlert, над 60% от катастрофите на кръстовища са свързани именно с опити за ляв завой. А причината е логична – левият завой често включва пресичане на насрещния поток на движението.
Това не само затруднява преценката на водача, но изисква и пълно внимание към няколко различни неща едновременно – коли, идващи отпред, коли зад нас и пешеходци, които пресичат. Всяка грешна преценка може да доведе до сериозен сблъсък.
Пешеходците – често забравени жертви
Когато шофьорът се фокусира върху насрещния трафик, за да завие наляво, често не забелязва пешеходците, които се опитват да пресекат. Това създава предпоставка за инциденти, при които най-уязвимите участници в движението остават най-непредпазени. Именно затова все повече градове по света въвеждат ограничителни мерки.
Къде левият завой е забранен?
- Сан Франциско;
- Солт Лейк Сити;
- Бирмингам;
- Тусон.
Изброените градове са въвели ограничения при ляв завой на конкретни участъци по определени интервали от време, например в пиковите часове. Завоите в ляво не са забранени с наредба или закон в нито една точка на света.
Бавен завой = голям трафик
Левият завой носи още един проблем – трафик. Той често забавя движението, защото една или две коли, които чакат да минат, могат да блокират цялата лента. Това задържа колите зад тях, изнервя шофьорите и създава ефекта на „тапа“.
Решението за отделна светофарна секция за ляв завой – също не е идеално. Тя отнема време от останалите посоки и води до по-често сменяне на светлината на светофара, което в дългосрочен план натрупва допълнително закъснение за хиляди шофьори.
Какво правят големите градове?
Градове като Сан Франциско и Солт Лейк Сити започват да ограничават лявото завиване – особено в пикови часове или в близост до натоварени кръстовища. В някои случаи забраната важи само сутрин и следобед, а в други – постоянно. Каква е целта? По-малко инциденти, по-малко задръствания и по-предсказуемо градско движение.
Кръгово кръстовище
Една от алтернативите, които някои общини използват, са кръговите кръстовища. Те елиминират нуждата от пресичане на насрещния трафик, но изискват повече място и не винаги са ефективни. В някои случаи задръстванията заради тях се местят на друго място.
По-нисък разход на гориво
Колкото по-малко спираме и потегляме, толкова по-малко гориво хабим. Забраната на левия завой често означава, че трябва да обиколим допълнително, но в крайна сметка маршрута ни е по-плавен и без излишни спирания. Според някои изследвания, избягването на ляв завой може да намали разхода на гориво с до 15%, пише БГНЕС.
Глобяват ли наистина шофьорите на стари автомобили в центъра на София - вижте във видеото тук:
Последвайте ladyzone.bg във FACEBOOK
Последвайте ladyzone.bg в INSTAGRAM
Последвайте ladyzone.bg в ТIKTOK