Фина моторика… или изкуството да владеем фините движения на пръстите. Тя се крие във всичко онова, което изисква да бъдем по-внимателни и съсредоточени в действията си. Е, сигурно на всеки се е случвало да не успее да зашие копчетата на ризата си със съвършена прецизност, но важното е все пак да може да го направи. Да боравим сръчно, се научаваме още в най-ранна детска възраст. Точно тогава е най-подходящият и задължителен момент това да се случи.
Защо е важна?
Едва ли има нещо, свързано с развитието на детето и участието на родителите в него, което можем да определим като маловажно. Упражненията за фината моторика не правят изключение. Тук не става дума просто за физически движения, които с течение на времето се научават и се превръщат в навик (не че и това не се случва). Нещо повече, тези движения имат прекрасно въздействие върху развитието на мисленето, паметта, логическото мислене, писането, концентрацията и говорната реч.
Има проблем, когато:
- Липсва координация между зрението и ръцете;
- Детото изпитва затруднение при извършването на различни манипулации с ръце– рисуване, оцветяване, рязане с ножица, писане и т.н.;
- Изпитва трудност при възприемането на някои неща;
- За сметка на всичко останало, детето има добра звукова памен;
- Детето се уморява бързо, губи интерес и лесно се отказва от заниманието.
Индикаторите са много (има и още, но това са едни от основните и най-зебележими). Важното не е да ги търсим и да се вглеждаме прекалено, а да се стараем да ги предотвратим и да се занимаваме достатъчно с децата!
Да се упражняваме заедно…
1. Дайте на детето си да сортира дребни предмети като кламери, копчета, винтове, болтове и каквото още се сетите или ви се намира под ръка.
2. Нека се научи да закопчава ципове, копчета, колани. Позволете му да поиграе с дрехите ви.
3. Сглобете пъзел заедно. Разбира се, вие сте там само за подкрепа – детето трябва да свърши повечето работа!
4. Вземете една ножица за деца, някое старо списание или картинки и предложете на подрастващия да изреже от тях каквото си хареса.
5. Нека проследи някоя елементарна картинка, линия, форма.
6. Можете да му възлагате задачи и с компютърната мишка – детето трябва да проследи нещо с нея.
7. Моделирайте с пластелин или моделин. Нека всичко е с въображение!
8. Добре е детето да рисува на компютъра – там може да избира четки с различна големина.
9. Би било добре (особено при момичетата) да научите детето да шие. Полезно е в няколко аспекта - ще научи нещо практично и необходимо и ще овладее фините движения на пръстите.
10. Научете малчугана да свири на музикален инструмент – пиано, китара, флейта. Колкото повече, толкова по-добре.
11. Направете мини кукли за пръсти – от чорапи, парчета плат, стари ръкавици. Забавлявайте се заедно!
12. Направете си гердани – нижете цветни и весели мъниста.
13. Кое дете не обича да къса и да чупи (нормално е, децата са деца, за да правят бели). "Подарете" му малко хартия и му дайте пълно разрешение да я накъса както пожелае.
14. Дайте на детето едно пълно с вода шише и едно празно. Нека пресипването започне… сега!
Освен полезни, тези дейности са и забавни както за децата, така и за самите родители. Те сближават и научават – какво по-хубаво от това? А и, нека си го признаем, не изискват кой знае какви средства, а само желание и концентрирано внимание!