Както киселото мляко за 30 стотинки не е от мляко и виното за два лева дамаджаната не е вино, а химия, то и с бирата е същото – в пластмасовите бутилки за два и петдесет има хмел, колкото има и в един хляб. Поне така твърди Ростислав Бакалов, а това състояние на качеството на родния пазар силно му дава смисъл да развие проекта „100 Beers” – магазини за качествена бира в София, вече с адрес и в центъра на ул. „Юрий Венелин” 26.

 

За Ростислав и „100 Beers” всичко започва преди година и няколко месеца, породено от липсата на достатъчно адекватен избор на бира в България и изобщо породено от интереса му към бирата от доста години, обикаляйки из чужбина. Така че в един момент просто решава, че е вече време да има един готин магазин за бира и в София, както е по света – тъй като всеки един по-голям град си има място, където можеш да отидеш и да си купиш по-интересни бири и нещо по-различно от стандартното като стил.

 

Сред рафтовете най-силно впечатление правят пъстроцветните етикети на бутилките на Mikkeller – пивоварна на датчани, които правят жестоки импровизации с бирата и слагат всичко в нея, за което човек може да се сети, че става за ядене. В момента те са единодушно избрани за номер едно в Европа.

 

Ростислав е на мнение, че макар и зима, най-подходяща за сезона си остава любимата бира на всеки по принцип, тъй като няма такова нещо като „тъмна бира се пие само зимата, а светла само лятото”, което спорен него е малко посбъркана маркетингова стратегия на по-големите български компании. За зимния сезон все пак препоръчва по-високоалкохолна и по-плътна бира, но не задължително тъмна. Трябва да е нещо сгряващо – особено, ако човек е ентусиаст като него и ходи на работа с колелото си през зимата.

 

А защо трябва да се пие бира? Бирата има много полезни качества, които вече са доказани научно. Въпреки това, Ростислав никога не е твърдял, че трябва да се пие, а само ако човек иска и му доставя удоволствие. Смята обаче, че „трябва да се пробва готина бира, за да се разбере дали човек обича да пие бира, тъй като има много хора, които казва, че не обичат да пият бира, тъй като не им харесва аромата или нещо друго, а всъщност вече има регистрирани по света над 110 стила бира и всеки може да открие собствения си вкус в конкретен вид бира”. Така че трябва първо да се пробва и оттам насетне да се преценява дали да се пие занапред.

 

Колкото до най-нестандартната бира, която продават в „100 Beers”, отново влизаме в датската територия на Mikkeller, които предлагат бира с аромат на черен пипер, канела, карамфил и анасон, което не значи, че е някаква супа с подправки, а става въпрос за много добре балансирана бира. Друга от бирите им е пък се произвежда с пушени люти чушки. Mikkeller са основните експериментатори, които винаги успяват да изненадат клиентите си с нещо по-странно и екстравагантно. Но то на фона на стандартните бири, които се продават в кварталните супери, почти всичко в магазина изглежда странно както на вкус, така и на външен вид.

 

А тъй като скоро ни предстои да празнуваме Трифон Зарезан, тук е моментът да кажем, че съществува бирен стил, който се води „barley wine” – нещо като ечемичено вино. Няма близки вкусови качества до виното като напитка, а алкохолното му съдържание е над 10-12 процента. Има и бири, които се правят с мая за шампанско, имам бири, които узряват в бъчви от вино, като мискет, например. Има и бири, които наподобяват вкуса на виното и са с винена киселина и са със спонтанна ферментация. Така че една бира от тези видове бира със сигурност би била подходяща за празника на 14 февруари.

 

И понеже за всеки тип бира има съответната подходяща чаша за консумация, то в „100 Beers” продават и аксесоари за пиене на кехлибарената напитка. „Хората вече са запознати, че вайс бирите се пият в по-високи и издължени чаши, а по-силните белгийски – в по-отворени чаши със столче, за да се усети аромата по-добре и да не се стопля бирата”, споделя впечатленията си Ростислав. И веднага представя отварачката „Trap”, която е интересна с това, че отваря перфектно бутилките, без да огъва капачките и се произвежда от монаси. С която ни отваря най-силната бира в „100 Beers” – „Bush” с 12 процента, а миналата седмица е имало и такава с 17,5 процента.

 

Колкото до бъдещето, няма планове на хоризонта за отваряне на заведение само за качествени бири. След като стартира като онлайн магазин и после прераства в офлайн магазини, надяваме се в бъдеще „100 Beers” да има достатъчно аудитория за да отвори едно голямо заведение с много видове бира в него, където да гледаме любимия си спорт на по голям червен ейл.