Звучи невероятно, че месеците януари и февруари бяха част от една и съща година с първия и втория пик на пандемията.

2020 промени правилата на всичко: работата, срещите, спорта и забавленията. Тепърва предстои да гледаме филми и четем книги, с които да осмисляме преживяното, но преди това можем да си припомним думите, които най-често използвахме и най-точно отразяваха действията ни през 2020.  

 

Речникът "Колинс" посочва за дума на годината "локдаун".

Лингвистите са регистрирали четвърт милион употреби на думата, която навлезе и в българския, в сравнение с едва 4000 през 2019. В шортлиста също така са попаднали "BLM" (абревиатура на движението Black Lives Matter), "Мекзит" и "ТикТокер". 

На "BLM" обръща внимание и Обществото за немския език, но се спира на "Corona Pandemic" като дума, която  е доминирала през изминалите 12 месеца. 

Сред претендентите е било и интересното предложение "Verschwörungserzählung", превеждащо се като "разказ, който обяснява всичко със заговор". 

Речникът "Кеймбридж" отдава титлата на "карантина", като фиксира най-голям скок в търсенията на значението ѝ през месец март. Нещо повече - дефиницията в речника бива осъвременена с допълнително значение: "период от време, в който хората нямат право да напускат домовете си или да пътуват, за да не се заразят или заразят друг човек.". 

Руският Пушкински институт избира не една, а две думи: "самоизолация" и "обнуление".

Първата е добре позната и в България, а под втората се визират поправките в конститутицята, които нулират мандатите на всички бивши президенти, което прави възможно Путин да се кандидатира за поста си отново през 2024. 

"Карън" е дума на годинатa според речника на австралийския английски Macquarie

Популярното име се превърна в нарицателно за бяла жена от средната класа, с голяма кола и големи претенции. Тя обича да устройва скандали, надвиква всички и не смята, че съществуват други мнения освен нейното. Карън често не вярва във ваксинирането, не подкрепя BLM и любимата ѝ реплика е: "Искам да говоря с мениджъра!".

via GIPHY

Отбелязани са също думите "ковидиот" и "думскролинг". 

"Специално отбелязваме ковидиот, защото както казва един член на комисия: "през цялата година ги гледахме по телевизията, а от време на време и някой maskhole!". "Maskhole" (игра на думи с "Asshole" (задник) се появява в речниците в началото на май и с нея се обозначават тези, които не смятат, че трябва да носят предпазни маски, защото всички го правят.

"Думскролинг" (от "doom" (обреченост) и scrolling (превъртане) пък е феномена на безкрайния поток постове в социалните мрежи. 

С ежедневното нарастване на заболелите и загиналите, нарастваше и страха. Липсата на събития и самоизолацията направиха така, че изкарвахме много повече време пред мониторите си, а значи - изложени на порой от все по-лоши новини и негативни реакции.

via GIPHY

Знаете ли какво е "пиен"? 

Японската дума на годината всъщност означава нещо, което всички носим със себе си. На клавиатурите. "Пиен" e e емоджи - развълнувано лице със сълзи в очите, които в зависимост от контекста могат да се интерпретират като разочарование, обида или възторг. "Отидох за шоколад, но той е свършил! Пиен."

Думата ще влезе в речника Sanseido (съществува от 1915 година) и е шок не само за нас, но и за самите японци, които са очаквали нещо по-директно свързано с коронавируса. Въпреки именно двусмислеността на емоджито може би го прави идеално за годината, в която нищо не е каквото изглежда на пръв поглед.

Най-неочаквано обаче е решението на Оксфордския речник. Най-старият академичен речник на английски език за пръв път не избра дума на годината.

Вместо това публикува подробен доклад, озаглавен: "2020: Думите на една безпрецедентна година". В него със статистики се показва как всеки месец нова дума е завземала езика и е измествала тази от предишния. Така например през януари и февруари най-често звуча "импийчмънт" във връзка с течащата процедура срещу Доналд Тръмп и "горски пожари" във връзка със случващото се в Австралия. Март и април бяха за "локдаун" и "коронавирус", докато май беше за "повторното отваряне" и "социалната дистанция". През лятото нахлуха BLM и онлайн "културата на отмяната", през август благодарение на усилията на Светлана Тихановская и ината на Александър Лукашенко всички научиха къде се намира Беларус. 

В България няма институция, която да обявява дума на годината затова можем само да предполагаме. Или да видим какво казва Гугъл. Сред най-търсените от българи неща се открояват словосъчетанията "зелен коридор" и "извънредно положение".

Думи като "чипиране" най-вероятно ще имат по-дълъг живот, отколкото посочените по-горе, защото ако 2020 бе годината на заразата, то 2021 (и всяка следваща) ще бъде годината на ваксините.

Както показва изследването на Оксфорд, всички тези думи - от пандемия до самоизолация - са идвали внезапно и моментално са обсебвали целия език. Да се надяваме, че ще изчезнат също толкова бързо, колкото се появили. Пиен.